خانه خانه1-3 همه چیز درباره حزب الله در مستند «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان»

همه چیز درباره حزب الله در مستند «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان»

به گزارش سایت راه‌نوشت، همیشه‌ی تاریخ این سوال برای جوامع کوچک و بزرگ مطرح بوده و هست که «آیا هزینه‌ی مقاومت بیشتر است یا مذاکره؟ آیا نتیجه‌ی مقاومت بهتر و بیشتر است یا معامله؟»، هزینه‌های مقاومت یعنی اضطراب‌ها و از دست دادن عزیزان که می‌توان با دادن خاک، اختیار و آینده‌ی کشور، این هزینه را کاهش داد اما نتیجه‌ی مقاومت یعنی آزادی که با معامله و مذاکره از دست می‌رود.

مستند «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان» با رعایت خط زمانی و زبانی ساده و با استفاده از تصاویر آرشیوی و زبان عربی فصیح، به بیان چرایی، کیفیت، تغییرات و تداوم امروزِ جریان مقاومت در لبنان می‌پردازد؛ از حمله‌ی نیروهای اشغالگر اسرائیلی به روستاهای لبنان، شروع تشکل‌های مردمی، به اوج رسیدن حزب‌الله لبنان، آزادی جنوب لبنان و اسرای در زندان اسرائیل.

مستند به خوبی نشان می‌دهد که این مقاومت، یک حرکتِ ملّی-مذهبی ست؛ رهبران مقاومت را روحانیت تشکیل می‌دهند، از ابتداء که شیخ راغب حرب (شیخ شهدای مقاومت) به سخنرانی‌ها و تشکیل هسته‌های مردمی پرداخت و در همین راه، پس از تحمل زندان، هنگامی که از دعای کمیل بازمی‌گشت شهید شد و سپس سید عباس برای رهبری این جریان انتخاب می‌شود که اسرائیل وی را نیز نمی‌تواند تحمل کند. سومین رهبر جریان مقاومت لبنان اما، سید حسن نصرالله می‌باشد؛ سید مقاومت به سرعت انتخاب می‌شود تا اسرائیل به هدف خود نرسد.

این مستند با سیر منطقی، علت و معلولِ جریان مقاومت را آشکار می‌کند اما همچنان مستندی‌ست سرشار از احساسات؛ از غصه‌ی خانه‌های ویران شده، فرزندان بی‌گناه، نسل‌کشی مردم بی‌خبر، شادی مردم از آزادی وطن و فرزندان در بند تا دمیدن روح حماسه در مخاطب به سبب نمایش نتایج به دست آمده در مقاومت‌های 7، 16 و 33 روزه تا بدان جا که دبیر مقاومت می‌گوید: «ما حتی یک روز هم شکست نخوردیم».

هر چند نام مستند ما را برای بیان وقایع گذشته آماده می‌کند اما بیش از تاریخ مقاومت، فلسفه‌ی مقاومت و چراییِ تداوم آن است که جلوه‌گر می‌شود و این یعنی سازنده‌ی اثر به خوبی می‌داند که چه چیزی، برای چه مطلبی و به چه صورتی بیان شود.

اکنون که سال‌ها از تشکیل هسته‌ی مقاومت و پیروزی آن در بیرون راندن اسرائیلی‌ها از خاک خود می‌گذرد، بایستی برای فهم این جشن و درک اهمیت مسأله، به تماشای تاریخ مقاومت در مثلِ مستند «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان» نشست.

نویسنده: علیرضا حسن‌تبار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید