خانه خانه1-1 شن‌ها مامور خدا بودند، بمب‌ها از کجا ماموریت داشتند؟ / روایت همه‌جانبه...

شن‌ها مامور خدا بودند، بمب‌ها از کجا ماموریت داشتند؟ / روایت همه‌جانبه واقعه طبس در مستند «نیمه‌شب 24 آوریل»

به گزارش راه‌نوشت، چهارم نوامبر ۱۹۷۹ وقتی لانه جاسوسی آمریکا در ایران تسخیر شد شاید کسی فکر نمی‌کرد ۲۴ آوریل ۱۹۸۰ چه اتفاقی در کمین است.

ایالات متحده تصمیم گرفت یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نظامی را در خاک ایران برای آزادسازی گروگان‌هایش انجام دهد.

آنها فکر همه چیز را کرده بودند؛ از نقشه دقیق عملیات تا خریدن سوله‌هایی برای مخفی شدن در گرمسار و کامیون‌هایی که قرار بود کماندوهای آمریکایی را به قلب تهران ببرند و بعد هم شناسایی ورزشگاه امجدیه برای انتقال توسط هلی‌کوپترها. کارتر شخصا عملیات را فرماندهی می‌کرد و همه چیز خوب پیش رفته بود اما هنگامی‌که مجبور شد اعلام کند نیمه شب ۲۴ آوریل مجبور به لغو عملیات شده معلوم شد حساب یک چیز را نکرده بودند!

شن‌هایی که مامور خدا بودند و افتضاح عجیبی برای آمریکایی‌ها رقم زدند.

انگار خدای خیرالماکرین؛ جریان سوره مبارکه فیل و یا نابودی قوم عاد به وسیله باد را این بار در صحرای طبس و دوباره رقم زده بود.

مستند « نیمه‌شب 24 آوریل »
مستند « نیمه‌شب 24 آوریل »

در مستند «نیمه شب 24 آوریل» البته تنها به همین بخش ماجرا پرداخته نشده بلکه یک علامت سوال بزرگ مقابل اقدامی عجیب قرار داده شده است.

از دو فروند هواپیمای اف-۱۴ که از اصفهان بر فراز محل حادثه برای ارزیابی اوضاع به پرواز درآمده بودند از سوی تهران خواسته می‌شود منطقه را بمباران کنند. آنها اینکار را با این توجیه که اینجا فرد زنده‌ای نیست و فایده‌ای ندارد انجام نمی‌دهند ولی چند ساعت بعد و زمانی که محمد منتظر القائم فرمانده سپاه یزد خود را به منطقه رسانده و مشغول ارزیابی و جمع‌آوری اسناد از داخل هلیکوپترها و تجهیزات آمریکایی‌ها بود، منطقه به شدت بمباران می‌شود و او نیز در همین جریان به شهادت می‌رسد.

سوال و ابهام اینجاست که چرا این بمباران انجام شد؟ آیا بنی‌صدر که فرمانده کل قوا بود ماموریت داشت اسناد را از بین ببرد؟

پاسخ به این سوال وقتی بدانیم صبح روز بعد نیز دستور بمباران منطقه تکرار شده جالب‌تر می‌شود.

با دیدن این مستند پای صحبت‌های خلبان اف-۱۴ که ابتدا منطقه را بمباران نکرد و نیز شاهدان عینی و همرزمان شهید منتظر القائم خواهید نشست.

بررسی اسناد لانه جاسوسی با تکیه بر خاطرات معصومه ابتکار، اسناد عجیبی از نقش بنی‌صدر و نیز یک روحانی مشهور در این قضایا افشا می‌کند.

مستند « نیمه‌شب 24 آوریل »
مستند « نیمه‌شب 24 آوریل »

اگر مستند «نیمه شب 24 آوریل» را کامل تماشا نکردید؛ حتما جمله مهم اولین فرمانده سپاه پاسداران در پایان آن را درباره نفوذ ببینید و بشنوید!

نویسنده: محمد لطفی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید