خانه خانه1-2 مسابقه انتخاب برترین مستند سال 1400 جبهه فرهنگی انقلاب

مسابقه انتخاب برترین مستند سال 1400 جبهه فرهنگی انقلاب

به گزارش راه‌نوشت، شما مخاطبان و علاقه‌مندان می توانید در انتخاب برترین مستند های سال 1400 با ما همراه باشید.

برای این کار کافیست نام 5 مستند برتر را از میان مستندهای ذیل انتخاب کنید. این مستندها در سال جاری در سایت عماریار، شبکه‌های مختلف سیما و اکران های مردمی به نمایش در آمده‌ و از آثار پرمخاطب بوده اند.

برترین مستندهای سال 1400 از نگاه مخاطبان انتخاب و هدیه‌ نگاه مردمی به عوامل آن تقدیم می‌شود.

همچنین به 5 نفر از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، به قید قرعه جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

شما عزیزان می‌توانید جهت تماشای آثار به سایت عماریار مراجعه یا اینجا کنید.

نتایج نظرسنجی 8 فروردین 1401 اعلام می گردد.

1- دیوانگی

مستند دیوانگی

معرفی: سید محمدصادق کشاورزی، رتبه ۲ کنکور سراسری سال ۱۳۹۷، پس از عبور از سد کنکور، با پیش فرض های ذهنی اش درباره دانشگاه و مسیر آینده زندگی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر بهترین دانشگاه صنعتی کشور شده است؛ اما با گذشت تنها یکی ترم، تصوراتش نسبت به دانشگاه به مرور تغییر می کند و با تصویری کاملا جدید از دانشگاه رو به رو می شود؛ همین، سوالی را در ذهن او ایجاد می کند: من چه کار باید بکنم؟ چه مسیری را باید طی کنم؟ و این شروع دیوانگی اوست …

عوامل سازنده: کارگردان: صدرا علی‌بک – تهیه‌کننده: محمدصادق باطنی – نویسنده: سید آرمین حقیقت – تهیه شده در مرکز نوآوری رسانا

افتخارات: پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین مستند یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

تیزر مستند دیوانگی

جهت تماشای مستند دیوانگی اینجا کلیک کنید

2- کمیته

مستند کمیته

معرفی: «کمیته» اولین سازمان نظامی راه‌اندازی شده پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بود، که در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ با پیام امام خمینی (ره) تأسیس شد و در سال ۱۳۷۰ به منظور سازماندهی نیروهای مسلح، منحل و با ادغام آن با شهربانی و ژاندارمری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. سیر تحولی این سازمان از آغاز تا پایان در مجموعه مستند «کمیته» روایت می‌شود.

عوامل سازنده: کارگردان: عبدالحسین بدرلو – تهیه‌کننده: مصطفی فتاحی – نویسنده: عبدالحسین بدرلو، محسن جعفرزاده

تیزر مستند کمیته

جهت تماشای مستند کمیته اینجا کلیک کنید

3- چرا سوریه

مستند چرا سوریه

معرفی: مستند «چرا سوریه»، به بررسی دلیل شروع بحران سوریه و منافع اقتصادی کشورهای حامی تروریسم از جمله آمریکا و همچنین، به دو موضوع ترانزیت انرژی و مسیرهای ترانزیت زمینی می‌پردازد.

عوامل سازنده: کارگردان و تهیه‌کننده: وحید فراهانی – نویسنده: مهدی نعمت‌الهی – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند چرا سوریه؟

جهت تماشای مستند چرا سوریه اینجا کلیک کنید

4- غیر رسمی

مستند غیر رسمی

معرفی: یکی از برنامه‌های مستمر رهبر انقلاب در طول سالیان گذشته، برگزاری جلسات متعدد و متنوع با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده است. جلساتی که در فضایی صمیمانه برگزار شده و رهبر انقلاب پای نظرات و درددل‌های حاضران می‌نشینند. بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه شب‌ها» برگزار شده است که یکی از آنها به دیدار راویان هشت سال دفاع مقدس اختصاص یافت که در تاریخ ۳۰ آبان ۹۸ برگزار شد.

عوامل سازنده: کارگردان: سید محمدعلی صدری‌نیا – تهیه‌کننده: سید مهدی حسینی

تیزر مستند غیر رسمی

جهت تماشای مستند غیر رسمی اینجا کلیک کنید

5- نان گزیده‌ها ۲

مستند نان گزیده‌ها 2

معرفی: مستند «نان گزیده ها ۲»، اولین روایت تصویری از اعتراضات کارگری اراک و روایتی از مشکلات کارگرانی است که در پی خصوصی شدن کارخانه‌های بزرگی مثل هپکو از بین رفتند و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی که به وجود آمد. اتفاقاتی در صنایع ما که به نظر می‌رسد خیلی طبیعی نیستند. در این مستند تلاش شده نقش صدای مطالبه گران به درستی ایفا شود و از طرفی شیوه صحیح مطالبه‌گری هم به نمایش درآید.

عوامل سازنده: کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده: محمدرضا حاج‌محمدحسینی – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند نان گزیده‌ها 2

جهت تماشای مستند نان گزیده‌ها 2 اینجا را کلیک کنید

6- مجمع عقلا

مستند مجمع عقلا

معرفی: مستند «مجمع عقلا»، به بررسی چگونگی ختم جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در تیرماه سال ۶۷ و پس از آن به بررسی دوران سازندگی در دولت هاشمی رفسنجانی از سال ۶۸ تا ۷۶ می‌پردازد.

عوامل سازنده: کارگردان: سید مهدی دزفولی – تهیه‌کننده: محمد تقی بستجانی – نویسندگان: امیرحسین خلیلی، سید مهدی دزفولی – تهیه شده در سفیر فیلم

تیزر مستند مجمع عقلا

جهت تماشای مستند مجمع عقلا اینجا کلیک کنید

7- امتحان

مستند امتحان

معرفی: مستند «امتحان»، به بررسی بخشی از تحولات سیاسی مهم میانه دهه شصت و اختلافات بین ریاست جمهوری، نخست وزیری و امام خمینی (ره) می‌پردازد. این مستند می‌کوشد در قالب ارائه اسناد و مستندات تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که آیا در دهه ۶۰ میان امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت، بر سر انتخاب نخست‌وزیر اختلاف‌ نظر وجود داشت؟

عوامل سازنده: کارگردان و نویسنده: سجاد ریاحی – تهیه‌کننده: مهدی مطهر – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند امتحان

جهت تماشای مستند امتحان اینجا کلیک کنید

8- اگلانتین

مستند اگلانتین

معرفی: در فروردین ماه سال ۹۱ کشتی تجاری «اگلانتین» که در حال بازگشت از کشور برزیل به ایران بود، توسط دزدان‌دریایی سومالی دزدیده می‌شود. دزدان‌دریایی کاپیتان‌کشتی را مجبور می‌کنند تا کشتی را به سمت کشور سومالی هدایت کند. نیروی دریایی ارتش ایران به سرعت خودش را به کشتی اگلانتین می‌رساند و در طی عملیاتی چند روزه موفق می‌شوند آن را آزاد کنند. مستند اگلانتین به شرح این رشادت‌ها می‌پردازد.

عوامل سازنده: کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده: سمیه ذاکری‌خطیر – تهیه شده در مدرسه اندیشه و هنر (ماه)

تیزر مستند اگلانتین

جهت تماشای مستند اگلانتین اینجا کلیک کنید

9- ضد

مستند ضد

معرفی: مجموعه مستند «ضد» تلاش می‌کند در هر قسمت با طرح یک موضوع ظاهرا کم اهمیت، به جنگ کلیشه‌های ذهنی مردم درباره محیط پیرامونشان برود؛ چرا که ضدیت با کلیشه‌ها ‌کلید دیدن وقایع جهان از دریچه‌ای جدید است. هر قسمت از این مجموعه مستند به موضوع متفاوتی مثل آلودگی هوا، آلودگی‌های نوری، حیوانات خانگی، صنایع جنگ و … پرداخته و می‌کوشد مردم را وادار کند که نگاه متفاوت‌تری داشته باشند.

عوامل سازنده: کارگردان و تهیه‌کننده: محسن کریمیان، مهدی افضل‌زاده – نویسنده: حسام‌الدین ابوالحسنی، حسین الهام، علی نیکجو، محمدتقی حاجی‌موسی

تیزر مستند ضد

جهت تماشای مستند ضد اینجا کلیک کنید

10- خاطرات بادیه

مستند خاطرات بادیه

معرفی: مستند «خاطرات بادیه»، پایان سیطره داعش در سوریه را به دست فاطمیون روایت می‌کند. این مستند به دنبال موارد شگفت‌انگیز و جنبه‌های اسرارآمیز نبرد با داعش نیست، بلکه در این مستند آدم‌های معمولی را می‌بینیم که وقتی در یک موقعیتی قرار می‌گیرند، انتخابی می‌کنند که آن‌ها را تبدیل به یک قهرمان می‌کند.

عوامل سازنده: کارگردان: ساسان فلاح‌فر – تهیه‌کننده: مرتضی شعبانی – نویسنده: طه امیری، مهدی نعمت‌الهی  – تهیه شده در مرکز مستند حقیقت

افتخارات: بهترین مستند در بخش اصلی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

تیزر مستند خاطرات بادیه

جهت تماشای مستند خاطرات بادیه اینجا کلیک کنید

11- تروکاژ

مستند تروکاژ

معرفی: غول صنعت فیلمسازی دنیا یعنی هالیوود برای کنترل قدرت سلبریتی‌های خود خط قرمزها و حد و حدودی تعریف می‌کند که با تخطی از آن کنار گذاشته می‌شوند اما عدم وجود سازوکار قانونی برای کنترل هنرمندان در صنعت سینما و رسانه ایران موجب شده تا قدرت سلبریتی‌ها فراتر از سازمان‌های رسانه‌ای شود و با حضور در عرصه‌های غیرسینمایی اثرگذاری وسیع کسب کرده و اظهار نظرهای سیاسی و اقتصادی کنند. تروکاژ با مضمون “فرهنگ شهرگی”، آثار و پیامدهایش ساخته شده است.

عوامل سازنده: کارگردان: محمدهادی نعمتی – تهیه‌کننده: احسان شادمانی – نویسنده: سجاد بلوکات

تیزر مستند تروکاژ

جهت تماشای مستند تروکاژ اینجا کلیک کنید

12- زندگی میان پرچم های جنگی

مستند زندگی میان پرچم‌های جنگی

معرفی: روستای کورک مغول در شمال‌غرب افغانستان ظاهری عادی دارد. کودکانی با بازی‌های ساده، چوپانی با گله کوچکش و کشاورزی که محصولاتش را برداشت می‌کند. اما این روستا نمی‌تواند قریه‌ای عادی باشد چرا که مردم مجبور هستند در میان جنگ طالبان، آمریکایی‌ها و ارتش زندگی کنند و بدتر از آن اینکه، اخیرا شایعاتی مبنی بر حضور داعش در حوالی روستا به گوش می‌رسد …

عوامل سازنده: کارگردان و تهیه‌کننده: محسن اسلام‌زاده – نویسنده: فرید دغاغله  – تهیه شده در پرس‌تی‌وی

افتخارات: جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» – جزو ۱۰ فیلم منتخب بخش مستند جشنواره فیلم فجر سال ۹۸ – حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نظیر «فیلم‌های آسیایی بارسلونا» و بازار فیلم «ویژن دوریل» سوئیس

تیزر مستند زندگی میان پرچم‌های جنگی

جهت تماشای مستند زندگی میان پرچم‌های جنگی اینجا کلیک کنید

13 – جستجوگر

مستند جستجوگر

معرفی: مستند «جستجوگر»، روایتی شنیده نشده از زندگی و زمانه دکتر علی شریعتی است. این مستند، به بررسی کارنامه علمی و عملی دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از موثرترین متفکران معاصر ایران می‌پردازد و برای نخستین بار به‌طور تفصیلی به بررسی عملکرد و تاثیرات این متفکر در سپهر فکر و اندیشه معاصر ایران، در قالب اثری مستند پرداخته است.

عوامل سازنده: کارگردان و نویسنده: محمدمهدی ابراهیمی‌نصر – تهیه‌کننده: مهدی مطهر – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند جستجوگر

جهت تماشای مستند جستجوگر اینجا کلیک کنید

14- چشمه‌ای در میانچال

مستند چشمه‌ای در میانچال

معرفی: مستند «چشمه ای در میانچال»، به بررسی سرگذشت مسجدی در میانچال کاشان در اواخر دهه ۴۰ می پردازد؛ در آن دوران که مردم کاشان شاهد جریان‌های هنری فاسد در شهر بودند، حضور و فعالیت‌های متفاوت «حاج ‌آقا محمد مدنی»، پسر «آیت‌الله مدنی»، در مسجد میانچال کاشان سبب آغاز یک حرکت فرهنگی در زمینه‌های هنری می شود و در سال‌های پیروزی انقلاب کمک شایانی به حرکت انقلابی مردم کاشان می‌کند.

عوامل سازنده: کارگردان و نویسنده: مهدی علاءالدینی – تهیه‌کننده: امیر مهریزدان

تیزر مستند چشمه‌ای در میانچال

جهت تماشای مستند چشمه‌ای در میانچال اینجا کلیک کنید

15- لشگر زینبی

مستند لشگر زینبی

معرفی: مستند «لشکر زینبی»، گوشه‌ای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانواده‌ی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است.

عوامل سازنده: کارگردان: محسن اردستانی رستمی – تهیه شده در دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری

تیزر مستند لشگر زینبی

جهت تماشای مستند لشگر زینبی اینجا کلیک کنید

16- دیوارکش

مستند دیوارکش

معرفی: سازندگان این مستند سراغ نقطه تلاقی دو امر حساس و بسیار چالش‌برانگیز در زندگی جامعه امروز رفته‌اند و با طرح چگونگی ارتباط مسائل حوزه زیست جنسی و سیاست، نحوه بهره‌برداری سیاسیون از امور مورد توجه عموم مردم را به ویژه در ایران بررسی می‌کنند.

عوامل سازنده: کارگردان و نویسنده: محسن آقایی – تهیه‌کننده: سید محمدمهدی دزفولی – تهیه شده در سفیر فیلم

تیزر مستند دیوارکش

جهت تماشای مستند دیوارکش اینجا کلیک کنید

17- آقا مرتضی

مستند آقا مرتضی

معرفی: مستند «آقا مرتضی»، روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی شهید اهل‌قلم سید مرتضی آوینی است.

عوامل سازنده: کارگردان: سید عباس سیدابراهیمی – تهیه‌کننده: مهدی مطهر – نویسنده: مهدی نعمت‌الهی – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند آقا مرتضی

جهت تماشای مستند آقا مرتضی اینجا کلیک کنید

18- پا به ماه

مستند پا به ماه

معرفی: مستند «پا به ماه»، شهر به شهر و روستا به روستا لحظات خاص و به یادماندنی روزهای آخر بارداری و روز تولد را به تصویر کشیده است. «پا به ماه» قصه روزهایی از زندگی آدم هایی است پر از انتظار، نگرانی، عشق، ترس و صبر؛ قصه آدمهایی است که خود را تکثیر کردند.

عوامل سازنده: تهیه‌کننده: مهدیه سادات‌محور – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند پا به ماه

جهت تماشای مستند پا به ماه اینجا کلیک کنید

19- پرواز ۱:۲۰

مستند پرواز 1:20

معرفی: مستند «پرواز یک و بیست دقیقه»، روایتگر ناگفته‌هایی درباره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است که طی گفتگو‌هایی با خانواده، دوستان و همرزمان حاج قاسم، بخش‌هایی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان را بازگو می‌کند.

عوامل سازنده: کارگردان: مهدی نقویان – تهیه شده در بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

تیزر مستند پرواز 1:20

جهت تماشای مستند پرواز ۱:۲۰ اینجا کلیک کنید

20- برادر مرگ

مستند برادر مرگ

معرفی: ترس رو هممون درک کردیم، ازبچگی، بعضی‌هامون از شب می‌ترسیدیم، بعضی‌هامون از تاریکی، بعضی‌هامون از تنهایی … ترس چقدر میتونه رفتار مارو عوض کنه؟ میشه گفت کسی نبوده که تا حالا نترسیده باشه، اما حد این ترس کجاست؟! ترس انتهایی جز مرگ نداره، اگه بترسی مُردی، پس اگه نمی‌خای بمیری نترس! با «برادر مرگ» تاریخ را می‌شکافیم. لطفا نترسید و تا آخر ببینید …

عوامل سازنده: کارگردان و تهیه‌کننده: حیدر زیبایی – نویسنده: حیدر زیبایی، سعید شیرازی، مرصاد مبشری – تهیه شده در تلویزیون اینترنتی صحرا

تیزر مستند برادر مرگ

جهت تماشای مستند برادر مرگ اینجا کلیک کنید

21- فروشنده

مستند فروشنده

معرفی: مستند جنجالی فروشنده به بررسی مذاکره با ۵+۱ و برجام و دستاورد‌های آن می پردازد. این مستند روایتی جدید و ناگفته از پشت صحنه آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی در آستانه انتخابات سال ۱۳۹۲ ارائه می‌کند.

عوامل سازنده: تهیه‌کننده: محسن حاج‌کرمی – تهیه شده در فانوس فردا

تیزر مستند فروشنده

جهت تماشای مستند فروشنده اینجا کلیک کنید

22- آن زمستان

مستند آن زمستان

معرفی: مستند «آن زمستان»، فصلی از زندگی مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو جامعه مدرسین و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است. این مستند سینمایی متمرکز بر زمستان سال ۱۳۹۴  موسم انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم است که برش‌هایی از کنشگری سیاسی او در کنار زندگی شخصی‌اش را به تصویر می کشد.

عوامل سازنده: کارگردان و تهیه‌کننده: احمد شریف‌زاده – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند آن زمستان

جهت تماشای مستند آن زمستان اینجا کلیک کنید

  23- ۷۲ ساعت

مستند 72 ساعت

معرفی: مستند «۷۲ساعت»، روایتی است از لحظات آخر حیات دنیوی سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی.

عوامل سازنده: کارگردان: مصطفی شوقی – تهیه‌کننده: مهدی مطهر – تهیه شده در سازمان هنری رسانه‌ای اوج

تیزر مستند 72 ساعت

جهت تماشای مستند ۷۲ ساعت اینجا کلیک کنید

24- ماح

مستند ماح

معرفی: کار فرهنگی برای نوجوانان از جمله دلایلی بود که پس از جنگ موجب شد تا مسعود گواهیان در مسجد امام حسین(ع) شهرستان جهرم جهاد خود را در عرصه فرهنگی ادامه دهد. طی این سی سال با کمک آزاده‌های جنگ تحمیلی طرح‌های عقیدتی، زیارتی، تفریحی، اشتغال‌زایی و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام شد اما مهم‌تر از این‌ها، حلقه محبتی است که بین اکثر نوجوانان و جوانان این شهر با مسجد امام حسین (ع)شکل گرفته که برای پی بردن به راز آن، تماشای این مستند به همه مخصوصا فعالین فرهنگی توصیه می‌شود.

عوامل سازنده: کارگردان: سید عباس طهماسبی – تهیه‌کننده و نویسنده: سیاوش معصومی

تیزر مستند ماح

جهت تماشای مستند ماح اینجا کلیک کنید

25- به توان چهل

مستند به توان چهل

معرفی: مجموعه مستند «به توان چهل»، پیشرفت‌های کشور که متکی بر خودباوری و استقلال درونی ملت پس از پیروزی انقلاب بوده است را در زمینه‌های مختلف علمی، تکنولوژی، کشاورزی، صنعت، فرهنگ و هنر به تصویر می‌کشد.

عوامل سازنده: کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده: محمدمهدی خالقی

تیزر مستند به توان چهل

جهت تماشای مستند به توان چهل اینجا کلیک کنید

14 دیدگاه‌ها

  1. سلام من دیوانگی و ۷۲ ساعت و امتحان و…رو دیدم اما این سه تا رو به عنوان برتر انتخاب کرده ام.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید