خانه خانه3 آزادی؛ بازیچه صاحبان پول و سلاح / مستند «زخم خورده» را اگر...

آزادی؛ بازیچه صاحبان پول و سلاح / مستند «زخم خورده» را اگر ندیدید، ببینید

به گزارش سایت راه‌نوشت، این روزها اخبار آدم‌کشی در مکان‌های عمومی، خصوصا مدارس و حتی مهد کودک‌های آمریکا، هیچ کس را شوکه نمی‌کند. شاید تنها چیزی که اخبار جدید را تکان‌دهنده‌تر می‌کند، ابعاد جنایت‌ها و قربانیان آن‌ها است. با این حال این سوال اذهان را درگیر کرده: مسئله اصلی کجاست؟ چرا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری نمی‌شود؟

شاید با نگاهی به تجمعات مردم آمریکا در اعتراض به همین جنایات غالبا کور، دلیل اصلی وقوع این فجایع را تشخیص داد؛ خلأ وجود قانونی برای ممنوعیت عرضه و خرید و فروش سلاح.

عبارت خرید و فروش سلاح به گوش اهالی سینما و مخاطبینش بیگانه نیست. احتمالا اولین تصویری که با شنیدن این لفظ در اذهان تجسم پیدا می‌کند، سکانس‌هایی از فیلم ارباب جنگ (Lord Of War-2005) است. فیلمی با محوریت زندگی و مصائب یک دلال اسلحه. دلالی که به جنگ‌های خانمان‌سوز در سراسر دنیا به دید یک فرصت و موقعیت کاری نگاه می‌کند؛ به دلیل امکان فروش اسلحه به طرف‌های درگیر جنگ. طبیعتا ادامه‌دار شدن این درگیری‌های خونین به نفع تاجر قصه ما است، اگر چه سرنوشت، پایان دلچسبی برایش در نظر نگرفته باشد. اما دلال‌ها همیشه اشخاص مستقل و تک افتاده‌ای نیستند. گرد هم جمع شدن همین تک میلیونرهای این تجارت بزرگ، لابی‌های قدرتمندی را شکل می‌دهد. حوزه تجارت اسلحه غالبا در دست کارتل‌ها و تراست‌های آمریکایی-اروپایی است و در بیشتر موارد این کارتل‌ها ارتباطات تنگاتنگی با صاحبان قدرت و سیاستمداران این کشورها دارند.

مایکل کِرک در مستند «زخم خورده؛ قدرت انجمن ملی سلاح (Gunned Down: The power Of The NRA)» به بررسی یکی از همین گروه‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ایش رفته؛ انجمن ملی سلاح یا همان NRA که مهم‌ترین لابی دلال‌های اسلحه در کشور آمریکا هستند. لابی‌ای که نفوذ بین‌المللی قابل توجهی دارند. روایت کِرک اینطور آغاز می‌شود: انجمن ملی سلاح در تمام این سال‌ها به اسم تلاش برای حفظ آزادی مردم، همه توان خود را برای مخالفت با طرح‌ ممنوعیت خرید و فروش اسلحه وسط گذاشته است. این لابی اسلحه به اندازه‌ای قدرتمند است که هدف قرار گرفتن یکی از نماینده‌های کنگره در حوزه انتخابی خود هم، تاثیری بر نتیجه از پیش تعیین شده این کشمکش‌ها ندارد. در آمریکا، قدرت نه در دست مردم و نه حتی در چنبره سیاستمداران است. تنها کلان‌سرمایه‌داران، صاحب اصلی قدرت در جامعه تماما مدرن ایالات متحده هستند. در این بین اما، مفاهیم بلندی نظیر حق آزادی مردم، به بازیچه دست همین صاحبان قدرت تبدیل شده است.

کِرک در این مستند، از موافقین طرح ممنوعیت یا محدودیت فروش اسلحه تا اعضای انجمن ملی سلاح آمریکا را پای دوربین خود نشانده تا شاید به جواب سوالش برسد. سوالی که در ابتدای همین سطور مطرح شد: چرا از تکرار چنین فجایعی جلوگیری نمی‌شود؟

در آخر، همه، از سازندگان اثر تا مخاطبین، به جواب خود می‌رسند؛ اما آیا این جواب، گره کور ماجرا را باز می‌کند؟

برای دیدن مستند «زخم خورده؛ قدرت انجمن ملی سلاح» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمدصادق شریفی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید