خانه خانه1-1 8 مستند درباره مسجدهای تأثیرگذار - نگاهی متفاوت به اثرگذاری مسجد از...

8 مستند درباره مسجدهای تأثیرگذار – نگاهی متفاوت به اثرگذاری مسجد از دریچه دوربین

به گزارش سایت راه نوشت، از دوران صدر اسلام مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی در دین اسلام به مسلمانان معرفی شد، مکانی با کارکرد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی.

نکته ای که در این سال ها بسیار مغفول واقع شده جایگاه مسجد در آثار نمایشی است، مساجد حتی در فیلم های سینما و تلویزیون هم صرفا جنبه‌ی نمادین پیدا کرده و ماهیت اصلی خود را از دست داده است.

در سينماى غرب، كليسا پناهگاه و مأمن انسان‌ها نشان داده مى‌شود در حالى كه در واقعيت مردم چنين ارتباط قلبى و تنگاتنگى با كليسا ندارند و در مقابل در سينماى ما تصويرى كه از مسجد ارايه مى‌شود گاه مغاير با باورهاى مردم است و مسجد به عنوان مكانى بى‌رمق و بى‌هويت و خنثى كه هيچ نقشى در باورها و تحول درونى آدم‌ها ندارد نشان داده مى‌شود.

مسجد این سرای مقدس، مردمی ترین پایگاه بندگان صالح خداست که در طول قرن ها، به عنوان مدرسه تزکیه، محلّ تعلیم و عرصه رشد و تعالی انسان های خداجو بوده است و به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته تر است.

ماه مبارک رمضان که با نام مسجد عجین شده است زمان حضور فعّال تر در سنگر مقدس مسجد است. ما گوهر گران بهای آشنایی با دین را در مسجد به دست آوردیم.

انقلاب مان در سنگر مقدس مسجد شکل گرفت و مردان صالح و خداپرست در این بوستان پر برکت تربیت شدند و درخت تنومند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ریشه در مسجد دارد.

از ٢٠ تا ٢٩ شعبان هر سال به نام دهه تکریم و غبار روبی مساجد  نامگذاری شده که با هدف زمینه‌سازی حرکت هماهنگ‌تر و جریان‌ساز مساجد در ماه مهمانی خدا این اتفاق صورت می گیرد.

در متن پیش رو بنا داریم تا آثار شاخصی که با محوریت مسجد ساخته شده اند را معرفی کنیم:

مستند عابدان کهنز

نخستین اثر پیش رو مستند سینمایی «عابدان کُهَنز» است که به کارگردانی مجید رستگار و تهیه کنندگی امیر مهریزدان، ساخته شد.

این مستند روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی اهالی مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

مستند عابدان کهنز

چشمه ای در میانچال و روایت یک مسجد جریان ساز

مستند «چشمه ای در میانچال»، به بررسی سرگذشت مسجدی در میانچال کاشان در اواخر دهه 40 می پردازد.

در آن دوران که مردم کاشان شاهد جریان‌های هنری فاسد در شهر بودند حضور و فعالیت‌های متفاوت «حاج ‌آقا محمد مدنی»، پسر «آیت‌الله مدنی»، در مسجد میانچال کاشان سبب آغاز یک حرکت فرهنگی در زمینه‌های هنری می شود و در سال های پیروزی انقلاب کمک شایانی به حرکت انقلابی مردم کاشان می‌کند.

مسجد آبی و روایت هایی از عزاداری در فرانکفورت

در ادامه معرفی مستندهایی با محوریت مسجد دیگر فیلم ویژه ای که به معرفی آن می پردازیم، مستند «مسجد آبی» نام دارد.

مستند «مسجد آبی» درباره برگزاری مراسم مذهبی به ویژه عزاداری دهه اول محرم در مرکز فرهنگی اسلامی فرانکفورت است.

در این مستند با “حجت الاسلام حاج شیخ محمود خلیل‌زاده” امام جماعت و مدیر مرکز اسلامی فرانکفورت و رئیس فدراسیون شیعیان آلمان و دیگر دست اندرکاران و شیعیانی که به این مرکز رفت و آمد دارند درباره مجموعه فعالیت‌ها و ویژگی‌های این مکان گفت وگو شده و گوشه‌ای از فعالیت‌های مذهبی آن هم به نمایش در می‌آید.

ماجراهای به آتش کشیده شدن یک مسجد

مستند «میم مثل مسجد آ مثل آتش» به کارگردانی زهره یزدان‌پناه و تهیه‌شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اثر دیگر «عماریار» برای روز جهانی مسجد است.

این مستند روایتگر ماجرای حمله به مسجد لولاگر تهران در جریان فتنه سال ۸۸ است.

در خلاصه این مستند آمده است «هــر کــس روز خــود را برنامه ریــزی کــرده بــود. نمــاز جماعــت و جلســه قــرآن از قبــل مشــخص شــده بــود. امــا تنهــا اتفــاق برنامه ریــزی شــده بــرای مســجد لولاگــر ایــن نبــود. عــده‌ای برنامه‌هــای دیگــری بــرای خــود و مســجد لولاگــر ردیــف کــرده بودنــد. برنامه‌هایــی کــه آن را اعتــراض می‌دانســتند! این مســتند، بازخوانــی آن اعتــراض درایام فتنه 88 است.

مستند «ماح»

کار فرهنگی برای نوجوانان از جمله دلایلی بود که پس از جنگ موجب شد تا مسعود گواهیان در مسجد امام حسین(ع) شهرستان جهرم جهاد خود را در عرصه فرهنگی ادامه دهد.

او در سال 1372 سفر راهیان‌نور را بنیان‌گذاری کرد و با هدف تربیت صحیح نوجوانان طرح از مدرسه تا مسجد را راه‌اندازی کرده که چند سال بعد به نام طرح صالحین ادامه یافت.

طی این سی سال با کمک آزاده‌های جنگ تحمیلی در کنار طرح‌های عقیدتی، زیارتی، تفریحی و … جهت جذب نوجوانان به مسجد مسئله اشتغال آن‌ها نیز مورد توجه گروه آقای گواهیان قرار گرفته است. کمک به خانواده‌های نیازمند به کمک نوجوانان نیز از جمله فعالیت‌های آقای گواهیان و دوستانش است.

اثر داستانی جایزه ویژه

فیلم، ماجرای پسربچه‌ای به نام «محسن» است که دوچرخه ندارد. او از دوستش می‌خواهد تا اجازه دهد با دوچرخة وی بازی کند اما با مخالفت روبه‌رو می‌شود.

محسن تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با حضور در فعالیت‌های کانون فرهنگی مسجد، کارت‌های امتیازی بیشتری به دست آورد تا بتواند جایزه ویژه را که یک دستگاه دوچرخه است، تصاحب کند اما در این بین، دوچرخه دوست محسن را دزد می‌برد و نقش اول داستان در معرض اتهام قرار می‌گیرد… .

این اثر 39 دقیقه ای در شهرداری اصفهان به تولید رسیده است.

عطر سیب؛ عطری به گستردگی یک شهر

در ادامه معرفی مستندهایی با محوریت مسجد مستندی با نام «عطر سیب» وجود دارد، این مستند به کارگردانی داود جلیلی و تهیه کنندگی امیر مهریزدان تولید شده

مستند عطر سیب روایتگر زندگی حاج‌آقا «بخشایش‌پور»، امام‌جمعه بخش «فلارد» از توابع شهرستان «لردگان» است اما امام‌جمعه‌ای متفاوت از آن‌چه در ذهن دارید. او در این منطقه محروم، وظیفه خود می‌داند تا کنار مردم بماند، با آن‌ها زندگی کند و درمان دردهایشان باشد.

مستند عطر سیب

مستند گروه سرود

مستند «گروه سرود»، به یک گروه سرود مردمی از مسجدی در شهر مشهد می‌پردازد. این گروه سرود به صورت خودجوش در ایام دهه فجر سرودهای انقلاب را در اماکن عمومی برای مردم اجرا می کردند.

مستند مانند ریشه

مستند مانند ریشه درباره فعالیت فرهنگی مسجدی محرومی در آذربایجان شرقی می‌باشد که توانسته است تاثیر بسیار زیادی در منطقه‌ی خود ایجاد کند.  

این مستند به تهیه کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و نویسندگی روح الله رشیدی تهیه و به تولید رسیده است.

مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود و تماشای این آثار می توانند به سایت عماریار مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید