خانه گفت و گو همزاد عاشقان و حرف های ناگفته از قیصر امین پور

همزاد عاشقان و حرف های ناگفته از قیصر امین پور

مستند «همزاد عاشقان» عنوان مستندی به کارگردانی تورج کلانتری و تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین است که در آن کارگردان به ساخت پرتره ای از زندگی شاعر معاصر، مرحوم قیصر امین پور پرداخته است.

کارگردان در این مستند در مصاحبه با شخصیت هایی برجسته هنری از جمله علی محمد مودب، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، مصاحبه شونده یوسفعلی میرشکاک سعی کرده است تا ابعاد کمتر دیده شده از این شاعر برجسته معاصر را به تصویر بکشد.

در ادامه گفت و گویی می خوانیم با این کارگردان:

تصميم ساختن اين مستند براي شما از کجا جدي شد؟

 من با دکتر امين‌پور از دوران درس و مدرسه آشنا شده بودم، اما بعد از فوت ايشان احساس کردم که خيلي ايشان را نشناخته‌ايم. بعد از اينکه مجله «راه» در آن دوران ويژه‌نامه‌اي براي مرحوم امين‌پور منتشر کردند، ديدم که دکتر خيلي از آنچه در ذهن من بود، بزرگ‌تر، فرهيخته‌تر و گرامي‌تر است. آن نشريه به همت آقاي مؤدب و آقاي محدثي خراساني و بچه‌هاي جوان نشریه راه منتشر شده بود و مطالب خيلي خوبي در آن بود.

چه چیز هایی در آن مجله بود که شما را ترغیب به ساخت این اثر کرد؟

مثلاً نوشتة آقاي مبین اردستاني که به سرودها و تصنيف‌هاي دکتر پرداخته بود و من تقريباً نمي‌دانستم که ايشان اين‌قدر دراين حوزه فعال بوده‌اند. بعد از خواندن مجلة راه ديدم که هنوز هم حرف‌هايي براي گفتن مانده است که باید زده شود و تصمیم گرفتم این مستند را بسازم.

سعی کردید در مستند همزاد عاشقان چه وجوهی از زندگی دکتر امین پور را به نمایش بگذارید؟

من در اين مستند سعي کردم که وجوه مختلف زندگي ايشان را به نمايش بگذارم. شعرشان، اعتقاداتشان، زندگي ساده، روحيات و اخلاقيات، نقدهاي اجتماعي ودلبستگي ايشان به رزمنده‌ها و انقلاب را که بارها و بارها بسيجي‌وار به مناطق جنگي رفته بودند و براي رزمنده‌ها شعر خوانده بودند و… هرکس تکه‌اي از زندگي ايشان را که دوست داشته جدا کرده است. اما من سعي کردم اين‌گونه نباشم.

در اين مستند آقايان ميرشکاک، مؤدب، بيوک ملکي، سردبير سروش نوجوان و همکار قيصر، مصطفي رحماندوست، يعقوب حيدري از کارمندان سروش نوجوان، آقاي چاووشي تنظيم‌کنندة آلبوم نيلوفرانه و بعضي ديگر  از شخصیت‌های فرهنگی دربارة دکتر امين پور صحبت کرده‌اند.اين مستند 30 دقيقه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید