خانه خانه1-2 منبرهای جذاب سخنران مشهور و معمای عکس‌های ساواک – مستندی از زندگی...

منبرهای جذاب سخنران مشهور و معمای عکس‌های ساواک – مستندی از زندگی محمدتقی فلسفی

به گزارش راه‌نوشت، مرحوم حجت‌الاسلام فلسفی – که ۲۷ آذر سالروز درگذشت اوست – نیازی به معرفی ندارد. هرجا نام تبلیغ و سخنرانی مذهبی به میان می‌آید یادی هم از منبرهای جذاب و نوع خاص بیان او به ذهن متبادر می‌شود.

بسیاری از بزرگان شیفته نوع منبرهای مرحوم فلسفی بوده و حتی شیوه خود در منبر را هم از او وام گرفته‌اند. از جمله کسانی که مرحوم فلسفی را تایید و تشویق می‌کرد آیت الله مکارم شیرازی بود که هم اینک منزل مرحوم فلسفی در تهران تحت اشراف این مرجع عالیقدر به عنوان دارالتبلیغ شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام فلسفی که با سختی زیاد حتی با نور یک شمع و مشترک با پدرش درس‌ خوانده و به علوم جدید بی‌تفاوت نبود علاوه بر تحصیل حوزوی در دانشگاه تهران نیز به تحصیل پرداخته و به همین دلیل منبرهای پرمایه و جذابی داشت.

پس از فاجعه حمله به مسجد گوهرشاد بین خلع لباس و زندان رفتن، به مصلحت خلع لباس را انتخاب کرد و مدتی به کار تالیف که آن هم مورد توجه قرار گرفت پرداخت تا اینکه بعد از سقوط رضاشاه، آیت الله کاشانی او را به منبر بازگرداند.

سخنرانی علیه صهیونیست‌ها، مخالفت با حزب توده و جریان بهائیت نقاط عطف منبرهای او به شمار می‌روند.

مستند سه قسمتی سخنران مشهور ضمن بازخوانی زندگی مرحوم فلسفی در زمان حکومت رضاخان و بعد پهلوی دوم به مساله مهم عکس‌های منتشرشده توسط ساواک هم پرداخته است.

عکس‌هایی که به گواه اسناد ساواک پیرمردی شبیه مرحوم فلسفی را در کنار زنی نیمه برهنه نشان می‌داد و در سطح گسترده منتشر شد تا شخصیت او را تخریب کند اما افکارسنجی‌ها نتیجه عکس را گزارش کرد.

در مستند سخنران مشهور؛ به یک سخنرانی بحث‌برانگیز مرحوم فلسفی هم پرداخته شده است. او در آن سخنرانی گفته بود زنبورها هم ملکه و پادشاه دارند و به این ترتیب مرحوم فلسفی مدافع شاه شناخته می‌شد‌‌. امری که توسط مهدی عبدخدایی از اعضای فداییان اسلام مورد تحلیل قرار گرفته است.

از نکات جالب دیگر این مستند روایت افرادی است که مانند مرحوم شجاعی یا از دوستان نزدیک سخنران مشهور بوده‌اند و یا مانند دکتر مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت فامیلی با وی دارند‌.

در این مستند بخش‌هایی از خاطرات منبرها و جریان انتشار عکس‌های شبهه‌ناک را از زبان خود مرحوم فلسفی نیز خواهید شنید.

هرچند این مستند سعی کرده به تفصیل ویژه در قسمت اول و دوم به وقایع زمان حکومت پهلوی اول و دوم بپردازد اما در بخش سوم زمان کوتاهی را به زندگی این سخنران مشهور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده و تنها به دعوت امام خمینی (ره) از او برای سخنرانی در مدرسه علوی بسنده کرده است.

با دیدن این مستند و بازخوانی تاثیر زیاد مرحوم فلسفی در وقایع سیاسی و اجتماعی و پاسخ به شبهات روز، این نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد که امروز نیز با وجود فضای مجازی و گسترش قابل توجه آن نیازمند فلسفی‌هایی در این فضا هستیم تا علاوه بر زمان‌شناسی، منبرهای جذاب و مفید، مختصر و کاربردی بنا کنند.

نویسنده: دکتر محمد لطفی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید