خانه گفت و گو کارگردان مستند «فرزند ایران» از مبارزۀ اهل سنت با داعش می‌گوید -...

کارگردان مستند «فرزند ایران» از مبارزۀ اهل سنت با داعش می‌گوید – وحدت برای مبارزه با دشمن انقلاب اسلامی

عارف جعفری چگینی، متولد 1368 و متولد شهر خرم‌آباد استان لرستان است. او لیسانس روزنامه‌نگاری از دانشگاه سوره دارد و در حال حاضر هم دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صداوسیما است.

جعفری اثری با نام «فرزند ایران» را در کارنامه دارد که به نوعی نخستین کار رسمی و حرفه‌ای او درزمینۀ فیلم‌سازی است، که با همکاری مرکز فیلم و نمایش بسیج تولید شده است.

متن زیر حاصل گفت‌وگو با این کارگردان است.

قدری درباره مستند فرزند ایران توضیح دهید و این که چه شد به سراغ ساخت آن رفتید؟

فرزند ایران، حاصل تحقیقات دوستان‌مان در مرکز فیلم و نمایش بسیج، بود که در رابطه با شهدای اهل‌سنت انجام داده بودند. با مطالعۀ این اطلاعات، تصمیم به ساخت یک مستند دربارۀ زندگی و نحوۀ شهادت شهدای اهل‌سنت گرفتیم.

برای ساخت این مستند، تمرکز کارمان را بر روی اولین شهید مدافع حرم اهل‌سنت قرار دادیم. شهید «عمر ملازهی»، ساکن روستای بِنت شهرستان نیک‌شهر استان سیستان و بلوچستان بود که در آذرماه سال 1394 در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید.

 در این مستند به مسئلۀ شیعه و سنی پرداختیم و گفتیم که از اهل‌سنت کسانی هستند که برای دفاع از حرم و جنگ با داعش به سوریه بروند و برای انقلاب اسلامی بجنگند.

از مسائل و مشکلاتی که در حین ساخت مستند با آن روبه‌رو شدید بگویید.

ما می‌دانستیم که گروه‌هایی در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان وجود دارند که حسن نیت خوبی ندارند و فقط دنبال این هستند تا بین مردم منطقه و نظام، تعارض ایجاد کنند؛ مهمترین نگرانی ما از این بابت بود. ولی وقتی آنجا رسیدیم و برخورد مردم و خانوادۀ شهید را دیدیم، تقریباً نگرانی‌مان برطرف شد.

وضعیت قومیت و معیشت مردم سیستان و بلوچستان چطور بود؟

قبل از سفر به سیستان و بلوچستان شنیده بودیم که مردمان آنجا امکانات رفاهی مناسبی ندارند. ما با خودمان گفتیم شاید مردمان این منطقه به‌دلیل این مشکلات، تعارضاتی با نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.

اما وقتی به داخل آنها رفتیم، متوجه شدیم کاملاً اشتباه فکر می‌کردیم. مردمان آنجا کمترین سطح رفاه و امکانات را داشتند اما باز هم علیرغم تمام مشکلاتی که داشتند، پای نظام ایستاده بودند و حتی خیلی از آنان برای مبارزه با داعش به سوریه رفته بودند.

اتفاقاً در این راه شهید هم داده‌ بودند. شما ببینید، یک جوان مسلمان سنی وقتی‌که می‌بیند اسلام با یک چالش مواجه شده، می‌رود، می‌جنگد و شهید هم می‌شود. نگاه خیلی‌ها به سیستان و بلوچستان این است که این استان یک چالش امنیتی برای جمهوری اسلامی است؛ اما به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و ما دربارۀ سیستان و بلوچستان، مخصوصاً مناطق سنی نشین دچار سوءتفاهم شده بودیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید