خانه خانه1-2 عاقبت به خیر در «ماح» - پاتوقی از نوع مسجد - نگاهی...

عاقبت به خیر در «ماح» – پاتوقی از نوع مسجد – نگاهی به مستند ماح

به گزارش سایت راه نوشت، مستند ماح به کارگردانی سید عباس طهماسبی  به مدت پنجاه دقیقه و به نویسندگی سیاوش معصومی  به موضوعی که دغدغه جامعه اسلامی است و بنابر سفارشات اسلام اولین پایگاه و بنای اتحاد  مسلمانان در طول تاریخ، مسجد پرداخته است.

مستند ماح گرایش و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد را با تلاش های فردی دغدغه مند به تصویر می کشد  رزمنده و جانباز حاج مسعود گواهیان در مسجدی به نام امام حسین(علیه السلام) برای نشان دادن اهمیت این پایگاه، در شهرستان جهرم به فعالیت فرهنگی و عقیدتی و اقتصادی پرداخته تا نوجوانان و جوانان نسل چهارم انقلاب اسلامی را با مسجد اشنا کند.

حاج مسعود گواهیان پایگاه های بسیج و مکان های آموزشی، رشد  و سرگرمی که مدنظرش دارد را در مسجد خلاصه می کند. مستند ماح یک مجموعه گزارش های که در طول زمان در مسجد صورت گرفته با طراحی یک سیر داستانی برای گزارش دادن به مخاطب ساخته شده است.

به گونه ای مستند گزارشی در قالب داستان میتوان آن را معرفی کرد که به خلا فضای دینی برای نوجوانان و جوانان شهرستانی در جنوب غربی استان فارس پرداخته شده است.

خط سیر داستانی مستند از نظر طراحی و قرار گرفتن موضوعات در کنار هم برای مخاطب منسجم به نمایش گذاشته است. در بعضی از موضوعات سوال پیش می اید که چرا بعضی از صحنه ها به نمایش در می اید اما توضیحات خیلی کوتاه و گذرا است بعضی از اطلاعات و موضوعات سطحی پرداخته شده و عمیق نیست.

در جند جمله کوتاه بیان می شود. تصاویر و موقعیت های زمانی مختلفی برای نشان دادن فعالیت های مسجد نشان داده میشود که از نظر محتوایی چندان ارتباطی با موضوع شخص حاج گواهیان ندارد.

با افرادی که مصاحبه می شود فقط نام شان نوشته می شود اما نوع همکاری و اشنایی و فعالیت شان در مسجد بیان یا به صورت کوتاه نوشته نمی شود.


 در این مستند ارتباط و اعتماد و مشارکت اجتماعی مردم و خانواده های نوجوانان و جوانان  با مسجد را مشاهده می کنیم که د ر مراسم های ملی و مذهبی در مسجد حضور می یابند. حاج مسعود گواهیان که در کنار حفظ شئونات مسجد به تربیت و آموزش نوجوان و جوانان در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سبک زندگی انها پرداخته است.

بنابر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات استان تهران به نکاتی در خصوص اهمیت مسجد و جذب جوانان فرموده اند: «که امر محبوب و مطلوب دنبال نماز برویم؛ نه به‌عنوان یک تکلیفِ از سر بازکردنی؛ به‌عنوان یک چیز شوق‌انگیز، یک چیز جذّاب.

خب، مسجد بر محور چنین گوهری شکل میگیرد؛ اجتماعی است بر گِرد یک‌چنین حقیقت درخشانی. بنابراین مسجد اهمّیّت دارد، پایگاه است؛ همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد؛ و هَلُمَّ جَرّا. (و به همین ترتیب) مسجد یک چنین جایگاهی است. (۳۱/۵/۱۳۹۵)

مسجد اولین سنگر مسلمانان است که در مستند ماح میبینیم که از مسجد شروع کردند و به نتیجه و بازدهی هم رسیده اند. یکی از نیاز های جامعه اسلامی و انقلابی امروز از نظر آشنایی و همبستگی در میان نوجوانان و جوانان به این موضوع پرداخته است.

حاج گواهیان خود را مسئول اعتقادات و اینده جوانان، نوجوانان و تمام افرادی که مستحق کمک هستند می داند و در این مسیر با کمک دوستان رزمنده و ایثارگرش اینبار به جای خاکریز های مناطق عملیاتی  از سنگر مسجد با مخالفان اسلام میجنگند و در این راه پیروز  هستند و فرهنگ شهادت و شهید پروری را نیز در این مستند میتوان به خوبی لمس کرد. محتوای مستند که به صورت گزارشی برای معرفی افراد و مسجد پرداخته است اما چندین سوژه دیگر در مستند دیده می شود که میتوان به تنهایی به انها پرداخت و مستندات ناب دیگری را نیز تهیه کرد.

کارگردان در زمینه  سوژه به خوبی توانسته در این مستند زوایه های مختلف سوژه و اهمیت مسجد را در قالب تصویر بیان کند.

نویسنده : پگاه پرهون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید