خانه یادداشت نگاهی به برنامه تلویزیونی میدون - فراتر از یک مسابقه سرگرم کننده

نگاهی به برنامه تلویزیونی میدون – فراتر از یک مسابقه سرگرم کننده

پخش مسابقه تلویزیونی «میدون» به تهیه‌کنندگی سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی و مهران علوی در سمت کارگردان هنری از هفته اول مهرماه در شبکه سه سیما آغاز شده و اکنون به اواخر فصل اول خود نزدیک شده است.

تیتراژ هر برنامه، می‌تواند نقش مؤثری در معرفی اهداف آن داشته باشد و سازندگان «میدون» از این لحاظ، هوشمندانه عمل کرده‌اند.

چراغ های‌خاموشی که یکی‌یکی روشن می‌شوند و مخاطب، همراه با دوربین، دکور برنامه را می‌چیند و با صدای آواز سنتی یک پسر نوجوان درباره میهن و پایین آمدن پرچم ایران در انتها که خبر از عزم جزم این برنامه برای آبادانی کشور و ظهور جوانان مستعد و کاربلد می‌دهد.

بعد از تجربه برنامه «عصر جدید» در شناسایی استعدادها، شبکه سه با برنامه «میدون» فراتر از هنرها و سرگرمی‌های مختلف و متنوع، به سراغ یک برنامه استعدادیابی رفته است که مستقیماً شعار امسال یعنی رونق تولید داخلی را دنبال می‌کند.

در این برنامه خبری از داوران چهره و مشهور هنری نیست و به تناسب محتوای آن پنج داور دارد با سلایق و تخصص‌های گوناگون؛

یکی استاد دانشگاه است، یکی تولید کننده، یکی دیجیتال‌مارکتینگ، یکی از تاجران و واردکنندگان سرشناس بازار و دیگری هم کارمند دولتی حامی کسب‌وکار. انتخاب داوران نیز با سابقه درخشان آنها، نه‌تنها در عرصه تئوری و دانشگاه بلکه با تجارب موفق عملی در عرصه کسب‌وکار خود مایه دلگرمی شرکت‌کنندگان است.

داورانی که از یک سو، با لحن صمیمی و گاه طنزگونه خود، فضای ارائه را برای شرکت‌کنندگان راحت می‌کنند و از سوی دیگر، با پرسش‌های دقیق درباره بازار محصولات آنها، قیمت تمام شده محصول و مهم‌تر از همه، مزیت محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی آنها را به چالش می‌کشند.

همانند «عصر جدید»، شرکت‌کنندگان از طریق فراخوان برنامه بعد از گذشتن از فیلترهای اولیه، پا به عرصه رقابت می‌گذارند. وقتی مخاطب، یک جوان شهرستانی را می‌بیند که بدون پشتوانه مالی و صرفاً با خلاقیت و ارائه طرح‌های مهم اقتصادی، توانسته کسب‌وکار و یا استارتاپ پُر سودی راه‌اندازی کند، امیدوار می‌شود و به فکر تولید و خلق ایده‌های بکر می‌افتد و این یعنی روشن کردن نور اُمید در دل جوانانی که سودای مهاجرت در سر دارند.

کسب‌وکارهایی که این شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهند، بسیار متنوع و بعضاً برای مخاطب، جدید و جذاب هستند؛ از درب‌های ضدِسرقت گرفته تا دستگاه پاستیل‌ساز خانگی تا ساختن اسباب‌بازی از مواد دورریختنی تا عرضه سفال سرامیکی و ظروف چدنی تا رنگ‌های آنتی‌باکتریال، ساخت سرویس دستشویی صحرایی و حتی دستگاه پیشرفته شبیه‌ساز برای آموزش رانندگی و… . این امر سبب می‌شود تا مخاطب، بالاخره در این دایره متنوع، محصولی به کارش بیاید و با سهیم کردن او در رأی دادن به شرکت‌کنندگان برنامه برای مخاطب، جذاب و مهیج می‌شود.

سازندگان این برنامه، برای جذب مخاطب عام در کنار مخاطب خاص به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهند تا با زبانی ساده و طنازانه، اجرای نمایش با همکاری حاضران در استودیو و حتی آوردن حیوانات به داخل استودیو، برنامه را برای همه مخاطبان جذاب کنند.

مهم‌ترین مزیت برنامه «میدون» نسبت به سایر مسابقات استعدادیابی بخش «بعد از میدون» می‌باشد. سازندگان این برنامه با تلاشی مستمر با حمایت از شرکت‌کنندگان خود و معرفی آنها به نهادهای خصوصی‌و‌دولتی چون معاونت علمی‌و‌فناوری رئیس‌جمهور به شرکت‌کنندگان خود برای به ثمر نشستن تلاششان، جذب سرمایه و عملی شدن کسب‌وکار آنها کمک می‌کنند. همین امر، موجب می‌شود تا همه شرکت‌کنندگان این برنامه، حتی اگر سکه‌های زیادی از داوران و هیئت منصفه دریافت نکنند، برنده باشند.

در انتها، باید گفت مسابقه تلویزیونی «میدون» برنامه‌ای درخور تقدیر در حوزه حمایت از تولید داخلی و کارآفرینان وطنی و تلاشی مؤثر برای پویایی نظام اقتصادی کشور است. برنامه‌ای که سعی دارد ضمن حفظ خطِ مشیِ خود، مخاطبان را نیز با ترفندهای هوشمندانه با خود همراه سازد.

یادداشت نفیسه ترابنده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید