خانه خانه3 فراخوان ایده برای ساخت مستند پیرامون آیت الله مصباح یزدی / زندگی...

فراخوان ایده برای ساخت مستند پیرامون آیت الله مصباح یزدی / زندگی مصباح انقلاب در قاب مس

به گزارش سایت راه نوشت، این روزها مستند جستجوگر پیرامون نقد و بررسی آرا و اندیشه های علی شریعتی به عنوان اولین اثر مستند کانون اندیشه جوان در تلویزیون در حال نمایش است. همانطور که انتظار می رفت تولید یک اثر پیرامون دکتر علی شریعتی واکنش های بسیاری را به دنبال داشت اما مهمترین مورد درباره این اثر نه موضوع آن که تولید مستند اندیشه ای است. کاری که قطعا موانع و دشواری های خود را در حوزه رسانه دارد.

عطاالله باباپور معاون فضای مجازی و قائم مقام مرکز هنر و رسانه کانون اندیشه جوان درباره ورود کانون اندیشه جوان به حوزه مستند گفت: ژانر مستند، حوزه جدیدی است که کانون در آن ورود کرده است و سعی دارد در حوزه اندیشه جریان جدیدی در قالب مستند را آغاز کند.

ورود ما به این حوزه دو علت داشت؛ اول آنکه کانون سعی کرده است در پیاده سازی اهداف و ماموریت های خود همگام با ضریب نفوذ رسانه و فضای مجازی، برنامه های خود را متناسب این شرایط و نیازها و اقتضائات جدید مخاطب کند.

افزایش کمی و کیفی تولیدات و فرآوری های رسانه ای کانون شاهدی بر این احساس نیاز و تغییر رویکرد در برنامه های این مجموعه است. برنامه های گفتگو محور، مقاله های تصویری و ویدئو کامنت ها از جمله محصولاتی است که در رسانه های کانون بیش از گذشته در دسترس است.

فراخوان ایده برای ساخت مستند پیرامون آیت الله مصباح یزدی

وی افزود: البته باید اشاره کنم شرایطی که کرونا در برگزاری اجتماعات ایجاد کرد نیز در این زمینه مزید بر علت شد. اکنون کانون بسیاری از نشست های خود را در قالب گفتگوهای زنده در بستر هایی مانند اینستاگرام و بخشی از دوره های آموزشی خود را نیز به صورت آنلاین برگزارمی کند.

اما در مورد دوم، کانون با توجه به مخاطب شناسی، ارزیابی برنامه ها و بازخوردگیری از مخاطبان متوجه شد که قالب همایش مانند گذشته مورد اقبال نیست و در جمع بندی های انجام گرفته تصمیم گرفت برای برگزاری همایش، قالب های جدیدتری مانند مستند را در برنامه خود قرار دهد.

باباپور درباره موانع و سختی های کار توضیح داد: همانطور که اشاره کردید ورود به حوزه مستند اندیشه خود اقدامی است که دارای دشواری و ظرافت های خاص خود است اما پیش از آنکه از این موانع بگویم، بهتر است به مزیت های آن نیز اشاره کنم. کار رسانه ای به خودی خود شیرینی هایب به همراه دارد اما تولید ادبیات و آغاز حرکتی نو در این حوزه، شیرینی این کار را برای ما مضاعف کرد.

دیده شدن کار، اثرگذاری ونقش آن در پر کردن خلاهای موجود در حوزه اندیشه خستگی ها را نیز از تن ما بیرون کرد. اما درباره موانع باید بگویم مهمترین مانع و شاید به بیان بهتر ظرافت کار برای ما، کم انعطافی حوزه اندیشه بود، ما تصمیم داشتیم که نه زندگی یک اندیشمند بلکه اندیشه های او را در یک مستند بررسی کنیم و این می توانست محصول ما را فاقد جذابیت های رسانه ای کند و باعث شود کار جذابیتی نداشته و مخاطب را پس بزند.

تدبیری که در این خصوص صورت گرفت این بود که یک خط داستانی به اثر اضافه شود تا مستند محتوای اندیشه ای خود را همراه با جذابیت و کشش لازم به مخاطب ارائه نماید.

قائم مقام مرکز هنر و رسانه کانون اندیشه جوان ادامه داد: از سختی های دیگر کار به انجام رساندن مصاحبه های مستند بود. در این کار شخصیت های بسیاری برای مصاحبه در نظر گرفته شده بودند که ترکیب این افراد به غنا و جامعیت بیشتر اثر می انجامید اما متاسفانه بسیاری افراد همراهی لازم را نداشته یا در دسترس نبودند و این کار را برای تولید یک اثر تمام عیار در این بخش سخت می کرد.

البته این را هم بگویم که طیف گسترده موافقان و مخالفان شخصیت دکتر شریعتی و قرائت های بسیار پیرامون اندیشه ایشان و مواجه های تفریطی و افراطی با آن، پیش از شروع مستند نشان از این داشت که ما با یک پروژه حساس روبرو هستیم.

اما آیا می توان همه این طیف را با یک مستند راضی نگه داشت، قطعا پاسخ خیر خواهد بود، با این حال سعی کردیم با رعایت انصاف روایتی جامع و مانع و بدون قضاوت داشته باشیم و ازسواستفاده و موج سواری ها جلوگیری کرده و به غنای اثر خود بیافزاییم.

باباپور در خصوص آینده و ادامه دادن این مسیر در مستند سازی اضافه کرد:این اولین اثر مستند کانون است و به عنوان اولین تجربه یقینا نقاط ضعفی در کار وجود داشته است که امید داریم با نقد و مشورت های دوستان و متخصصین این حوزه گام های بعدی با اشکالات کمتری مواجه باشد و مستندهایمان به ایده آل های محتوایی و فنی نزدیک تر شود.

اما در گام بعدی تصمیم داریم تا به سراغ حوزه فکری و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی رفته و به نقد و بررسی آرا ایشان در این قالب بپردازیم. عدم وجود یک بررسی جامع در اینباره و وجود افراط و تفریط بسیار در مواجه با اندیشه های ایشان ما را بر آن داشت که بخواهیم در اثر دوم یک روایت منصفانه در نقد و بررسی آرا و اندیشه های ایشان تولید کنیم. البته فقدان ایشان در سال گذشته از عوامل موثر در انتخاب این سوژه بود.

وی در پایان گفت: ان شالله بتوانیم اثری درخور و ماندگار در این حوزه ارائه دهیم. در پایان اینه کانون در نظر دارد تا در گام دوم مستند سازی با حمایت از فعالین و دغدغه مندان حوزه اندیشه، آنها را در این عرصه به کنش گری و فعالیت دعوت کند، درهمین راستا در نظر داریم برای ساخت مستند آیت الله مصباح طی یک فراخوان از دغدغه مندان این حوزه موضوعی دعوت کنیم تا ایده های خود را از طریق درگاه های ارتباطی کانون شماره تلفن ۸۸۹۶۰۵۳۶ و شبکه های اجتماعی به آدرس canoon_org برای ما ارسال کنند.

کانون اندیشه جوان ضمن داوری میان ایده های موجود، از ایده برتر در راستای تولید حمایت خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید