خانه خانه1-1 مردی برای همه تاریخ / مستندهایی که از متن و حاشیه زندگی...

مردی برای همه تاریخ / مستندهایی که از متن و حاشیه زندگی امام می‌گویند

به گزارش راه‌نوشت، شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار همیشه جذاب و مورد توجه مردم بوده و هست.

شخصیت‌هایی که در مقابل ظلم انقلاب می‌کنند علاوه بر محبوبیتشان، راه و روش و زندگی‌شان هم الگوست، و برای کارگردانان و نويسندگان فرصت خلق یک قهرمان واقعی از میان خود مردم است.

به سبب الگو بودن این اشخاص، مردم دوست دارند با ابعاد متفاوت شخصیت‌شان آشنا شوند تا شاید بتوانند افکار و راه و روش زندگی‌شان را به آن‌ها نزدیک کنند.

از جمله این شخصیت‌ها، شخصی است که علاوه بر این که برای مردم ایران جذاب و موردتوجه است، برای جهانیان نیز جذاب است اما ابعاد مختلف شخصیت ایشان هنوز ناشناخته مانده است. روح الله خمینی یکی از شخصیت‌های بزرگ‌ی است که ما جز اندکی، چیزی از او نمی‌دانیم.

او مردی بود که با تکیه بر مکتب و آموزه‌هایش، برای تمدنی بزرگ که مردم را از استبداد و استکبار رهایی می‌بخشد قیام کرد و در مقابل تبلیغ زندگی حیوانی که توسط مستکبرین برای چپاول ثروت کشورها تبلیغ می‌شد، زندگی انسانی را نمایان کرد.

آثار تصویری متعددی درباره ایشان ساخت شده که گرچه در معرفی‌های صورت گرفته ضعف‌هایی وجود دارد، اما همچنان تلاش برای معرفی شخصیت‌ ایشان ادامه دارد‌.

مستندهایی که در ادامه معرفی می‌شوند نمونه‌هایی از این آثار هستند که هر یک می‌توانند نمایی از ابعاد شخصیت‌ امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی را شناسا کنند.

نگاهی به سیره روح الله خمینی در مستند “روح الله”
مستند «روح الله»، جامع‌ترین اثر مستند پیرامون زندگی پُربار خمینی روح خدا (ره)، فرمانده کل قوا از ولادت تا عروج است.
بررسی و درک ابعاد مختلف شخصیت عمیق امام خمینی (ره) بی‌تردید نیازمند تسلط و ژرف‌نگری تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و ظرفیتی بسیار فراتر از گزارش‌های خبری می‌طلبد، با این همه تأملی در رخدادها و گفته‌ها و ناگفته‌­های سال‌های بازگشت تا رحلت ایشان می‌­تواند در درک جوهره نظری و سیره عملی امام راحل (ره) قدمی کوچک بر شمرده شود.

“امام مردم”؛ سخنان ناب بنیانگذار انقلاب اسلامی در قاب مستند
مستند سریالی «امام مردم» تهیه شده در بسیح صداوسیما به بازخوانی سخنان معمار انقلاب اسلامی، پیرامون مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.

“تشییع بزرگ”؛ شرح محبوبیت یک مرد در دنیا
مستند «تشییع بزرگ»، روایتگر سیر پرشور مردم در بزرگترین بدرقه، تشییع و تدفین پیکر حضرت امام خمینی (ره) است.

روایتی از عروج امام خمینی در” ملاقات در مدار بسته”
مستند «ملاقات در مدار بسته»؛ امام، چند روز قبل از ارتحالشان در بیمارستان بستری بودند و دوربین مدار بسته ای دائما ایشان را نظاره می کرد. تصاویر این دوربین، لحظات خاصی را رقم زده است.
روزهای بستری شدن امام خمینی (ره) در بیمارستان از نگاه دوربین مدار بسته اتاق ایشان در این مستند به تصویر کشیده شده است.

مستند “رازهای جماران”؛ امام خمینی از زبان محافظانشان
مستند «راز‌های جماران»، به روایت زندگی حضرت امام خمینی(ره) و مناسبات سیاسی و فردی ایشان از زبان محافظان بیت امام (ره) در حد فاصل سال‌های ۵۷ تا ۶۸ می‌پردازد.

“پونز”؛ ساده و روان امام خمینی را بشناسیم

مستند «پونز»، به روایت وقایع و شخصیت‌های مهم تاریخی می‌پردازد و سعی بر این دارد تا تاریخ را با زبانی ساده و متفاوت به تصویر بکشد.

“مکتب امام”؛ راوی تفکر و شخصیت‌ ایشان

مستند «مکتب امام»، از زبان همراهان امام خمینی(ره)، می‌باشد که به بیان شخصیت تفکرات ایشان می‌پردازد
“رفتار امام با بچه ها”؛ امام و کودکان

انیمیشن «رفتار امام با بچه ها»، به معرفی تربیت در اندیشه امام خمینی (ره) می‌پردازد.

“بسته ۵۷”؛ امانتی در دست خبرنگار آلمانی

مستند «بسته ۵۷»، به خاطرات پیتر شولاتور خبرنگار آلمانی که به هنگام بازگشت امام خمینی(ره) از پاریس به تهران در همراه ایشان بود، می‌پردازد. امام (ره) قبل از بازگشت از پاریس به تهران بسته‌ای به وی امانت می‌دهد و از او می‌خواهد در صورتی که به تهران نرسیدم این بسته را منتشر کن.

“دیدار”؛ چند پلان از امام خمینی در نوفل لوشاتو

انیمیشن «دیدار»؛ در شب کریسمس، پیرزن تنهای فرانسوی که شوهر خود را از دست داده است، منتظر فرزندان خود می‌شود تا آن‌ها بیایند و عید را با هم جشن بگیرند اما بچه‌ها خبر می‌دهند که نمی‌توانند امشب در کنار مادرشان باشند. پیرزن ناامیدانه دست به دعا برمی‌دارد که شخصی زنگ در خانه را به صدا درمی‌آورد. اثر، روایتی از هدیه کریسمس امام خمینی(ره) به اهالی «نوفل‌لوشاتو» دارد و براساس واقعیت ساخته شده است.

جهت مشاهده این آثار می‌توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید