خانه خبر فراستی به حواشیِ «جشنواره کن» واکنش نشان داد

فراستی به حواشیِ «جشنواره کن» واکنش نشان داد

مسعود فراستی، منتقد سینما در پستی اینستاگرامی خطاب به سعید روستایی که فیلمش، «برادران لیلا» در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به انتخاب هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد، چنین نوشت:

«دوستان کن رفته کن‌زده، نه فقط در کن، که در ونیز و برلین و اُسکار و… دهه هاست که دیگر خبری و اثری از هنر نیست. هر چه هست مفهوم زدگی است و سیاست زدگی.

دوستان از خود بیخود نشوید و مرعوب زرق و برق و فرش قرمز نشوید. آنها هرگز فیلم ایرانی را بهتر از مردمتان نمیفهمند و شما نیز یک شبه، «جهانی» نمی‌شوید. پس ملی شوید و همیشه ملی بمانید تا بعد احیاناً جهانی.

سینمای ایران , جشنواره کن ,

به جایزه بی‌ارزش منتقدان «فیبرشی» که در ید قدرت راست‌های نیٔولیبرال است، نبالید. این جایزه چند دهه قبل به فیلم بهمن قبادی «به خاطر تصویر رقت آمیز، اما دقیق از مشکلاتی که بین انسان‌ها و اسب‌ها مشترکند» داده شده بود؛ و جایزه امروز به #برادران_لیلا، بخاطر «تصویر دقیق از جامعه پدر سالار» نیز در امتداد همان نگرش پاترنالیستی است. به آن افتخار نکنید و جاهلانه به مردم داغدار همیشه سربلند #آبادان تقدیمش نکنید.

تحمل حقارت بار گدایی جایزه فرنگی را نپذیرید. فیلمتان را برای مخاطب اینجا، نه آنجا با همه جوایزش، بسازید. هیچ فیلمساز جدی برای جایزه فیلم نمی‌سازد.»

فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی با بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید پورصمیمی، با امتیاز 2.3 جایگاه نهم را در جشنواره کن به خودش اختصاص داد. 

فیلم «برادران لیلا» درباره لیلا با بازی ترانه علیدوستی است. زنی چهل ساله و مجرد که در خانواده‌ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمی‌دهند. اسماعیل با بازی سعید پورصمیمی، پدر خانواده و پیرمردی تریاکی است که اخیرا نشانه‌های آلزایمر را بروز می‌دهد.

علیرضا با بازی نوید محمدزاده نیز، برادر معقول‌ ترانه است که به علت اختلاس صاحب کارخانه تعدیل نیرو شده است. پرویز با بازی فرهاد اصلانی نیز در پاساژی که لیلا در آن کار می‌کند به عنوان خدمه‌ای که عوارض توالت را دریافت می‌کند مشغول است و پنجمین فرزندش به تازگی متولد شده است. منوچهر که پیمان معادی نقش او را ایفا می‌کند هم آدم دغل‌کاری است که برادرانش را ترغیب به نوعی کلاهبرداری می‌کند که پول پیش‌خرید ماشین را بالا بکشند. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید