خانه خانه1-3 چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ درس سیزدهم: بعد از یافتن ایده‌ی خوب،...

چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ درس سیزدهم: بعد از یافتن ایده‌ی خوب، چه گام‌هایی باید برداریم؟

به گزارش راه‌نوشت، جلیل سامان را معمولا با سه‌گانه‌ی تاریخی ارمغان تاریکی، پروانه و نفس می‌شناسند؛ نویسنده و کارگردانی که این اواخر از او سریال زیرخاکی روانه آنتن شده است.

جلیل سامان که در آثارش فیلم‌نامه‌نویسی را هم انجام می‌دهد، در جلسات آموزش فیلم‌نامه‌نویسی که در مدرسه سینمایی عمار برگزار شده به نکات مهمی در رابطه با دنیای نوشتن می‌پردازد که در این مطلب به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

شما علاقه‌مندان می‌توانید جهت تهیه فایل‌های آموزش فیلم‌نامه‌نویسی جلیل سامان به سایت عماریار مراجعه کنید.

درس سیزدهم: بعد از یافتن ایده‌ی خوب، چه گام‌هایی باید برداریم؟

حالا ایده‌ی شما با مشخص شدن یک شخص و یک موقعیت شکل گرفته. گام بعدی پاسخ به سوالات شخصیت است. یعنی وقتی که ایده‌ی داستانی‌تان را پیدا کردید بگویید که شخصیت اصلی من چه کسی است؟ چه می‌خواهد؟ چه مانعی بر سر راه رسیدن به خواسته‌اش دارد؟ اگر به مقصودش نرسد چه می شود؟

اگر شما ایده‌ی داستانی داشته باشید و بعد داستان جذابی به وجود نیاید به خاطر این است که به این سوال‌ها خوب جواب ندادید. پاسخ های شما هم باید جذاب باشند و هم خلاقانه. اگر کلیشه‌ای باشند باید آشنایی‌زدایی کنید.

انتخاب ژانر

پس از این باید ببینید در چه ژانری می‌خواهید ایده‌تان را پیاده کنید.

نویسنده ژانرش را بر چه اساسی انتخاب می‌کند؟ پتانسیل داستان، علاقه شخصی، انتظارات جامعه، بازار و انتظارات سرمایه‌گذاران، امکان تولید، و متغیرهای دیگر.

انتخاب مضمون

حالا باید به این سوال پاسخ بدهیم که هسته‌ی مرکزی ایده‌ی داستانی ما چیست؟

منظور از موضوع مرکزی ایده‌ی داستانی، پتاسیلی است که داستان برای حمل مضمون دارد. این موضوع نباید از بیرون به داستان تحمیل شود بلکه باید یتوان از دل اتفاقات داستانی آن را بیرون کشید.

بهترین هسته‌ی مرکزی، چیزی غیرقابل انفکاک از داستان است. یعنی مضمونی که به هیچ وجه نشود آن را از داستان جدا کرد. اگر مضمونی را به داستان تحمیل کنید جواب نمی‌دهد.

انجام تحقیق و مطالعه

هر موضوع و مضمونی را انتخاب کنیم باید حسابی راجع به آن تحقیق و مطالعه کنیم. دیدگاه‌های مختلف را راجع به آن موضوع بشنویم و دیدگاه خودمان را عمق بدهیم و بیشتر از بقیه مردم درباره آن بدانیم.

در جریان تحقیق، نویسنده علاوه بر عمق بخشیدن به نگاهش باید دنبال چه چیزهایی باشد؟

یافتن مواد خام داستان. مواد خام داستان چی هست؟ این که شخصیت‌های اصلی ما چه کسانی هستند. شخصیت‌های فرعی ما چه کسانی هستند. چه ویژگی هایی دارند. فضاهای داستان و لوکیشن‌ها را به دست می‌آوریم. داستان های فرعی پیدا می کنیم. مدل حرف زدن و اصطلاحات تخصصی افراد را به دست می‌آوریم. و از همه مهم‌تر یافتن پایانی درخشان برای داستان است. شما با پایان درخشانتان است که می‌توانید مضمونتان را انتقال دهید.

درس قبلی از این سیر:

چگونه فیلمنامه‌نویسی را شروع کنیم؟ – درس دوازدهم: معرفی و مقایسه‌ی ایده‌ی اولیه و ایده‌ی ناظر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید