نشست «یک روز یک تجربه» با حضور «هادی محمدیان»، کارگردان و «حامد جعفری»، رئیس هیئتمدیرۀ گروه «هنر پویا» و تهیّهکننده انیمیشنهای «شاهزادۀ روم» و «فیلشاه» برگزار شد.
حامد جعفری با اشاره به اینکه انمیشین «شاهزاده روم» بهعنوان سومین فیلم پرفروش در سال 94 شناخته میشود، بیان کرد: بعد از موفقیت در این کار اقدام به ساخت انمیشین «فیلشاه» کردیم. معتقدیم «هنر پویا» بهعنوان یک کمپانی با آثار خوبی که ارائه میدهد، شناخته میشود.
جعفری ادامه داد: در حوزههای انمیشینسازی کارهای بیشتری تحت پوشش این کمپانی است، بهگونهای که طی 10 سال به نقطهای رسیدهایم که در سال یک کار سینمایی اکران شود.
تهیهکنندۀ انمیشین «فیلشاه» با تاکید بر اینکه فروش یک فیلم براساس قیمت مشخص نمیشود، گفت: بدون تردید فروش یک فیلم برای ما براساس مخاطب ارزیابی میشود.
وی در ادامه به اکران انمیشین «فیلشاه» در کشورهایی مانند لبنان، عراق، کویت، اردن اشاره کرد و گفت: براساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است این انمیشین در کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، انگلستان، ترکیه و روسیه نیز اکران شود.
جعفری به کار جدید کمپانی هنر پویا با نام «انقراض» اشاره کرد و افزود: ایدهپردازی این انمیشین شروع شده و تا پایان سال 1398 کار تولید به اتمام میرسد. پروژههایی که در این کمپانی ساخته میشود بهصورت جمعی است.
وی با بیان اینکه مهمترین موضوع برای ساخت انمیشینسازی علاقمندی و داشتن انگیزه است، تصریح کرد: احساس میکردیم در این کار خلاء وجود دارد بههمینمنظور نسبت به ساخت فیلم برای کودک و نوجوان اقدام کردیم.
رئیس هیئتمدیرۀ گروه هنرپویا اضافه کرد: اگر یک فیلم از حداقلها برخوردار باشد میتواند در عرضه موفق شود، داشتن مخاطب وفادار میتواند موفقیت یک کمپانی را بهدنبال داشته باشد. بیش از 60 درصد از کسانی که برند هنر پویا را میشناسند برای دیدن آثار این کمپانی به سینما میآیند.
جعفری با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها کمپانیهای فیلمسازی از فروش محصولات جانبی درآمدزایی میکنند، افزود: از انمیشین فیلشاه نیز یک میلیون تخته دفتر با کارکترهای مختلف چاپ و در نمایشگاه نوشتافزار بهعنوان اولین محصول ایرانی-اسلامی به فروش رسید.
علاقه و انگیزه؛ کلید واژه اصلی در انیمیشن سازی
هادی محمدیان کارگردان انمیشین «فیلشاه» و «شاهزادۀ روم» در ادامه با اشاره به اینکه انمیشینسازی باید براساس علاقه و انگیزه مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسیر انمیشینسازی در ایران بسیار دشوار است و نیاز به انگیزه دارد، اگر این کار بهعنوان هدف مورد توجه قرار گیرد میتواند زمینۀ تولید را برای یک فیلم فراهم کند.
در حوزۀ هنر، توانمندی باید مورد ارزیابی قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه در حوزۀ هنر، توانمندی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: اگر یک شخص در مرحلۀ اول برای رسیدن به موفقیت علاقه خود را درست هدفگذاری کند میتواند بدون شکست پیروز شود.
محمدیان با تاکید بر اینکه مطالعه در هر زمینهای میتواند به موفقیت یک فرد کمک کند، تصریح کرد: زمانی یک پروژه به موفقیت میرسد که آن را بهصورت تیمی انجام دهیم، اگر کارها در ایران بهصورت مخاطبشناسی انجام میشد وضعیت سینما اینگونه دشوار نبود.
کارگردان انمیشین «فیلشاه» با بیان اینکه در حوزه انمیشینسازی دغدغهمندی کافی نیست، یادآور شد: برای ساخت یک انمیشین موفق باید در همۀ حوزهها ازجمله هنرهای تجمسی، موسیقی و… تسلط داشته باشیم؛ چراکه انیمشینسازی سختترین مدل سینماست و بهشدت تخصصی است بههمینمنظور باید با تلاش در هر زمینه، تجربه بهدست آوریم.
وی تاکید کرد: در سینما کوچکترین عیب بزرگ دیده میشود بههمیندلیل زمانیکه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار میدهیم باید همۀ جوانب را در نظر بگیریم. ما باید با شناخت مخاطب برای آنها کار تولید کنیم.
کارِ سخت نویسندگی برای انیمیشن
محمدیان با اشاره به اینکه نویسندگی برای ساخت یک انیمشین بسیار سخت و دشوار است، تصریح کرد: در مرحلۀ اول باید قصهگویی را بهخوبی آموخت و مطالعه بسیار زیادی در این زمینه انجام داد؛ چراکه مخاطبان ما کودک و نوجوانان هستند و نمیتوانیم بدون شناخت آنها کاری برای آنها تولید کنیم.
وی با بیان اینکه برای ساخت یک انیمیشن باید اجازه دهیم دغدغهها در وجود آدم رسوخ کند، افزود: هر اقدامی که در این زمینه انجام شود میتواند در راستای هدفهای مشخص شده مفید باشد. تمام اتفاقات درست و غلط در ساخت یک انیمیشن میتواند برای ساخت کار بهتر به ما کمک کند.
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» و «شاهزاده روم» تاکید کرد: موفقیت در هر کاری زمانی بهدست میآید که افراد برای آن تلاش و زحمت فراوان کشیده باشند؛ بدون تلاش نمیتوان کار خوبی به مخاطب ارائه داد.