خانه خانه1-3 لایه برداری از نفوذ فساد در معادن - گفت و گو با...

لایه برداری از نفوذ فساد در معادن – گفت و گو با سیامک مختاری کارگردان مستند قزل قیه

سیامک مختاری، کارگردان مستند قزل قیه، با بیان این که این مستند قصه معدن سنگ مرمر در شهرستان سریش آباد است، اظهار داشت: این شهر، شهری در محاصره معادن سنگ مرمر است، اما با این وجود چیزی از این معادن به مردم شهر نمی‌رسد و آن‌ها همچنان با مشکلات معیشتی و نبود شغل دست و پنجه نرم می کنند.

مختاری با بیان این که مردم این شهر سال هاست که به دنبال گرفتن حق خود از مسئولین هستند اما همیشه با وعده هایی روبرو هستند که پایانی برای آن ها تصور نمی شود، گفت: این مستند به ماجراهای درگیری مردم شهر با یکی از معادن و معدن دارهای آن منطقه را روایت می کند، مردمی که قرار است خودشان به دنبال احقاق حق شان بروند.

وی با اشاره به اهمیت بالا و ارزش مالی معادن داخل کشور و مخفی ماندن این مسئله از چشم مردم، گفت: یکی از پر سودترین معدن ها معدن مرمر است که قیمت بالایی دارد و نود درصد از آن صادرات می شود.

مختاری معدن مرمر شهر سریش آباد کردستان را از معادن مرغوب و با کیفیت در ایران دانست و افزود: ما تلاش داشتیم تا در این مستند از لا به لای معدن مرمر سریش آباد نگاهی به برخی ابهامات در فساد شبکه‌ای در مجموعه معدن‌ها داشته باشیم و این که به چه نیتی از معدن‌ها استفاده می‌شود و چرا در برخی مواقع قانون به درستی در این زمینه اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به منفعت طلبی برخی از ارگان و صنوف خاص از معادن تصریح کرد: ما در این مستند از منابع تحقیقاتی بسیاری استفاده کردیم و به مجموعه‌ای از اسناد مربوط به معادن و قوه قضائیه دست یافتیم و مصاحبه با افراد جنبش عدالت خواه کردستان نیز در این مسیر به کارمان آمد.

جهت تماشای این مستند به سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید