خانه خانه1-2 چونان گذشته، درخشان / مستند «امین فارسی» و چگونگی جهانی کردن زبان...

چونان گذشته، درخشان / مستند «امین فارسی» و چگونگی جهانی کردن زبان فارسی

به گزارش راه‌نوشت، بشر دوست دارد با درمیان گذاشتن تجربه‌ها، علاقه‌ها و آلامِ خود، افکارش را به دیگران بشناساند. موضوعی که با پیشرفت فناوری بدلیل کمرنگ شدن محدودیت ارتباط با دیگران اهمیت آن افزایش یافته است. از سویی زبان، همواره حامل و رسانه‌ای برای انتقال این پیام‌ها بوده است. لذا اهمیت زبانی واحد که در قالب آن این معاشرت شکل بگیرد بیش از پیش احساس می‌شود.

نفوذ زبان فارسی از خاور دور تا باختر دور و رسیدن آوازه‌ی سعدی شیرازی به چین موضوع نمای افتتاحیه مستند «امین فارسی» و نشان‌دهنده حقیقت گسترش و تاثیر جهانی آن است. این مستند با بیان این نفوذ در گذشته و اهمیت آن در دنيای اسلام نشان می‌دهد که بدون شک امروز نیز زبان فارسی قابلیت تبدیل شدن به  زبان خاص در میان جهانیان را دارد.

در این مستند ۳۰ دقیقه‌ای اساتید و پژوهشگرانی همچون محمدرضا سنگری، محمدرضا ترکی، اسماعیل امینی، فاضل نظری و مجتبی رحماندوست با بیان دلسوزانه‌ی خود ابتدا به تشریح جایگاه رفیع این زبان می‌پردازند.

چگونه زبان فارسی را زبان جهان کنیم؟
مستند امین فارسی

تقطیع صحیح مصاحبه‌ها و تدوین درست و هماهنگ آن‌ها باعث شده مخاطب بدون هیچ سردرگمی با مستند همراه بماند. البته فضای مصاحبه‌ به چشم‌نوازی نماهای سکانس ابتدایی نیست. در ادامه مستند، کوتاه و با زبان ساده با متنی منطبق با تصاویر، داستان نفوذ زبان ‌بیگانه را به ادبیات فارسی به سادگی طرح می‌کند.

بدون شک زبان فارسی میراث و امانتی گران‌بهاست که نسل به نسل به دست ما رسیده و باید قدر آن را دانسته و در حفظ آن اهتمام ورزید و امین بود. ضروت امین بودن، امانت شناسی است پس باید در شناخت این امانت کوشید تا در عرصه‌ی عمل، امانت‌دار خوبی بود. «امین فارسی» با پخش قسمت‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام مسئول، مخاطب را با میزان شناخت و انس ایشان با ادبیات فارسی و آرزوی‌شان برای جهانی شدن این زبان آشنا می‌کند. قرار دادن هماهنگ سخن کارشناسان در کنار سخنان رهبری و ناکام نذاشتن مخاطب از کلام و دیدگاه دلسوز‌ترین مقام مملکت درخصوص حفظ و گسترش ادبیات فارسی جای تحسین دارد.

در ادامه‌ با معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» با موضوع اهمیت حفظ، پاسداشت، تقویت و گسترش زبان فارسی به تبیین دلواپسی‌ها، راهکارها و حمایت‌های ایشان در این خصوص می‌پردازد. در واقع مستندساز مخاطب را محدود به اثر خود نکرده و راه برای مطالعه عمیق‌تر را باز می‌گذارد.

مستند «امین فارسی» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، نویسندگی حامد هادیان و کارگردانی علی قرائتی در سایت عماریار قابل مشاهده است.

نویسنده: نفیسه جزینی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید