خانه یادداشت نگاهی به مستند ارباب جنگ ساختۀ وحید فراهانی - دست شیطان بزرگ

نگاهی به مستند ارباب جنگ ساختۀ وحید فراهانی – دست شیطان بزرگ

روز یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی وقتی برج‌های دوقلوی تجارت جهانی فروریخت، مردم مظلوم افغانستان فکر این را هم نمی‌کردند که قرار است در انتقام این حادثه، خانه‌های گِلی آنها با اصابت موشک‌ها و بمب‌های آمریکایی فروبریزد. آری؛ آمریکا ارباب جنگ‌های جهان است. چون هر کجا جنگی در میان است، حتماً ردپای آمریکا یا صهیونیسم در میان است. سیاست «اختلاف بیانداز و حکومت کن» قصه‌ای است که هیچ‌وقت یانکی‌ها آن را فراموش نخواهند کرد. بله! آمریکا، بهانه را پیداکرده بود تا پایش را بار دیگر به منطقه بگذارد. دوسال بعد یعنی در سال 2003 این‌بار بهانۀ جدیدی برای یانکی‌ها پیدا شده بود. آنها به بهانۀ نابودی سلاح‌های کشتارجمعی، مهرۀ سوختۀ خود در عراق(صدام) را مورد هدف قرار دادند. از آن سال‌ها، مدت‌ها گذشته است. آمریکایی‌ها در منطقه، تعداد زیادی پایگاه نظامی و ناو جنگی مستقر کردند. در این شرایط، این‌بار آستین شیطان بزرگ از اختلافات فرقه‌ای بیرون آمد و یک گروه تندروی تکفیری با نام داعش در سوریه و عراق ظهور کرد. داعش با شعارهای اسلامی، وارد میدان شد و شروع به کشتار مسلمانان کرد. حالا مسلمانانی که باید در برابر اسرائیل متحد می‌شدند، در برابر هم اسلحه کشیده بودند و باز ارباب جنگ پا به میدان گذاشته بود.

ارباب جنگ به‌بررسی همین موضوع پرداخته و با نشان‌دادن اسناد و تصاویری ثابت می‌کند که یانکی‌ها نه‌تنها در سوریه علیه داعش اقدامی انجام نداده‌اند بلکه کمک فراوانی در رشد و پیشرفت این شجرۀ خبیثه در گلستان اسلام کرده‌اند و با کمک‌های تسلیحاتی خود، با خون مردم بی‌گناه سوریه و عراق معامله کرده‌اند.

در ادامه به نکات مثبت این مستند اشاره می‌کنیم:

افتتاحیه:

سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا و اذعان به هزینۀ تریلیاردی در منطقه و تأکید زیادی که او بر این مطلب دارد، می‌توان نکته‌ای برای اثبات ادعای دخالت آمریکا در جنگ‌ها و ناآرامی‌های منطقه باشد. ترامپ، رئیس‌جمهور خاص آمریکا، بارها اعلام کرد که اوباما و وزیر امور خارجه‌اش از به‌وجود آورده‌های داعش بوده‌اند.

 استفاده از تصاویر ناب و قوی

– استفاده از تصاویر پهبادهای آمریکا که توسط نیروهای اطلاعاتی جبهۀ مقاومت از آنها گرفته شده بود، یکی از این تصاویر ناب است. تصاویری که به وضوح نشان می‌دهد که یانکی‌ها با پهبادهای خود ازنظر اطلاعاتی بر عبور و مرور داعش نظارت داشتند. آن‌ها به‌خوبی می‌دیدند که چطور این وحشی‌ها نیروهای مخالف خود را اعدام می‌کنند. چطور با تانکرهای خود، ذخایر نفت سوریه را به غارت می‌برند و به فروش می‌رسانند. آن‌ها اگر می‌خواستند، می‌توانستند به‌راحتی با یک ضربۀ کوچک، آنها را فلج کنند؛ ولی برای بقاء اسرائیل این کار را نمی‌کردند.

– تصاویر دیدار مسئولان رژیم صهیونیستی از زخمی‌های داعش، نشان از هم‌پیمان بودن مهره‌های شیطان بزرگ دارد. همۀ این نمایش‌ها به‌خاطر این است که این غدۀ سرطانی در منطقه، چند صباحی بیشتر نفس بکشد. غافل از اینکه حزب‌الله پیروز است و خدا اگر بخواهد، خودِ نیروهای دشمن، عاملی برای رسوایی خودشان می‌شوند. درست همان تصاویری که BBC تحت فشار افکار عمومی علیه نیروهای آمریکا منتشر کرده است.

– آموزش نیروهای داعش توسط آمریکا از دیگر تصاویر نابی است که ما در این مستند می‌بینیم. ما به‌وضوح می‌بینیم که در کمپ‌هایی که مختص آمریکایی‌هاست، نیروهای داعش آموزش نظامی می‌بینند. بودن پرچم آمریکا و علامت ساخت آمریکا روی چادرها، رد پایی است که یانکی‌ها فراموش کرده‌اند تا آن را از بین ببرند.

– کمک تسلیحاتی و آذوقۀ نیروهای آمریکایی به داعش در موصل که توسط چتر به پایین پرتاب می‌شود، یک خیمه‌شب‌بازی بود که در ابتدا می‌خواستند دست شیطان بزرگ را در این کمک‌رسانی، مخفی بماند. ولی باز هم با یاری خدا این نقشه لو می‌رود.

– تصاویر همدستی کردها برای پیش‌برد اهداف آمریکا در سوریه و جلوگیری از نفوذ ارتش سوریه و عراق، نشان از این دارد که آنها هم مهرۀ جبهۀ شیطان بودند.

 منطقی بودن مستند

در مستند دلایل خوبی بر اثبات حمایت آمریکا از داعش وجود دارد که یکی از نقاط قوت ارباب جنگ به‌شمار می‌رود. چون اکثر این دلایل از لنز دوربین خود آمریکایی‌ها بیرون آمده است و مطلبی نیست که ارتش سوریه، حزب‌الله، حشد الشعبی یا سپاه قدس عنوان کرده باشد. بلکه همۀ اسناد غیرقابل‌انکاری است که خود آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند آن را منکر شوند. چون اگر منکر باشند خود ترامپ اولین دروغ‌گو می‌شود.

 اشاره به لشکرکشی‌های یانکی‌ها در منطقه

در این مستند ما به‌خوبی می‌بینیم که واقعۀ یازده سپتامبر نقطۀ شروعی برای لشکرکشی جدید آمریکایی‌ها به منطقه عنوان شده و در ادامه، حضور آنها در افغانستان و عراق نیز بیان شده است.

 استفاده از نریشن و زیرنویس به‌جا در مستند از دیگر نقاط‌قوت ارباب جنگ است.

 در کنار این نقاط‌قوت چند نکته هم در صورت رعایت می‌توانست این مستند را قوی‌تر کند.

– اشاره نکردن به این موضوع که علت وجود این‌همه پایگاه آمریکایی در منطقه و دخالت در کشورهای مختلف، فقط دشمنی با مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است که می‌توان این را یکی از نقاط ضعف مستند به‌شمار آورد. این مستند می‌توانست به‌خوبی این مطلب را عنوان کند که اگر بشار اسد، قبول می‌کرد که از ایران حمایت نکند و از جبهۀ مقاومت خارج شود، قطعاً مثل سایر دولت‌های عربی از کمک‌های تریلیاردی آنها سود می‌برد و نه از بمب‌های ویران‌کننده؛ ولی با تمام این بحث‌ها، فیلم‌ساز حرف خود را در لایۀ زیرین آن عنوان کرده است.

مرتضی احمر – دبیر ادبیات پایداری مجمع ناشران انقلاب اسلامی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید