خانه خانه1-1 چریک جنگ های نامنظم عقل و عشق - از درد مقدس تا...

چریک جنگ های نامنظم عقل و عشق – از درد مقدس تا خاطرات موتور سیکلت – دو مستند برای شناخت منش تربیتی شهید چمران

به گزارش سایت راه نوشت، اسم شهید چمران و سینما که به میان می آید همه نام اثر «چ» به کارگردانی حاتمی کیا به ذهن شان می آید، اثری تحسین شده که دور روز از زندگی شهید چمران در پاوه را روایت می کند.

دو روزی که آمیخته از جنگ، صلح و عشق و خون بود، دو روزی که در اواخر مرداد گرم 58 مصطفی چمران به پاوه می رود تا درگیری های آن جا یعنی نبرد حرب دموکرات کردستان با نیروهای سپاه را خاتمه دهد.

سه رأس این درگیری های مورد نظر را مردم پاوه، پیشمرگه‌های حزب دموکرات و رزمندگان پاسدار تشکیل می‌دهند و چمران با تکیه بر نگاه عرفانی و بینش صلح‌جویانه‌اش، هم باید در برابر جسارت و میل به عدالت‌طلبی اصغر وصالی به عنوان فرمانده پاسداران مستقر در پاوه مقاومت کند و هم عنایتی به عنوان رئیس کردهای شورشی را قانع کند که دست از درگیری بردارد.

بدین ترتیب چمران که دردی عارفانه را در دل تحمل می‌کند، دو روز سخت و طاقت ‌فرسا را پشت سر می‌گذارد، در حالی‌که نیروهای معارض در حال تسخیر شهر هستند.

اما این تلاطم ها فقط برای دو روز از زندگی شهید چمران نیست، زندگی چمران از آمریکا تا لبنان و از لبنان تا ایران پر است از این تلاطم ها، تلاطم های مردی که همواره دوست داشت تا شروع کننده و محور آغاز یک اتفاق باشد و این را از فعالیت هایش در آمریکا و لبنان و بعد ها در ایران و دوران جنگ به خوبی می توان دید.

شهید چمران از آن دست شخصیت هاست که نیاز هست تا مدل مدیریتی و تربیتی شان گسترش یابد، مدلی از معلمی که در 3 مستند «خاطرات موتور سیکلت»، «درد مقدس» و «کوچه نقاش‌ها» تلاش شده تا ترسیم شود.

«خاطرات موتور سیکلت» است، مستندی تحسین شده که داستان موتورسواران جوان و متمولی را روایت می‌‌کند که با آغاز جنگ تحمیلی، تحت تأثیر شهید چمران به جبهه‌های حق علیه باطل پیوستند.

روزی روزگاری، جوان‌های تهران در تپه‌ها و خیابان‌ها مشغول موتور سواریشان بودند که جنگ شد. یک آدم دلربا آمد دلشان را برد، خودشان را هم برد به جبهه … . اسمش چمران بود، شهید مصطفی چمران.

مستند در فضایی صمیمی، دوستانه و دلنشین روایت می شود، روایتی از عمق صفای وجود شهید چمران.

«خاطرات موتور سیکلت» که در زمان پخش مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفت را امیر حسین نوروزی کارگردانی کرده است.

درد مقدس؛ کارخانه انسان سازی در لبنان

یکی دیگر از مستندهایی که با موضوع زندگی شهید چمران ساخته شده « درد مقدس» است، مستندی که برداشتی از زندگی شهید چمران و نقش او در جنوب لبنان را بررسی می‌کند.

این مستند، زندگی جهادی شهید مصطفی چمران در زمان حضور در مدرسه صنعتی”جبل عامل” به عنوان مدیران مدرسه و تلاش این شهید بزرگوار برای شیعیان جنوب لبنان را روایت می کند.

 در این مستند مصاحبه هایی با شاگردان، دوستان و همراهان دکتر چمران در آن ایام در دو بخش ایران و لبنان و در محیط مدرسه صورت پذیرفته است.

کارگردانی این مستند 40 دقیقه ای را امیر حسین جوزی بر عده داشته است.

کوچه نقاش ها؛ روح چریک جنگ های نامنظم

«کوچه نقاش ها» قصه زندگی سید ابوالفضل کاظمی، فرمانده گردان میثم در دوران دفاع مقدس است، فرمانده ای که شاید به چهره، شناخته‌شده نباشند اما به نام و شهرت، برای بسیاری از مردم ایران آشنا به نظر می‌رسند.

«کوچه نقاش ها» روایتی است که شاید نام چمران در آن زیاد به گوش نرسد اما روح و منش این چریک جنگ های نامنظم در آن و در گردان میثم تمار به وضوح دیده می شود.

خاطرات موتور سیکلت
خاطرات موتور سیکلت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید