خانه خانه1-2 پرنسس‌هایی با حجاب صورتی / نگاهی به مستند ضد، این قسمت «لباس...

پرنسس‌هایی با حجاب صورتی / نگاهی به مستند ضد، این قسمت «لباس شهرت»

به گزارش سایت راه‌نوشت، مد صنعتی پر‌طرفدار، جذاب و البته متنوع است که زنان و دختران زیادی را در سراسر جهان درگیر خود کرده است. اما تولد مد باحیای اسلامی نه تنها پای زنان مسلمان را به این بازی کشانده بلکه تعریف جدیدی از حجاب به آنان داده است.

مستند سریالی «ضد» این‌بار دست روی دوگانه‌‎ی دیگری از غرب گذاشته است؛ دوگانه‌ی حجاب و حجاب. البته دو حجاب متفاوت که سعی دارد با بیان تحریم لباس‌های ورزشی مخصوص زنان محجبه و سایر محدودیت‌های دیگر و قرار دادن آن در مقابل مراسم‌های مد و فشن و البته پوشش رسانه‌ای آن از جانب رسانه‌های غربی تا حدودی پرده از راز این دوگانه‌ی قدیمی بردارد.

لباس‌های شهرت بر تن زنان مغلوب‌شده‌ ثروتمند عربی، شعار «حجاب جذاب و زیباست» را فریاد می‌زند ولی هیچ‌وقت از محدودیت‌هایی نمی‌گوید که ذهن آنان را در دستان خود مچاله و خرد می‌کند.

هیچوقت از سرنوشت زنانی نمی گوید که در چرخه‌ی تکرار خود را گم می‌کنند

هرگز  از کودکانی که طعم اصالت وطنی خود را نمی‌چشند و جایی در وقت مادران پرنسس خود ندارند حرفی نمی‌زند و این اتفاق مرگ تدریجی یک ملت یا شاید یک تمدن است، آن هم به صورت کاملا داوطلبانه.

 دلارهای آغشته به خون تمدن سرزمین‌های شرقی مشتاقانه به قاتلان سپرده می‌شود تا پرنسس‌هایی با روسری‌های صورتی طراحی کنند و اینجاست که هویت، بهای خرید زیبایی می‌شود.

مستند حرف جدیدی دارد و همین مجموعه ضد را متمایز می‌کند و قدمی است مبارک در دنیای کلیشه‌هایی که دیوارهایی از فردیت و انحصار دور تفکر مردم را گرفته است.

مستند «ضد» در دهمین قسمت خود به چگونگی روی‌آوردن خانه‌های مشهور مُد اروپایی در دهه ۷۰ میلادی، به بازار بزرگ مُد اسلامی و حجاب پرداخته است و روایتی است از این که چگونه زمانی که برندهای مشهور مُد، سود عظیمی از این بازار نصیب کشورهای خود می‌کردند، دولت‌های این کشورها به اجرای سخت‌گیرانه‌ترین قوانین در ممنوعیت حجاب پرداختند.

شاید این جرقه های کوچک در مستندهای کمتر از ۵۰ دقیقه‌ای ضد بتواند روشنی هر چند کوچکی در برابر نگاه مخاطبان به جهان غرب و حقیقتش ایجاد کند.

ماجرا‌ی مدها شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما پر است از ابهام و سوال‌هایی که انگار جوابی برای آن‌ها نیست و شاید «ضد» پاسخی هر چند کوتاه به گوشه‌ای از سوالات را از دل تاریخ داده باشد.

تاریخ رازهای بزرگی برای افشا دارد … .

نویسنده: فاطمه محجوبی

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید