خانه یادداشت مستندهایی که شما را با حزب الله بیشتر آشنا می کند /...

مستندهایی که شما را با حزب الله بیشتر آشنا می کند / دلیل فشارها علیه حزب الله چیست؟

حزب الله با تمام موشک هایش و سید حسن نصرالله با تمام نطق هایش این سال ها به کابوسی مرگ‌بار برای اسرائیل و حامیانش تبدیل شده اند، پس از جنگ 22 روزه در سال 2006 بود که اسرائیل فهمید حزب الله همان گروهی است که آمده تا خانه عنکبوتی‌شان را ویران کند.

اسرائیل فهمیده که به چند قدمی نابودی رسیده و جنگ نیز مسیر خوبی برای فرار از این نابودی نیست، پس تصمیم ایجاد تفرقه و فروپاشی حزب الله از درون را گرفته، غرب به سرکردگی اسرائیل از هیچ دسیسه و توطئه ای در این مسیر چشم پوشی نکرد، اما بنای وحدت و استقامت در جبهه مقاومت و در حزب الله پیشنیه ای به گستره تاریخ شیعه دارد.

به بهانه انفجار بزرگ بندر بیروت، آشوب های داخلی این سال های لبنان که این روزها بار دیگر پر رنگ شده و دخالت دولت های غربی در امور داخلی لبنان با هدف فشار بر حزب الله لبنان در ادامه این متن به معرفی فیلم هایی با موضوع ماهیت، شیوه شکل گیری و فعالیت های حزب الله لبنان در این سال ها پرداخته ایم و شاید شما مخاطبان و خوانندگان این متن دلیل فشارهای استکبار جهانی بر حزب الله را با خوانش این متن بیش از پیش متوجه شوید.

مستند درد مقدس / دمیدن روح مقاومت در جنوب لبنان

شما خوانندگان این متن اگر می خواهید با هسته های اولیه شکل گیری حزب الله و دمیدن روح مقاومت در مردم به ویژه جوانان جنوب لبنان آشنا شوید مستند «درد مقدس» را ببینید، این مستند برداشتی از زندگی شهید چمران و نقش او در جنوب لبنان را بررسی می‌کند.

مستند روایتی دوست داشتنی از زندگی جهادی شهید مصطفی چمران در زمان حضور در جنوب لبنان و در خلال مصاحبه هایی با شاگردان، دوستان و همراهان دکتر چمران در آن ایام را در دو بخش ایران و لبنان روایت می کند.

فیلم «درد مقدس» به کارگردانی میلاد حمیدی در سال 1396 در مدت زمان 42 دقیقه و در گونه سیاسی، تاریخی و در ژانر مستند ساخته شده است.

مستند زندگی خوب، مرگ خوب

پس از تشکیل حزب الله و شهادت شیخ صُبْحی طُفَیلی نخستین دبیر کل حزب الله لبنان، سید عباس موسوی به عنوان دومین دبیر کل حزب الله لبنان معرفی شد، اقدامات و فعالیت مجاهدانه سید عباس موسوی زنگ خطر را برای رژیم صهیونیستی به صدا در آورد و پس از آن بود که این رژیم منحوس تصمیم به ترور او گفت.

مستند «زندگی خوب، مرگ خوب» عنوان مستندی 38 دقیقه ساخته شده در مرکز گسترش حقیقت است که در آن کارگردان تلاش کرده تا زندگی خصوصی و رفتار اجتماعی و تأثیر شهید سیدعباس موسوی دبیرکل حزب الله لبنان در توانمندسازی حزب الله را از زبان نزدیکان و فرزندان وی روایت کند.

سیده بتول، سید یاسر و سید میثم موسوی از فرزندان، خواهر و یکی از محافظان دبیرکل شهید حزب ا… لبنان از کسانی هستند که در این مستند از رفتار این شهید در خانواده و نزدیکانش می‌گویند، اتومبیل حامل شهید سیدعباس موسوی بهمن 1371 توسط بالگرد نیروهای رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت و منجر به شهادت وی، همسر و فرزند 6 ساله اش شد.

مستند داستان سمیر؛ جرقه های یک نبرد تاریخ ساز

سمیر قنطار، قدیمی‌ترین اسیر لبنانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود. حزب‌الله لبنان در سال 2006 با اسیرگیری 2 سرباز این رژیم تلاش کرد سمیر قنطار را در جریان یک مبادله آزاد کند. اما ارتش رژیم صهیونیستی جنگی تمام عیار را بر ضد مردم غیر نظامی لبنان آغاز کرد.

جنگی که پس از 33 زوز، در آن شکست خورد و بعد از 2 سال مجبور به مبادله شد. شکستی که در تاریخ این رژیم برای همیشه ثبت شد. این مستند در مدت زمان 27 دقیقه به کارگردانی سعید فرجی روایتی جذاب از تولد تا آزادی سمیر را به مخاطب عرضه می کند.

مستند جنگ پنهان

این مسئله که حزب الله چگونه توانست در جنگ 33 روزه پنجمین ارتش قدرتمند جهان را به زانو درآورد سؤالی است که بعد از سال ها هنوز ذهن بسیاری را درگیرد کرده است.

نبرد 33 روزه نبردی معروف در آغازین سال های قرن بیست و یکم، جنگی خونین که با تجاوز آشکار صهیونیست ها به خاک لبنان آغاز شد و با دفاع جانانه حزب الله لبنان به شکست اسرائیل انجامید، مستند «جنگ پنهان» به گوشه ای از تبعات جنگ 33 روزه که در تابستان 1385 بین لبنان و رژیم صهیونیستی روی داد می پردازد.

فیلم سینمایی ابوزینب

فیلم سینمایی «ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.

قصه این فیلم به سال 1985 برمی گردد که ارتش اسرائیل به طرف بیروت حرکت می‌کند و وارد خاک لبنان می‌شود و تا سال 2000 لبنان در اشغال نیروهای این رژیم غاصب است. داستان این فیلم راجع به خانواده‌ای است که بین سال‌های 1985 تا 2000 سال‌های اشغال در جنوب لبنان زندگی می‌کنند.

دیگر آثار:

مستند «راهی به سوی آزادی» ؛ به کارگردانی محمدرضا محمدی نجات با موضوع بررسی آزادسازی زندان خیام در سال 2000 در مرز بین لبنان و اسرائیل،

 مستند «نسیم حیات» ؛ با موضوع مقاومت حزب الله لبنان در جنگ 33 و داستان زندگی مردمی که در بدترين شرايط در روستاها و حاضر به خروج از صحنه نشدند،

 مستند «قله های برفی» ؛ روایتی از حضور «حزب‌الله» در سوریه، چگونگی و کیفیت حضور شیعیان و اهل سنت در خط مقدم جبهه مقاومت برای مبارزه با تکفیری های داعشی

 مستند «بازگشت» ؛ روایتگر نحوه بازگشت پیکر مطهر شهید بلیغ اللجمی، از شهدای جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی است که در عملیات تبادل اسرا و زندانیان، پس از سال‌ها به وطن خود بازگشت.

مستند «پیرمرد و اسلحه» ؛ نگاهی به تحولات جنوب لبنان از آغاز درگیری شیعیان با مسیحیان در سال ۱۹۷۵ و شروع جنگی علیه مسلمانان به رهبری فالانژیست ها با روایت ابوحیدر یکی از نظامیان لبنانی و از نزدیکان امام موسی صدر.

.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید