خانه خانه1-3 تاریکی فساد می‌آورد – تأملی بر عدم شفافیت مجلس در مستند خانه...

تاریکی فساد می‌آورد – تأملی بر عدم شفافیت مجلس در مستند خانه در تاریکی

به گزارش راه‌نوشت، مستند ” خانه در تاریکی “ ابتدا نقش مهم مجلس در سرنوشت انسان‌ها را بازگو می‌کند و در ادامه به تبیین مفهوم شفافیت در کلیه‌ی امور مربوط  به مجلس شورای اسلامی و بیان اهمیت آن می‌پردازد.

مستندساز می‌کوشد تا مخاطب را متوجه حقی کند؛ حق اطلاع از عملکرد و رفتار نمایندگانش در مجلس شورای اسلامی. احقاق این حق را نیز منوط به مطالبه‌گری مردم می‌داند.

مستند ” خانه در تاریکی “ ضمن پرداختن به مشکل شبکه‌ی نظارت کنونی و بیان ناکارامدی آن، شفاف‌سازی را بهترین و کارآمدترین نوع نظارت می‌داند. در مستند بارها به انواع نفاق و فساد نمایندگان اشاره می‌شود که با شفاف‌سازی جلوی آن گرفته خواهد شد.

هدف اصلی مستند متوجه ساختن مخاطب به امر مهم حفظ  مجلس است و اینکه وظیفه سیاسی او با آمدن به پای صندوق‌های رای به پایان نمی‌رسد و ادامه خواهد داشت.

در این مستند مصاحبه‌هایی با افرادی مانند مهدی ثنائی مسئول اندیشکده شفافیت برای ایران، محمدرضا علی زاده عضو کارگروه شفافیت در مجلس شورای اسلامی، بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران و نمایندگان سابق مجلس انجام شده است.

در این مستند اسنادی از تجربیات پارلمان‌های خارجی در این زمینه به مخاطب ارائه می‌شود. لیکن اشاره بسیار کمرنگی به اسناد حقوقی اسلام در این زمینه دارد. هم‌چنین چیزی که در مستند جای خالی‌اش احساس می‌شود توجه به بیانات مقام معظم رهبری دراین خصوص بود.

مستندساز علاوه بر مصاحبه و ارائه اسناد از فیلم‌های آرشیوی و موشن‌گرافی نیز برای تامین تصاویر متن گوینده کمک گرفته است.

این مستند 50 دقیقه‌‎ای به کارگردانی حمید علیداد و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر هم اکنون برای علاقه‌مندان در سایت عماریار عرضه اینترنتی شده است.

نویسنده: نفیسه جزینی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید