خانه خانه1-1 مستندهایی برای انتخاب اصلح / 7 مستند که پیش از رأی دادن...

مستندهایی برای انتخاب اصلح / 7 مستند که پیش از رأی دادن باید دید

به گزارش سایت راه نوشت، به ایام انتخابات که نزدیک می شویم، حجم دیتاها و اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی و رسانه ها درباره انتخابات و انتخاب اصلح منتشر می‌شود آنقدر زیاد است که شاید همین کثرت انتشار مطالب خود عاملی باشد تا کسی که قرار است رأی دهد نتواند انتخاب درستی داشته باشد.

انتخاب درست نیازمند نگاه کلان و تحلیلی نسبت به یک موضوع است و ما ما در این مطلب قرار است تا مستندهایی به شما معرفی کنیم تا به کمک تماشای آن ها بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم و با معرفی آن ها به دیگران به انتخاب اصلح صحیح شان کمک کرده باشیم.

دیوارکش؛ سیاست چگونه از مسائل جنسی بهره می گیرد

مستند «دیوارکش»، به کارگردانی محسن آقایی و تهیه کنندگی سید مهدی دزفولی است ، اثری که سازندگان آن سراغ نقطه تلاقی دو امر حساس و بسیار چالش‌برانگیز در زندگی جامعه امروز رفته‌اند و با طرح چگونگی ارتباط مسائل حوزه زیست جنسی و سیاست، نحوه بهره‌برداری سیاسیون از امور مورد توجه عموم مردم را به ویژه در ایران بررسی می‌کنند.

مستند دیوارکش
مستند دیوارکش

خارج از دید؛ عبرت از تاریخ

مستند «خارج از دید»، عنوان مستندی دو قسمتی پیرامون حوادث سال 88 است، که کارگردان آن مهدی نقویان در قسمت نخست روایت‌گر جز به جز حوادث و اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 است. روایتی از آنچه در سال ۸۸، خارج از دید مردم اتفاق افتاد.

در قسمت دوم نیز کارگردان تلاش دارد تا روایتی جزء به جزء و موشکافانه از مداخله‌جویی‌های دشمنان بیگانه در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی و پروژه نفوذ آنان در بخش‌های سیاسی و اجتماعی کشور را نشان دهد.

 یک انتخابات طنزیم شده

«یک انتخابات طنزیم شده» مستندی سیاسی است که در آن با نگاهی طنز، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ مرور می‌شود. در این مستند اتفاقات انتخابات سال گذشته از نگاه طنزپردازان فعال در عرصه انتخابات مورد نقد قرار گرفته است و اینکه چگونه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با اقدامات خود موجب تفرقه در جامعه شدند، در این مستند به تصویر کشیده شده است.

این اثر به کارگردانی و تهیه کنندگی حجت الله عدالت پناه در مدت زمان 56 دقیقه به تهیه و به تولید رسیده است.

تعرفه

انتخابات مظهر مردم‌سالاری کشور و یک فرآیند چندماه است. فراهم نمودن شرایط انتخاب آگاهانه برای مردم و تضمین سلامت انتخابات از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری است. سال‌هاست در بسیاری از کشورهای جهان انواع سامانه‌ها در راستای شفافیت و کمک به رأی‌دهندگان شکل‌گرفته‌اند.

در ایران مردم هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه هزینه کرد و منابع مالی نامزدها در انتخابات و عملیاتی ساختن وعده‌ها پس از انتخابات ندارند. روشن ساختن مسیر فرآیند انتخابات و به‌کارگیری مکانیسم‌های چرخه شفافیت مثل فعال نمودن امکان سوت زنی یا گزارشگری تخلف توسط مردم می‌تواند امکان ارتکاب جرم توسط نامزدهای انتخابات را به کمترین حد ممکن برساند و اعتماد عمومی را نسبت به انتخابات جلب کند.

تعرفه مستندی در مسیر شفافیت در این راستاست که به کارگردانی حمید علیداد و تهیه کنندگی مهدی مطهر به تولید رسیده است.

مستند تعرفه

جمهوریت در جمعه بازار

مستند جمهوریت در جمعه بازار به بررسی محورهایی همچون طایفه گرایی، فقر فرهنگی و اجتماعی و خرید و فروش رای در انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد می‌پردازد. رمزگشایی از اعتراضات مردم بویراحمد پس از اعلام نتایج انتخابات و بررسی ابعاد این اعتراضات در مقایسه با فتنه ۸۸ محور دیگر این فیلم است.

این مستند در 55 دقیقه به کارگردانی حمید هدایت خواه و نویسندگی سحر دانشور به تهیه و تولید رسیده است.

موشن گرافی جنون جدال و جمهوری

موشن گرافی «جنون جدال و جمهوری»، در سه قسمت براساس آمار و تحلیل‌های تاریخ سیاسی، به بررسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد.

این اثر کوتاه به کارگردانی محسن فراهانی و تهیه کنندگی مهدی مستوفی در 20 دقیقه تهیه و به تولید رسیده است.

مستند قصه فیل و الاغ

این مستند بلند روایتی است از رقابت دو حزب آمریکایی جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که نماد آنها فیل و الاغ است.

این مستند به کارگردانی مهدی نقویان در مرکز مستند سوره تهیه شده است.

جهت تماشای مستندهای بالا و دیگر مستندهای سیاسی به سایت عماریار مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید