خانه گفت و گو مدیر اکران های مردمی عمار: بلیت گران سینما مخصوص قشر مرفه است

مدیر اکران های مردمی عمار: بلیت گران سینما مخصوص قشر مرفه است

به گزارش راه نوشت، افزایش قیمت بلیت سینما از نگاه سینماداران با این توجیه همراه است که سود و درآمد بیشتری برای سینما ایجاد می‌کند. این تحلیل شاید در نگاه ابتدایی و کلی توجیه اقتصادی درستی داشته باشد، اما به موضوع افزایش مخاطب توجهی ندارد. این در حالی است که میزان مخاطبین سینما بعد از چندین سال تقریباً روی عدد 2 تا 3 میلیون نفر ثابت است و این تعداد مخاطب ثابت و جدی سینما با افزایش قیمت نیز به سینما خواهد رفت، اما ظرفیت بالای دیگر سینماروها از میان چندین میلیون نفر جمعیت، بالقوه باقی خواهد ماند. گروه اکران مردمی عمار، که چندسالی است در شهرها و شهرستان‌های فاقد سینما فعالیت می‌کنند، دیدگاه و تجربه جالب دیگری دارند که با ما در میان گذاشتند. آنها می‌گویند هرچقد قیمت بلیت پایین باشد، شاهد افزایش مخاطبین خواهیم بود و اینگونه، درآمد بهتری نیز نصیب سینما خواهد شد.

در ادامه گفت‌وگوی کوتاه ما با حجت غیب الله زاده مدیر اکران‌های مردمی عمار که بتازگی اکران مردمی فیلم «موقعیت مهدی» را آغاز کرده‌اند را می‌خوانید.

این فعال فرهنگی درباره هدف و فلسفه اکران‌های مردمی عمار گفت: هدف ما این است که به جریان سینمای انقلاب کمک کنیم و علاوه بر تسهیل فرآیند اکران در شهرهایی که فاقد سینما هستند، نسبت به امر صیانت و امنیت فیلم‌ها هم مسئولیت داریم و متعهد هستیم. 

برخی سینماها مجبور به فروش بلیت 5 هزار تومانی برای جذب مشتری بودند

وی بیان کرد:«در کل کشور چند درصد سینما پراکندگی دارد؟ در حال حاضر طبق آمار 20 درصد شهرها و شهرستان‌های کشور در مجموع سینما دارند. علاوه بر آنکه بسیاری از سینماهای شهرستان‌ها فعال نیستند. شهرهایی مانند اردکان، پل دختر، ماهور و دزفول چنین وضعیتی دارند. برای همین تصمیم ما این بود که از این شهرها حمایت کنیم و برایشان فیلم‌های جدید را اکران کنیم.»

وی ادامه داد:«بنظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود اقتصادی، افزایش قیمت بلیت، مناسب نباشد و منجر به ریزش مخاطب شود. در حالت  قبلی که قیمت بلیت برای پردیس‌های سینمایی مدرن بود 30 هزار تومان، چقدر فیلم‌ها از گیشه مناسب برخوردار بودند؟ تمام مخاطبین هر سانس را برای هر سینما طبق سامانه سمفا می‌توان بررسی و تحلیل کرد که طبق مستندات مخاطبین زیادی نداشتند. در همان حالت نیز مخاطب و مشتری سینما رضایت‌مندی چندان زیادی از سینما نداشت، حالا چقدر می‌تواند از قیمت بلیت و صرفه اقتصادی آن  رضایت داشته باشد؟»

او بیان کرد:«این قیمت‌گذاری تنها به نفع سینماهای بالاشهری و مخاطبین آن قشر است. برای قشری که فرقی برایش ندارد، قیمت بلیت 45 هزار تومان یا حتی بیشتر باشد. بد نیست بدانیم قبل از قیمت گذاری جدید، برخی از سینماهای همین شهر تهران و برخی از شهرستان‌ها حتی در روزهای نیم بها که قیمت بلیت 15 هزار تومان بود، بلیت را 5 هزار تومان می‌فروختند تا مردم به سینمایشان بیایند.»

هدف رقابت با سینماها نیست

او در پاسخ به این سؤال که آیا باتوجه به افزایش قیمت بلیت سینماها به 45 هزار تومان و قیمت پایین بلیت‌ اکران‌های مردمی عمار، امکان افزایش مخاطبین خود را پیش‌بینی می‌کنید، گفت:«هدف ما این است که بتوانیم ظرفیت بالقوه اکران را در کشور اضافه کنیم؛ هدف ما رقابت با سینماها نیست. همین الان در شهرهایی که سینما دارند در فضا و بخش‌های خصوصی کار می‌کنیم مانند دانشگاه‌ها که همین هم با یک تأخیر نسبت به زمان اکران خود فیلم در سینماها انجام می‌شود.»

اخبار اکران , سینمای ایران ,

او درباره قیمت بلیت اکران‌های مردمی گفت:«هزینه بلیت در مراکز استان، روستا، شهرهای کوچک و بزرگ نرخ فرق می‌کند، مثلاً در روستا نسبت به شهرهای بزرگ‌تر با شهرهایی که متوسط جمعیت‌شان کمتر است فرق دارد.»

قیمت کمتر، مخاطب بیشتر

غیب الله زاده با اشاره به مواجه گروه خود برای اکران یکی از فیلم‌ها در سینمای یکی از شهرستان‌ها گفت:«برای اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با همکاری و تعامل میان دفتر پخش، سینمادار و تهیه‌کننده، فیلم را در آن سینما با قیمت 10 هزار تومان اکران کردیم اما اتفاق جالبی افتاد این بود که بجای 5 هزار نفر تماشاگر، 50 هزار نفر تماشاگر داشتیم. یعنی هرچقدر قیمت بلیت سینما پایین بیاید، بدون شک تعداد مخاطبین فیلم افزایش پیدا می‌کند اما سینماداران عموماً اینگونه فکر نمی‌کنند و قیمت را بالا در نظر می‌گیرند.»

او گفت:«در حالی که هرچقدر قیمت پایین باشد، تعداد مخاطبین افزایش پیدا می‌کند. سؤال من این است که برای سینمای کشور اقتصاد اولویت دارد یا جلب مخاطب؟ حتی اگر اقتصاد هم اولویت داشته باشد، باز رویکرد افزایش مخاطب به توان اقتصادی سینمای ما کمک خواهد کرد. برای همین رویکرد ما اگر گسترش سینما در شهرستان‌ها با قیمت مقبول باشد شاهد افزایش چشمگیر مخاطبین خواهیم بود.»

غیب الله زاده با اشاره به راه اندازی سامانه «سینما مردم» تصریح کرد:«این سامانه از نظر کارکردی شبیه همان اکران‌های معمول سینمایی است که در کل سالن‌های کشور اتفاق می‌افتد، البته با تفاوت‌هایی مختص به شیوه اکران خودمان.»

غیب الله‌زاده درباره روند کاری گروه خود بیان کرد:«طبق قانون طرف قرارداد ما دفاتر پخش است. برای فیلم «موقعیت مهدی» نیز با بهمن سبز قرارداد بستیم و رضایت تهیه‌کننده را نیز داریم. درباره فیلم‌های دیگر نیز همین گونه است. فعالیت ما با جواز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.قیمت‌گذاری جدید تنها به نفع سینماهای بالاشهری و مخاطبین آن قشر است. برای قشری که فرقی برایش ندارد، قیمت بلیت 45 هزار تومان یا حتی بیشتر باشد. بد نیست بدانیم قبل از قیمت گذاری جدید، برخی از سینماهای همین شهر تهران و برخی از شهرستان‌ها حتی در روزهای نیم بها که قیمت بلیت 15 هزار تومان بود، بلیت را 5 هزار تومان می‌فروختند تا مردم به سینمایشان بیایند.»

استقبال از اکران موقعیت مهدی

وی با اطلاع از اکران نمادین این فیلم در هفته گذشته در مسجد امام رضا(ع) تهران که با استقبال مردم برگزار شد گفت:«در این برنامه که با حضور بیش از 200 نفر از نمازگزاران و اهالی مسجد برگزار شد، در کنار بلیط فروشی اختیاری، خرید بلیط 1 میلیون تومانی فیلم توسط یکی از مخاطبان فیلم، از اتفاقات جالب این مراسم بود.»

غیب االله زاده، با اشاره به ثبت بیش از 300 درخواست اکران فیلم «موقعیت مهدی» در شهرهای فاقد سینما در سه روز نخست از آغاز ثبت نام اظهار داشت:«مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه در صدر درخواست های اکران بوده اند.»

اکران های عمار

خبرنگار اضافه می‌کند، اکران‌های مردمی با کمک دستگاه‌های پخش سیار انجام می‌شود. برخی از این دستگاه‌های پخش در وسایل نقلیه‌ مانند اتوبوس وجود دارد و تماشاگر در سالن طراحی شده کوچکی که در آن وجود دارد، به تماشای فیلم می‌نشینند. قیمت بلیت این سینماها کمتر از بلیت‌های سینماهای رایج است و عموماً در مکان‌هایی مانند مساجد و دانشگاه‌ها انجام می‌شود. 

علاقه مندان جهت ثبت درخواست اکران مردمی فیلم موقعیت مهدی به سایت ekranmardomi. Ir مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید