خانه خانه1-2 اقتصاد کشور را نجات دهیم – مستندهایی که شما را به کارآفرین...

اقتصاد کشور را نجات دهیم – مستندهایی که شما را به کارآفرین تبدیل می‌کنند

به گزارش راه‌نوشت، از واژه‌های پرتکرار در کلام مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته، «اقتصاد مقاومتی» است. واژه‌ای که کمتر کسی در بین جمعیت 85 میلیونی ایران است که آن را نشنیده باشد، اما همچنان غریب مانده است.

یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی که بیشتر جنبه مردمی دارد کارآفرینی است. کارآفرینی برخلاف آنچه که در ابتدا به نظر می‌آید سخت نیست و می‌توان با سوار شدن بر دوش تجربه‌های دیگران و الگو گرفتن از موفقیت‌های کسانی است که در این عرصه محکم قدم برداشته‌اند، خیلی زود به یک کارآفرین نمونه تبدیل شد.

مستندهایی که با هدف تبیین اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، مسئولیت این انتقال تجربه را بر عهده گرفته‌اند، می‌توانند یکی از بهترین راه‌های میانبر باشند. مصادیقی که به ما نشان می‌دهند هر کسی از زن و مرد و متناسب با شرایط خود می‌تواند در نجات اقتصاد کشور شرکت کند.

در ادامه این مطلب به معرفی مستندهایی با محوریت اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی می‌پردازیم:

مستند خانه ایرانی؛ جمع کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی

خانم محقق یک بانوی کارآفرین است که که با سرمایه اولیه یک میلیون تومان آغاز کرده است. او با توزیع و پخش کالاهای ایرانی بعد از مدت ۳ سال موفق شده مجموعه ای به نام خانه‌ی ایرانی را راه اندازی کند و از این طریق برای حدود ۶۰ نفر اشتغال‌زایی کند.

مستند «خانه ایرانی» با کارگردانی حسنا فولادپور، به روایت کارآفرینی این بانوی ایرانی می‌پردازد.

مستند خانه ایرانی – اقتصاد مقاومتی

مستند خودکار؛ خودکار بیک و مداد سوسمار چه گذشته‌ای دارند؟

مستند «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی،روایتی از زندگی پر فراز و نشیب علی اکبر رفوگران، پدر نوشت‌افزار ایران و موسس کارخانه خودکار بیک و مداد سوسمار است؛ کسی که بیش از نیم قرن از عمر خود را در راه تولید و اشتغال‌زایی و پیشرفت صنعت نوشت‌افزار ایران صرف کرده است.

مستند خودکار – اقتصاد مقاومتی

مستند زیر درختان زیتون؛ زیتون و بیابان‌های قم؟

سید احمد بلندنظر باغدار نمونه زیتون در شهر قم است که با پرورش زیتون مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفته؛ مستند«زیر درختان زیتون»، روایت محمدجواد رحیمی از این کشاورز موفقِ ایرانی است.

بلندنظر اکنون یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌داران و تولیدکنندگان زیتون به‌شمار می‌رود که با نوآوری و تلاش جهادی، می‌تواند در منطقه خشک و کویری شهرستان قم، محصولِ باکیفیت پرورش دهد و تعداد زیادی شغل ایجاد کند.

مستند زیر درختان زیتون – اقتصاد مقاومتی

مستند چهل و چهار نفر؛ آشنایی با بانویی کارآفرین

مستند «چهل و چهار نفر»، داستان یک خانم کار‌آفرین خوش‌ذوق است که خود، مسیری را پیش روی همنوعان خود گشوده است که مقصدی جز موفقیت در پی آن نیست. این مستند، در پی کشف راز موفقیت این کارآفرین نمونه است.

این مستند را امیر مهریزدان کارگردانی کرده و تولید مدرسه سینمایی عمار است.

مستند 44 نفر – اقتصاد مقاومتی

گردون همت؛ نمونه موفق اقتصاد مقاومتی

مستند «گردون همت» به کارگردانی مرتضی مقدس، روایتی است  از روستای ممقان در نزدیکی شهر تبریز  که به عنوان پایتخت نخودچی جهان معروف می باشد. در این روستا شغل غالب مردمان آن مربوط به فرآوری نخودچی است و بعنوان نمونه موفق اقتصاد مقاومتی قلمداد می شوند.

مستند گردون همت – اقتصاد مقاومتی

مستند خیاط کوچولو؛ ترس کودکم از سوزن باعث شد این کارگاه تولیدی را ایجاد کنم!

مستند «خیاط کوچولو»، ماجرای دختر کوچولویی است که درحین تمرین خیاطی، سوزن در دستش فرو می‌رود و از آن به بعد، از خیاطی‌کردن می‌ترسد. مادر تصمیم می‌گیرد با اختراع یک «بازی»، ترس دختر را بریزد تا او و دیگر کودکان، خیاطی را راحت‌تر یاد بگیرند.

این مستند کوتاه نشان می‌دهد که چه طور می توان با ایده‌ای کوچک به کارآفرینی موفق تبدیل شد.

مستند خیاط کوچولو – اقتصاد مقاومتی

مستند من جوانمردم؛ بازتولید لباس‌هایی منطبق با فرهنگ ایران

مستند «من جوانمردم»، روایتگر مادری است که در خرید لباس مناسب برای فرزند خود دچار مشکل می‌شود. بنابراین با یک چرخ خیاطی ساده، مقابل تهاجم فرهنگی قد عَلَم می‌کند.

او لباس‌های کودکانه‌ای را که با فرهنگ ایرانی و جامعه اسلامی هم‌خوانی ندارد یا حتی دارای عکس‌هایی ترسناک و بسیار خشن است، با طرح‌هایی منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی بازطراحی و تولید می‌کند.

مستند من جوانمردم – اقتصاد مقاومتی

مستند سید احمد؛ نماد همت و خودباروی

مستند «سید احمد»، روایتی درباره زندگی سیداحمد مفیدی، پیرمرد ۷۸ ساله گرگانی است. او پس ‌از آنکه در سن ۳۳ سالگی و در اثر یک تصادف، قطع نخاع شد، به‌دنبال کاری بود که بتواند در خانه انجام دهد.

مستند سید احمد – اقتصاد مقاومتی

مستند خاویار قم؛ مردی که در کویر مروارید صید می‌کند

وقتی ذخیره ماهیان خاویاری دریای خزر ته کشید، محمدتقی برخورداری به فکر یک کار عجیب و غیرقابل تصور افتاد. مستند «خاویار قم»، درباره تلاش و پشت کار این کشاورز و کارآفرین اهل قم است که در اوایل دهه هشتاد استخرهایی را در کنار چاه‌های آب شور کشاورزی در دل کویر این استان می‌سازد و در آن‌جا «فیل ‌ماهی» و «خاویار» را پرورش می‌‌دهد و باعث رونق اقتصادی در منطقه می‌شود.

مستند «خاویار قم» به کارگردانی محمدجواد رحیمی و تهیه کنندگی علی نظری، از تولیدات خانه مستند به این ماجرا پرداخته است.

مستند خاویار قم – اقتصاد مقاومتی

مستند بانو؛ تماشای داستان زندگی عصمت احمدیان را از دست ندهید

مستند «بانو» روایت‌گر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است. زنی که خودش و اعضای خانواده ایشان از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند.

زندگی پس از جنگ و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خانم احمدیان نیز بخش مهمی از زندگی اوست که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده است.

مستند بانو – اقتصاد مقاومتی

مستند کربال؛ گنج محیط‌زیست

مستند «کربال»، سیروس زارع کشاورزی است که در روستای کمجان زندگی می‌کند با بحران آب و خشکسالی او و دوستانش بیکار می‌شوند. آن‌ها برای فرار از بی‌کاری و برگشت به روزگار خوش زندگی، تصمیم به احیای محیط زیست خود می‌گیرند.

مستند کربال – اقتصاد مقاومتی

جهت تماشای این آثار می‌توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید