محمد هادی نعمتی، کارگردان مستند تروکاژ، در گفت و گو با سایت راه نوشت، با اشاره به ساخت این مستند، گفت: مستند «تروکاژ» به نقش سلبریتیهای ایرانی در جهتدهی به اذهان جامعه در رویدادهای گوناگون پرداخته و با مقایسه این قشر با حرفهایهای سینمای جهان به اهداف اصلی آنها در مشارکت و فعالیت های سیاسی علیه نظام میپردازد.
وی با بیان این که ما در این مستند می خواستیم بگوئیم که سلبریتی ها در هالیوود هم ساختار ها و قوانینی دارند و برای اظهار نظرهای خود، مورد بازخواست کمپانی ها قرار میگیرند، گفت: در فضای داخلی سلبریتی ها می خواهند در مورد همه چیز اظهار نظر کنند و خود را در همه زمینهها صاحب نظر می دانند.
نعمتی با بیان این که در مستند «تروکاژ» ما مقایسه ای بین فضای داخل کشور و خارج از کشور داشتیم، اظهار داشت: در فضای داخل کشور هر سلبریتی راجع به هر چیز اظهار نظر میکند و خود را نیز صاحب نظر می داند و بالاتر از آن نیز مراجعی مثل وزارت ارشاد و صدا و سیما نمی توانند بر آنها نفوذ کنند.
فاصله میان فضای حاکم بر سلبریتی های داخلی با سلبریتی های خارجی
کارگردان مستند «تروکاژ» با اشاره به فاصله میان فضای حاکم بر سلبریتی های داخلی با سلبریتی های خارجی تصریح کردند: مراجعی نظیر وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما که بسیاری از این سلبریتی ها را چهره کردند نمی توانند بر آن ها نظارت داشته باشند.
نعمتی با اشاره به 5 ماه پژوهش و تولید این اثر تصریح کرد: ما در طول ساخت چند محور را مورد بررسی قرار دادیم، یکی از این محورها بحث قراردادها بود، که مقایسهای بین قرارداد سلبریتیهای داخلی و خارجی بود، مسئله دیگر فعالیتهای اجتماعی و پس از آن فعالیتهای مجازی و میزان جواب دهی سلبریتیها به مردم و کمپانیها بود.
وی با بیان این که ما بر اساس این اطلاعات شروع به جمع آوری اطلاعات و دیتاها کردیم، گفت: یادداشت و تحلیل هایی که در رسانه ها در نقد سلبریتیها منتشر شده بود، مصاحبه های که در این زمینه در داخل و خارج از کشور انجام دادیم و بررسی هایی که در این زمینه انجام دادیم سبب شد تا به سناریوی اولیه برسیم و بر اساس آن ساختار مستند مشخص کنیم.
نعمتی با اشاره به نتیجه گیری کار و دلیل موضع گیریهای برخی از سلبریتیها در جشنواره ها، اظهار داشت: بسیاری از این سلبریتی ها که به دنبال دریافت اقامت E1 هستند، بر اساس بندهای 5 گانه این مدل از اقامت باید در یکی از فستیوالهای داخلی یا خارجی حاضر و علیه حکومت ایران صحبت کنند.
کارگردان مستند تروکاژ با اشاره دلایل ساخت این مستند گفت: ما احساس کردیم نیروهای برنامه ساز نیز تعارفی دارند با این دوستان و راحت نمی توانند حرفشان را بزنند چرا که می بینند این سلبریتی ها یک سری فالوور دارند که از واکنش آن ها می ترسند و ما در تحقیقات متوجه شدیم که به جز کلیپ های چند دقیقهای اثری تحلیلی در نقد سلبریتی ها نداریم و همه این ها دلایل مهمی بود که سبب به این مسئله ورود کنیم.
وی با بیان این که ما برای نقد این جریان نیاز داریم تا مستندهای زیادی ساخته شود، اظهار داشت: سلبریتی ها می توانند مرجع هنری خوبی در کشور باشند اما هیچ گاه مرجع فکری و سیاسی نخواهند بود و هر کس در قالب خودش می تواند الگو باشد، مثلاً پرویز پرستویی یک بازیگر خوب برای سینماست که کار خیر هم می کند اما چه سوادی دارد که برای قوه قضائیه خط مشی تعیین می کند که بخواهد سیاست و امنیت جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.
جشنواره عمار خانه مستندسازان دغدغه مند
نعمتی در پایان با اشاره به مسائل پخش این مستند جنجالی اظهار داشت: وقتی دوستان صدا و سیما از پخش این مستند استقبال نکردند تنها جایی که به ذهنمان رسید که از مستند های آسیب شناسانه اجتماعی حمایت می کند جشنواره عمار بود و این مسئله ای بود که در سال های قبل به آن رسیده بودیم.