خانه خانه1-3 سقفِ امن ملت، آسمانِ نگاه شماست / روایتی دیدنی از سدِ هوایی...

سقفِ امن ملت، آسمانِ نگاه شماست / روایتی دیدنی از سدِ هوایی ایران در برابر منافقین در مستند «بر فراز چارزبر»

به گزارش راه‌نوشت، مستند «بر فراز چارزبر» روایتی حقیقی‌ست از روزهای بعد از پذیرش قطعنامه در تیر ماه سال شصت و هفت. اثری بر پایه صحبت‌های خلبانانِ شجاع نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و افرادی که دست از سازمان منافقین شسته‌اند.

قصه تجاوزِ منافقین، از سمت غرب کشور، برای سرنگونی نظام و برای کسب قدرت و سلطه بر مردم و روایتِ ایستادگی نیروی هوایی ایران و نیروهای داوطلب به فرماندهی شهید صیاد شیرازی.

فرم مستند، دارای انسجام و استحکامِ روایی بوده و برای درک بهترِ هر بخش از صحبت‌هایی که شنیده می‌شود، ویدئویی در نظر گرفته شده است تا فهم آن لحظات را برای مخاطب شیواتر کند.

مستند، عملیاتِ فروغ جاویدان را روایت می‌کند؛ که منافقین به خیال خودشان می‌خواستند به واسطه تاکتیک بلیک کریک – تاکتیکی که به واسطه آن، آلمان موفق به فتح شش روزه فرانسه شد – تهران را فتح کنند.

صحبت‌های پر از اطمینان رجوی درباره طریقه فتح تهران برای افراد سازمان، نشان از تکیه او بر ارتش عراق است. او بر این باور بود که به واسطه ارتش عراق می‌تواند به نیروی هوایی ایران غلبه کند.

مستند «بر فراز چارزبر»

مستند «بر فراز چارزبر» به موضوعی اشاره کرده که پیش از آن هم، مستندهای زیادی در ژانر دفاع و مقاومت از آن ساخته شده است: عملیات «مرصاد»؛ اما در این مستند، به ارتباط زمان این حمله با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ می‌پردازد.

در این مستند، روایت افرادی که از سازمان جدا شده‌اند، اثر بخشی زیادی دارد. آن ها به دلیل این که در سازمان حضور داشته‌اند، بهتر می‌توانند سیاهی این فرقه را روایت کنند.

از نکات منفی و قابل نقد به مستند، می‌توان به این نکته اشاره کرد، که نقشِ سپاه در این عملیات کمی مغفول مانده است.

و همچنین، این مستند بستر بسیار خوبی برای معرفی نقش بی بدیل شهید صیاد شیرازی در دوران دفاع مقدس بود که در طول روایت مستند، از ایشان صحبت کمی به میان آمده است؛ جز در روایت نهایی مستند که از حضورِ موثر شهید صیاد و از نفرت همیشگی منافقین از ایشان صحبت می‌شود.

مستند «بر فراز چارزبر» روایت خوبی است از دفاع و شهامت، و تلاش قابل تقدیری است از به تصویر کشیدنِ حماسه مرصاد و ایستادنِ نیروی هوایی ایران در برابر منافقین که توانستند با شجاعت، این حماسه را در تاریخ ایران تا همیشه ثبت کنند.

جهت تماشای مستند «بر فراز چارزبر» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: مریم تقی زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید