خانه خانه3 تحویل سال متفاوت با تجلیل از نخبگان / «زندگی پس از زندگی»...

تحویل سال متفاوت با تجلیل از نخبگان / «زندگی پس از زندگی» رمضان 1401 هم روی آنتن می‌رود

مدیر شبکه چهار از تحویل سال متفاوت این شبکه که برای اولین‌بار در رسانه ملی سراغ تجلیل از چهره‌های علمی می‌رود خبر داد.

به گزارش راه‌نوشت، مسعود معینی‌پور مدیر شبکه چهار در گفتگویی طراحی و اهدای «جایزه چرخ» به‌عنوان ایده نوروزی این شبکه تلویزیونی برای تجلیل از نخبگان حوزه‌های مختلف در آستانه سال جدید را توضیح داد: از بخش‌های مهم حوزه تولید علم در کشور ما حوزه‌هایی همچون علوم پایه، علوم پزشکی، فناوری‌های نو و اصولاً حوزه‌هایی غیر از حوزه علوم انسانی و هنر است. این حوزه‌ها جزو فضاهای اصلی فعالیت شبکه چهار سیما از گذشته تا امروز بوده و در حوزه‌هایی مانند کیهان‌شناسی، نجوم، علوم پایه و علوم تجربی فعالیت‌هایی هم داشته‌ایم. طی چهارسال گذشته به‌صورت ویژه‌تر توجه به این حوزه‌ها را ضریب دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در کشور متولی مشخصی برای اهدای جایزه‌ای در زمینه ترویج علم وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اتفاقات و تولیداتی که در شبکه چهار داشتیم احساس کردیم اهدای چنین جایزه‌ای لازم است. طی چهار سال گذشته قریب به هزار برنامه در حوزه علم و فناوری در شبکه چهار اعم از برنامه‌های مستند و ترکیبی و گفتگومحور تولید شده است. طی هر هفته حداقل ۶ تا ۷ برنامه در این فضاها در کنداکتور شبکه داریم. نزدیک به هزار نفر از دانشمندان کشوری و حتی منطقه‌ای در این برنامه‌ها رفت و آمد داشته‌اند. ما به‌عنوان یک رسانه علمی موظفیم از این اساتید تجلیل و باب ترویج علم را در کشور باز کنیم. رسانه ملی به‌عنوان رسانه‌ای که بر حوزه‌های مختلف هویتی و معرفتی متمرکز است، باید به حوزه علم هم توجه داشته باشد. به همین دلیل تصمیم به راه‌اندازی و اهدای «جایزه چرخ» گرفتیم.

لحظه تحویل سال برای اولین بار به تجلیل چهره‌های علمی اختصاص دارد

مدیر شبکه چهار در ادامه توضیح داد: از آنجایی که امسال وقت کمتری داشتیم، تصمیم گرفتیم روندهای مرسوم برای انتخاب و داوری را نداشته باشیم و صرفاً از افراد تجلیل کنیم تا باب اهدای «جایزه چرخ» باز شود اما از سال آینده حتماً فراخوان در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود و شاخص‌ها را تعریف می‌کنیم تا متناسب با حوزه‌های مختلف ترویج علم این جایزه اهدا شود. ممکن است این جایزه خیلی متفاوت از دیگر جوایز مرسوم در کشور هم باشد.

وی افزود: از آنجایی که در آستانه ورود به قرن جدید هستیم و تحویل سال نو را هم در پیش داریم، برنامه اهدای این جایزه را به‌عنوان برنامه تحویل سال شبکه چهار در نظر گرفتیم. این برای اولین‌بار است که لحظه تحویل سال در رسانه ملی به تجلیل از چهره‌های علمی اختصاص پیدا می‌کند.

راه اندازی تله تئاتر در سال آینده

معینی‌پور درباره رویکردهای اصلی شبکه چهار سیما در سال آینده هم گفت: تقویت حوزه علم و فناوری، ترویج علم به‌صورت عمومی برای مردم، تقویت باب اندیشه و گفتگوهای معرفتی و دینی طبیعتاً در سال آینده هم در دستور کار ما قرار خواهد داشت. برندهایی مانند «سوره»، «زاویه» و «چرخ» را همچنان در آینده هم خواهیم داشت اما برنامه‌های جدیدب در حوزه‌هابی مثل مستند خواهیم داشت و به دنبال راه‌اندازی تله‌تئاتر هم هستیم.

وی تأکید کرد: در این چهار سالی که عهده‌دار مسئولیت شبکه چهار بوده‌ام، همواره به‌دنبال احیای تله‌تئاتر بودم اما رویکرد کلی سازمان نسبت به تله تئاتر تا به امروز مثبت نبوده است. کرونا هم به این حوزه لطمه زد. جلسات متعددی در این زمینه با اهالی تئاتر داشته‌ایم، گاهی آن‌ها آمادگی لازم را نداشته‌اند و گاهی هم سازمان همراهی لازم را نشان نداده است. انژری ما برای احیای تله‌تئاتر اما خیلی خوب است و تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ این حوزه را با همراهی اهالی حرفه‌ای تئاتر احیا کنیم. اتفاقاً ما همین امسال هم چند کار تله‌تئاتر به دست‌مان رسید و تولید هم کردیم اما چون خروجی آن با کیفیت نبود، آن را پخش نکردیم. گاهی متن خوب و اجرا ضعیف بود و گاهی برعکس. برخی کارهای صحنه‌ای را هم علاقمند بودیم نسخه تلویزیونی داشته باشیم اما بازهم مشکلاتی وجود داشت که مانع اجرای تلویزیونی آن‌ها می‌شد.

وی ادامه داد: به‌دنبال تولید یک رئالیتی‌شو در حوزه افسانه‌های باستان هم هستیم. یک مجموعه مستند-نمایشی است که نمونه آن را در حال حاضر در ذهن ندارم. این برنامه سراغ افسانه‌هایی در نقاط مختلف ایران می‌رود که وجوه هویتی دارد و بخشی از آن حتی به قبل از ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد. ما همین امسال یک پویانمایی خیلی خوب از شاهنامه محصول مرکز پویانمایی صبا داشتیم که بسیار هم باکیفیت بود.

تولید «زندگی پس از زندگی» به اتمام رسید

مدیر شبکه چهار درباره ادامه تولید برنامه «زندگی پس از زندگی» هم گفت: این مجموعه در ماه رمضان ۱۴۰۱ هم پخش می‌شود و در حال حاضر تولید آن به اتمام رسیده و مراحل پس از تولید را طی می‌کند.

وی با اشاره به تولید یک برنامه ترکیبی با رویکرد آینده‌نگارانه و با عنوان «برسد به دست فردا» افزود: این برنامه بعد از ماه رمضان به آنتن می‌رسد.

معینی‌پور درباره جذابیت برنامه‌های نوروزی شبکه چهار برای مخاطبان هم تأکید کرد: ما در ایام نوروز هم برنامه موسیقایی خوب داریم و هم یک مجموعه مستند پرتره ۱۳ قسمتی داریم که بسیار جذاب است. مجموعه‌ای از آثار سینمایی داریم که می‌تواند برای مخاطبان جذابیت ویژه داشته باشد، کمااینکه در سال‌های گذشته هم در زمینه پخش فیلم‌های سینمایی بی‌رقیب بودیم.

ارزیابی کمی شبکه چهار غلط است

وی در زمینه ارزیابی برنامه‌های این شبکه در زمینه جذب مخاطب هم تأکید کرد: راه‌های ارتباطی متنوعی برای این منظور داریم. برنامه‌های شبکه چهار، برنامه‌های علمی است و معتقدیم مخاطبی که به‌دنبال این جنس برنامه‌هاست، امروز مخاطب پروپاقرص شبکه چهار است. ضمن اینکه در برخی تولیدات که قابلیت عمومی‌تر شدن داشته‌اند هم ما موفق بوده‌ایم و نمونه‌اش هم برنامه «زندگی پس از زندگی» است که یکی از برنامه‌های بی‌رقیب تلویزیون شده است. ما اگر بخواهیم برنامه پرمخاطب بسازیم هم موفق هستیم اما مهم این است که ما چارچوب مشخصی برای برنامه‌سازی داریم و اگر از این چارچوب خارج شویم، هویت شبکه چهار از بین می‌رود. اگر عملکرد شبکه چهار را بخواهیم صرفاً با عناصر کمی ارزیابی کنیم، کار اشتباهی کرده‌ایم. این شبکه هویتی دارد که در عین توجه به جذابیت، باید به آن هویت هم توجه داشته باشیم. ماهیت این شبکه با جنس سلیقه مخاطبان عام متفاوت است.

معینی‌پور تأکید کرد: کدام برنامه شبکه چهار را در این سه چهار سال سراغ دارید که ضعف گرافیک و اجرا و یا ضعف محتوا داشته باشد؟ کدام برنامه است که در حوزه خود ترند فضای مجازی نشده باشد؟ هر برنامه‌ای را می‌بینید، در نوع خود شاخص و درجه یک است؛ هم از حیث کیفیت، هم از حیث محتوا و پژوهش. این برنامه‌ها در هویت تعریف‌شده برای خود، درست عمل می‌کنند و این شاخص بسیار مهمی برای شبکه چهار است. در همین راستا هم مخاطب خود را داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید