خانه خانه1-3 چرا در سوریه جنگ شد در مستند «چرا سوریه» - گفت و...

چرا در سوریه جنگ شد در مستند «چرا سوریه» – گفت و گو با وحید فراهانی

«وحید فراهانی» کارگردان مستند «چرا سوریه»، درباره این مستند راه یافته در جشنواره عمار گفت: ما در این مستند سعی کردیم از یک منظر جدید به موضوع نگاه کنیم. موضوعی که در رسانه های داخلی اصلا به آن پرداخته نشده است. 

وی درباره موضوع اصلی این مستند، ادامه داد: موضوع اصلی این مستند، درباره منافع کشورهایی است که جنگ و بحران سوریه را برپا کردند و این سوال وجود دارد که سیاست پشت پرده آنها در چه بوده است؟ اهمیتی که سوریه برای این کشورها داشته از جمله قطر، ترکیه، عربستان و به خصوص آمریکا که بالای سر همه این کشورها بوده و آنها را مدیریت می کرده است در چه بوده است؟

این کارگردان با اشاره به منابعی که از آنها برای تولید این مستند استفاده کرده است، گفت: در سفرهای مختلفی که به سوریه داشتیم یکسری مصاحبه با کارشناس های سیاسی و منطقه ای نظامی داشتیم و همینطور مقاله های اینترنتی که به زبان های مختلف عربی و انگلیسی منتشر شده بود را خواندیم.

وی درباره هدفگذاری از تولید چنین مستندی عنوان داشت: هدفمان این بود که نشان دهیم آنچه مردم از این جنگ دیدند فقط این زوایایی نبوده که نشان داده شده است. بلکه یکسری مسائل بسیار کلان تر و بزرگتر وجود دارد. یعنی باید دید زحماتی که برای از بین بردن تکفیری ها و آرامش بخشیدن به کشور و منطقه در جبهه مقاومت کشیده شده است، چه ابعادی دارد؟ و ما سعی کردیم روی این مسائله تمرکز و دقت کنیم‌.

فراهانی با اشاره به حضور میدانی خود در تهیه این مستند،گفت: برای تولید این مستند ما حضور میدانی داشتیم و بخشی از این مستند را در همان سفرهایی که به سوریه داشتیم تهیه کردیم. اما همکاری های لازم از سمت بچه های داخل کشور صورت نمی گرفت و برای ما مشکل بود. 

تنها جایی که ما را حمایت می کرد سازمان اوج بود که حواسشان به همه چیز بود اما آنجایی که مجوزهای تصویربرداری لازم داشتیم هم از سمت سوریه و هم بچه های خودی همکاری لازم صورت نگرفت. 

وی ادامه داد: الان رفته رفته اوضاع بهتر شده و در سفرهای اخیری که داشتم این را دیدم، مستند چرا سوریه مستند مهمی است و صحبت هایی که توسط کارشناسان مطرح می شود باید زودتر از این در رسانه ها گفته می شد تا طیف گسترده تری از مردم از ابعاد مختلف ماجرا مطلع می شدند. منافع ملی که ما و کشورهای همسایه در منطقه داریم در گرو این آرامش و دفاع این منافع بوده است.

منبع : خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید