خانه خانه1-3 نگاهی به مستند چشم ایرانی - صدای شاتر در میدان جنگ

نگاهی به مستند چشم ایرانی – صدای شاتر در میدان جنگ

به گزارش سایت راه نوشت، همه ما روزانه عکس های زیادی می بینیم و شاید نمایشگاه عکس هم زیاد رفته باشیم، اما کمتر به این فکر کرده ایم که عکس ها پشت صحنه شان چه اتفاقی افتاده تا عکاس ماشه دوربین را فشار دهد و عکسش را بگیرد.

پشت جلد هر عکس قصه ای جریان دارد که عکاسی آن را روایت می‌کند.

چشم ایرانی به سراغ یکی از این عکاس ها رفته، عکاسی که صدای شاتر  دوربینش را در میانه میدان های جنگ می توانی بشنوی.

حسن قائدی بزرگ شده روزهای جنگ در جنوب، کسی که سال ها در بحران ها و جنگ ها به دنیال سوژه بوده و اکنون خودش به سوژه‌ی مستند فلاح فر تبدیل شده و از دریچه دوربین او این بار در قالب مستند به تماشای جنگ نشسته‌ایم.

مستند چشم ایرانی روایتی از سال ها عکاسی حسن قائدی است،  عکاس جنوبی که با جنگ بزرگ شد و همچنان در جنگ و میانه آتش و گلوله زیست می کند، به سوریه رفته و از جنگ با داعش عکاسی کرده، به عراق هم رفته در آن جا هم رد پای حقیقت را دنبال می کند.

دوربین مستند به دنبال حقیقت است همانگونه که قائدی می خواهد حقیقت را ثبت کند، عکاس جنگ نمی داند وقتی دوربینش را بر می دارد و به میانه میدان می رود و عکسی را ثبت می کند آیا فرصتی پیش می آید که خودش بعداَ آن عکس را ببیند یا نه.

این عدم یقین از بازگشت به خانه مسئله ای است که در مستند «چشم ایرانی» آن را می توان مشاهده کرد، مستندی از راش هایی دیده نشده از خط مقدم، جایی که گلوله با طمع برای شکار حرکت شان را آغاز می کنند.

مستند چشم ایرانی سوژه ای خوب را انتخاب کرده اما نتوانسته از سوژه اش به فیلمنامه ای منسجم برسد راش های فلاح فر معلق‌اند، روایت جنگ بدون قصه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید