خانه خبر در قره‌باغ چه خبر است؟ - سه مستند که شما را با...

در قره‌باغ چه خبر است؟ – سه مستند که شما را با مناقشه قره باغ بیشتر آشنا می کند

به گزارش سایت راه نوشت (بلاگ عماریار)، این روزها که خبر مناقشه کشورهای آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ دوباره نقل محافل خبری شده سعی کرد‌ه‌ایم تا برای شناخت بیشتر شما مخاطبان با این مسئله مستندهایی را با موضوع بررسی ریشه این جنگ تاریخی معرفی کنیم.

روز کم آب ارس و روایت اشغال منطقه قره باغ

نخستین مستندی که به معرفی آن می پردازیم مستند «روز کم آب ارس» است، مستندی به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن هادی و تهیه شده در مؤسسه تصویر صبح.

مستند «روز کم آب ارس» حکایت روزهای تلخ اشغال قره‌باغ است.

در سال 1393 میلادی و چند سالی پس از پایان هشت سال دفاع مقدس و پس از فروپاشی شوروی آتش جنگ آخرین شهر قره باغ آذربایجان، به محاصره ارتش ارمنستان درآمد. مردم به حاشیه‌ی رود ارس فرار کردند تا راهی برای عبور به ایران پیدا کنند. اما تنها پل رودخانه تخریب شده بود.

در پی تصرف منطقه قره‌باغ توسط ارمنستان، حکومت آذربایجان از جمهوری اسلامی ایران استمداد می‌کند. جواب فقط یک جمله‌ی رهبر انقلاب است.

داغ قره باغ؛ همه آن چه که می خواهید از مسئله قره باغ بدانید

مستند «داغ قره باغ» به کارگردانی سینا حسین پور و تهیه کنندگی امیر مهریزدان با پرداخت به منطقه قره‌باغ، شروع مناقشات بر سر این منطقه را پس از فروپاشی شوروی با سرنخ گرفتن از سوژه‌های یک خبرنگار پی می‌گیرد و با نگاهی فراتر از سیاست‌های خارجی جمهوری در جست‌وجوی پشت‌پرده‌ اصلی ماجرا است.

نظر رهبری درباره مسئله قره‌باغ، سیاست ایران در قبال پایان دادن به این قائله و مدیریت آوارگان آذربایجانی، ماجرای پرواز پهبادهای رژیم صهیونیستی از آذربایجان، ممنوع شدن عزادای برای سردار سلیمانی در این کشور و نقش عناصر خیانت‌کار داخلی آذربایجان در آتش‌افروزی جنگ با ارمنستان، از جمله مسائلی هستند که در این مستند بررسی می‌شوند.

نار و انار روایتگر مظلومیت شیعه در آذربایجان

مستند دیگر در این موضوع مستند «نار و انار» به کارگردانی حیدر بنی حمزه است.

این مستند روایتگر مظلومیت روحانیت و اسلام خواهان شیعه در کشور آذربایجان است که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل داده‌اند. موج اسلام خواهی به راه افتاده در این کشور با مشت آهنین سرکوب می‌شود که حتی پرچم‌های عزای اباعبدالله حسین (ع) نیز از آن در امان نیستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید