خانه خانه3 «وضعیت زرد ۳» ساخته می‌شود

«وضعیت زرد ۳» ساخته می‌شود

در نشست خبری سریال «وضعیت زرد ۲»، از ساخت فصل سوم این سریال خبر داده شد. همچنین اعلام شد سریال‌هایی با رویکرد جدید برای شبکه دو در حال طراحی است. سریال بعدی شبکه دو نیز «آتش سرد» نام برده شد که از ۲۲ مرداد ماه به پخش می‌رسد.

به گزارش سایت راه‌نوشت، نشست خبری فصل دوم سریال «وضعیت زرد» به تهیه‌کنندگی مسعود ملکی مشهور و کارگردانی مجید رستگار، که پخشش به تازگی در شبکه دو به پایان رسیده، امروز یکشنبه ـ نهم مرداد ماه ـ در ساختمان روابط عمومی صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست علاوه بر سازندگان سریال، محمدرضا شهبازی نویسنده سریال، بهرنگ ملک محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو، آرش ماهان‌کیا، حسام خلیل‌نژاد، محمدمهدی رضایی و بهار داورزنی، بازیگران سریال «وضعیت زرد» حضور داشتند.

مسعود ملکی مشهور ـ تهیه‌کننده ـ در نشست خبری سریال «وضعیت زرد» که پس از ارتباط مستقیم سازندگان با مخاطبان برگزار شد، با بیان اینکه در تماس‌هایی که گرفته شد نقدی از سریال نشد، گفت: شاید ماهیت این تماس‌ها تعریفی است اما در بازخوردهای سریال مسئله افت کیفیت فیلم‌نامه در برخی از قسمت‌ها را داشتیم و فرازو فرودهایی که در روند تولید طبیعی است.

مجید رستگار ـ کارگردان ـ هم گفت: از همه طیف سنی مخاطب داشتیم که نشان می‌دهد کار خانوادگی بوده و تمام افراد خانواده بدون استرس می‌توانستند ببینند. این مهم است که وقتی کاری تولید می‌شود خانواده‌ها راحت بتوانند تماشا کنند. مخاطبان از متن و نویسنده‌ها خیلی راضی بودند. ما اگر جاهایی فراز و فرود داشتیم به این خاطر بود که مجبور بودیم گروه نویسنده جدیدی به سریال اضافه کنیم که کار را جلو ببرند.

از سیتکام به سمت سریال رفتیم

رستگار درباره تفاوت فصل دوم سریال «وضعیت زرد» با فصل اول که در قالب سیتکام ساخته شده بود، گفت: در سیتکام چند لوکیشن اصلی وجود دارد که محدود است و تمام اتفاقات در همان لوکیشن‌ها می‌افتد. اما ما در فصل دوم به سمت ساختار سریال رفتیم و در سریال، این فضا متفاوت است. ما در این فصل حدود ۱۰ لوکیشن داشتیم. مخاطب ایرانی شاید در فضای سیتکام خسته شود و درکی از قصه نداشته باشد چون نوع سیتکام اینطوری است که اگر مخاطب متوجه سکانس اول نشود متوجه بقیه کار نمی‌شود. اما در فصل دوم به سمت ساختار سریال رفتیم و تغییرات خوبی اتفاق افتاد که کمک کرد مخاطب بیشتری جذب شود و فضا ایرانیزه شود. فکر میکنم در همه حوزه ها نسبت به فصل قبل ارتقاء داشتیم.

محمدرضا شهبازی ـ نویسنده ـ با بیان اینکه با وجود نبودن سلبریتی در سریال، بازخوردها خوب بوده است، عنوان کرد: به دلایل مختلف ممکن است افراد کمتری کار را ببینند از جمله نبودن چهره‌های سلبریتی. کارهایی از این دست باید بالای۵۰ قسمت باشد تا مخاطب شخصیت‌ها را بشناسد و با کار ارتباط برقرار کند، چون سلبریتی ندارد؛ هرچند شاید این بازیگران خیلی تواناتر از سلبریتی‌ها باشند. ولی هر چه گذشت ارتباط مخاطب بهتر شد و شخصیت‌ها دوست داشتنی شدند. وقتی می‌بینم که تکیه کلام‌های شخصیت‌ها در فضای مجازی و در گفت‌وگوهای عادی استفاده می‌شود خیلی اتفاق مهمی است.

«وضعیت زرد۳» ساخته می‌شود

چالش طرح مسائل مذهبی در کارهای طنز

شهبازی افزود: ایده کار دو سال پیش شروع شد. بحث این بود که ما مقطع مهمی را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران پشت سر می‌گذاریم و اندیشه غرب‌گرایی و آمریکادوستی را آنقدر عریان می‌بینیم. تصمیم بر این شد با ابزار طنز به این محتوا بپردازیم. جلسات زیادی برگزار شد تا به لحن درست برسیم.

برای فصل دوم فضا مقداری تغییر کرد. دوباره وقت زیادی گذاشته شد و گفت‌وگوهای زیادی انجام شد. خیلی از  نویسنده‌ها کار اولشان بود. خیلی سریع رشد کردند و کار را به پخش رساندند. الان می‌توانیم بگوییم دو سه نفر نویسنده خوب در حوزه طنز به تلویزیون اضافه شدند که حتما در گام‌های بعدی رشد می‌کنند و ایرادات هم برطرف می‌شود. در مجموعه «حرفش را نزن» هم با آقای رستگار همکاری کردم و چند کار کوتاه هم داشتم ولی هر چقدر هم تجربه می‌داشتیم، می‌خواستیم کاری کنیم که تجربه‌های پیشین در موردش نیست و خودمان باید تجربه کنیم. برای همین تجربه‌های قبلی خیلی کمک نکرد.

نویسنده سریال وضعیت زرد تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما این بود که رابطه عاشقانه یک زوج مذهبی را چطور باید نشان دهیم؟ یا چطور در کار طنز المان‌های دینی بگذاریم؟ بچه‌های پشت صحنه طبق عادت تمام المان‌های دینی را از صحنه حذف می‌کردند مثلا قرآن را برمی‌داشتند ولی ما اصرار داشتیم که این المان‌ها باشد. نهایتا به این نتیجه رسیدیم شاید الان درست نباشد و هنوز به آن پیراستگی نرسیده‌ایم که مسائل مذهبی را وارد طنز کنیم. کارهای بامزه‌ای هم بود ولی هنوز خودمان راضی نبودیم.

آرش ماهان‌کیا، یکی از بازیگران سریال «وضعیت زرد» گفت: بعد از پخش سریال به یک کار سینمایی دعوت شدم و یک فیلم کوتاه هم تمام شد. مسیر طبیعی‌ روند بازیگری‌ام دارد طی می‌شود و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی بیفتد. مخاطبان تاکید داشتند که وضعیت زرد  سریالی است که می‌توانند خانوادگی ببینند. مادری تماس گرفته بود و می گفت من اجازه نمی‌دهم بچه‌هایم سریالی را در تلویزیون نگاه کنند مگر اینکه خودم از قبل دیده باشم اما سریال «وضعیت زرد» را با خیال راحت خانوادگی می‌دیدیم.

شبکه پای شوخی‌های سریال ایستاد

حسام خلیل نژاد، یکی دیگر از بازیگران سریال هم گفت: سابقه همکاری‌ام با سازندگان سریال به دو سال قبل باز می‌گردد. آن موقع دستیار بودم و جنس کارهایشان را می‌شناختم و با این نگاه وارد «وضعیت زرد» شدم. وقتی برای انتخاب بازیگر همکاری می‌کردیم، آقای شهبازی به تهیه‌کننده گفتند شخصیت رضا فروزان را حسام باید بازی کند. خوشحالم که در این دو فصل بودم. وقتی سریال پخش می‌شود سرم بالا است. همین که مخاطب راضی باشد و در سنین مختلف با کار همراهی کند، نشان می‌دهد کار توانسته رضایت عمومی را کسب کند که برای من بزرگرترین خرسندی است. شبکه دو پای شوخی‌های سریال ایستاد اما نه تنها تبعات نداشت بلکه سنت‌شکنی درستی هم شکل گرفت. اگر با مسائل مذهبی درست شوخی شود، اتفاق خوبی است.

فصل سوم ساخته می‌شود

تهیه کننده سریال «وضعیت زرد» در پاسخ به این سوال که «فصل سوم هم ساخته می‌شود یا نه؟ و اینکه تمهید سازندگان برای افت نکردن سریال در فصل‌های آتی، آنطور که برای برخی از سریال‌های دنباله‌دار اتفاق افتاده، چیست؟» گفت: فصل بعد در حال طراحی است. کاری که در حال اوج گرفتن است را نمی‌توان رها کرد. سریال در مرحله‌ای است که به نظرم حتما باید به فصل سه برسد. در مرحله بلوغ خود است. سریال‌هایی که در فصل‌های بعدی دچار مشکل می‌شوند، حتما مشکل تهیه و تولیدی دارند که این اتفاق می‌افتد. حساسیت برای فصل سه حتما بیشتر از فصل دو خواهد بود و ان‌شاءلله اتفاقی که برای برخی از سریال‌های ادامه دار می‌افتد، برای «وضعیت زرد» نمی‌افتد.

نویسنده سریال هم در پاسخ به همین سوال گفت: دو موضوع باعث شد که فصل دوم بهتر از فصل اول شود. یکی اینکه تیم تولید سریال، نسبت به نقدها تیم متواضعی است. دوم اینکه ما هیچوقت ورودی تیم را نمی‌بندیم. مثلا در حوزه نویسندگی نگفتیم نویسنده فصل دوم حتما همان گروه قبل باشد. بلکه یک گروه ایده‌پرداز جدید شکل گرفت و از میانشان نویسنده‌هایی انتخاب شد. در فصل سوم هم همین اتفاق می‌افتد. این پویایی و باز بودن مسیر برای ورود افراد جدید، انشالله باعث می‌شود کار دچار رکود و ضعف نشود.

صحبت از مدافعین حرم در یک سریال طنز

بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو ـ در این نشست، با بیان اینکه چند سریال‌ خیلی خوب برای شبکه دو در دست طراحی است که موضوعات جدیدی دارد، سریال بعدی شبکه دو را سریال «آتش سرد» معرفی کرد که از ۲۲ مرداد ماه به پخش می‌رسد. وی بیان کرد: سریال «وضعیت زرد» مدل جذابی از تبدیل یک سیتکام به سریال است. در فصل سوم قطعا مولفه‌های یک سریال را به شکل کامل خواهد داشت. چیزهایی در سریال گفته شد که پخشش برای سریال‌های دیگر سخت بود. صراحت بحث‌های سیاسی را برای اولین بار در تلویزیون داشتیم. برای اولین بار انقدر صریح بحث مدافعین حرم را در یک سریال کمدی داشتیم که یک تیغ دو لبه است اما سریال «وضعیت زرد» به سلامت از این موضوع عبور کرد. چون هدفش محرم دانستن مردم برای یکسری از مسائل بود. ان‌شاءالله در فصل سوم این محرم بودن مردم و توجه به عامه مردم گسترده‌تر شود.

ملک محمدی درباره مخاطبان سریال‌های سیما مدعی شد: در نظرسنجی‌ها مخاطب‌های سریال مشخص می‌شود و مخاطبان هم از شهرهای مختلف زنگ می‌زنند. اینها توسط جامعه روشنفکران ما خیلی وقت‌ها دیده نمی‌شود. و می‌گویند چون من نمی‌بینم و بایکوت می‌کنم، هیچکس نمی‌بیند اما اینطور نیست.

حسین قرایی ـ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما ـ که در پایان این نشست به جمع اضافه شد، گفت: راجع به سریال «وضعیت زرد» باید بیشتر حرف زد. از اسمش تا دیالوگ‌ها طنازی دارد. این سریال نشان داد که بهره‌گیری از ظرفیت طنز در رسانه ملی هنوز خوب فعال نشده و باید فعالش کرد. در فضای هنر و ادبی طنز را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، طنز، هجو و هزل؛  «وضعیت زرد» در حوزه طنز تعریف می‌شود. چون بخشی از لبه تیز قیچی طنز واقعا جدی است و گاهی آدم با این طنز عمق پیدا می‌کرد. عوامل سریال امروز ۹۶ تماس داشتند که رقم خوبی است. هر روز تماس داشتیم برای سریال به نظرم اقبال خوبی بوده است. حضور افرادی مثل آقای شهبازی که تجربه کارهای مکتوب را دارد، موفقیت کار را افزایش می‌دهد.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید