خانه خانه2 همه آن چه که در جلسه انتخاب رهبری گذشت / روایت نقویان...

همه آن چه که در جلسه انتخاب رهبری گذشت / روایت نقویان از چگونگی انتخاب شخص اول مملکت

اشاره : سال گذشته و همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بود که مستندی با نام «روایت رهبری » از تلویزیون پخش شد که نظر مخاطبان را به خود جلب کرد، مستندی آرشیوی که به فرآیند انتخاب رهبر انقلاب در روزهای 14 و 15 خرداد 68 در جلسه خبرگان رهبری می پرداخت. به ساخت این مستند با کارگردان اثر مهدی نقویان که در این سال ها با تولید آثاری در حوزه تاریخ انقلاب توانسته افزون بر آگاهی و بصیرت، مردم بسیاری را به حوزه تاریخ انقلاب علاقه‌مند کند گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چه شد که به سراغ این سوژه رفتید؟ آیا به دنبال پاسخ به شبهات مطرح شده، بودید؟

چگونگی انتخاب شخص اول مملکت سوژه‌ای نیست که خیلی نیاز به فکر کردن داشته باشد. علاوه بر این که یک مسئله ای سیاسی است، دغدغه ی اجتماعی هم هست و مردم دوست دارند بدانند با چه فرآیندی شخص اول مملکت انتخاب شده است. از آن جایی که خودم هم علاقه ام، پرداختن به تاریخ انقلاب است، سراغ این سوژه رفتم.

همچنین وقتی یک مسئله تاریخی پیش می آید، اگر به آن پرداخته نشود، تبدیل به شبهه شده و حقیقت اصلی آن، وارونه جلوه داده می‌شود. در این میان، کارکرد رسانه، این است که موضوع را تبیین کند. در مجموع میتوانم بگویم که در مستند «روایت رهبری » به دنبال پاسخ به شبهاتی از جمله شبهات فردی یا شورایی شدن رهبری و لزوم مرجعیت برای انتخاب رهبری و مواردی از این دست بودیم.

پژوهش و ساخت مستند چه مدت طول کشید؟

پروسه ساخت این مستند، حدود 2 سال طول کشید. به خاطر حساسیت موضوع، سعی داشتیم اثری با کیفیت تولید کنیم تا نقد منفی دریافت نکنیم و بحمدلله، هیچ یک از کارشناسان حوزه تاریخ نتوانستند به فکت‌های ارائه شده در مستند ایرادی بگیرند.

کار ما آرشیوی است و صرفا از تصاویری که در اختیارم بود، استفاده کردم. همه چیز در این کار، درباره وقایع 14 و 15 خرداد سال 68 است و درباره وقایع بعد از این دو روز هیچ مسئله ای طرح نشده است.

در جریان تولید مستند به مواضع مخالف با انتخاب رهبری آیت ا… خامنه‌ای هم برخوردید؟

هر آنچه در مجلس خبرگان سال 68 رخ داده، در مستند ارائه شده است. کسانی که مدعی اند عده ای از افراد مخالف رهبری بودند، برای ادعا یشان سند بیاورند. هر چیزی را که در مجلس خبرگان سال 68 بود، نشان دادیم. ویژگی اصلی مستند نیز همین است و کارکرد دیگری هم ندارد که بخواهیم سانسور کنیم.

با ساخت «روایت رهبری » می خواستیم تمام وقایع مربوط به آن تصمیم تأثیرگذار را نشان دهیم تا اگر شبهه‌ای وجود دارد از بین برود و همان‌گونه که در مستند می‌بینید حتی صحبت‌های آقای صانعی را هم آوردیم و به بحث آقای منتظری هم پرداخته شده است.

شاید سؤالی که مطرح شود این است که شما چگونه به این آرشیوهای دیده نشده، دست پیدا کردید؟

کسانی که نشسته اند و فقط از کارهای دیگران ایراد می گیرند و انگ می زنند و می گویند آرشیو را فقط به یک عده خاص می دهند، بهتر است از کُنجِ خانه شان بیرون بیایند و به جای این که پشت سر دیگران حرف بزنند، وارد عمل شوند و سختی هایش را به جان بخرند. هر کار، سختی های خودش را دارد، همان طور که کارگردان یک اثر تولیدی در مسیر تولید با سخت یهایی روبرو م یشود، در کار آرشیوی هم کارگردان، باید سخت یهایی را متحمل شود.

در این سال ها مستندسازان دیگری هم به حوزه مستندهای تاریخی به خصوص تاریخ انقلاب روی آورده اند، این آثار ساخته شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این که دوستان در این سال ها به اهمیت رسانه پی برده اند، به تبع آن، کمیت ساخت چنین مستندهایی در حوزه انقلاب بیشتر شده است، البته در دهه‌های قبل هم آثاری در حوزه تاریخ انقلاب تولید شد، اما چون از نظر فرمی ضعیف بود، آنگونه که باید و شاید، دیده نمی‌شد و به‌همین خاطر جزو آمار فیلم‍‌های تاریخ انقلاب قرار نمی‌گرفت.

مسئله امیدوار کننده این است که در سال های اخیر، کمیت  کارها در کنار فرمشان بالا آمده و باعث شده کارها دیده شود. البته کارهای ضعیفی هم بوده است، باید بدانیم که تکنیک و محتوا، جدا از هم نیست. این که حرف خوبی را در خارج از فرم و تکنیک بزنیم این بر ضد خودش، تبدیل می شود و در نهایت، هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد. تکنیک و محتوا، چیزی نیست که بتوان از هم جدا کرد. مثل تاروپود پارچه است که اگر از هم جدا شوند، چیزی از پارچه باقی نم یماند.

بعضاً دیده می شود برخی دوستان از تولیدات، توقع تکنیکی ندارند. یعنی می گویند بیاییم فقط حرف خودمان را بزنیم، در صورت یکه اگر فرم و تکنیک نباشد، کار، هیچ اثرگذاری نخواهد داشت. اگر در سا لهای اخیر، فیل مهایی با این محتوا مورد توجه قرار گرفته، به این خاطر است به تکنیک و فرم در کنار محتوا توجه کافی شده است.

گقت و گو از محمدرضا پورصفار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید