خانه خانه1-3 ضرورت آموختن سواد رسانه‌ای در عصر جدید / 5 مستند که برای...

ضرورت آموختن سواد رسانه‌ای در عصر جدید / 5 مستند که برای زندگی در دنیای امروز باید آن‌ها را فورا ببینیم

به گزارش راه‌نوشت، فضای مجازی و پیام‌رسان‌های رنگارنگ، انواع مد لباس و آرایش، افراد مشهور و سلبریتی‌ها، تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای، رستوران‌‌های زنجیره‌ای غول‌پیکری مانند مک‌دونالدز که شعبه‌های متعددی در سرتاسر دنیا دارند و …

وجه اشتراک این‌ عبارات چیست؟

در دنیایی که همه ما سرمان به زندگی خودمان مشغول است، یک عده سرشان در زندگی ماست و در تلاش‌اند ماشین زندگی ما را در جاده‌ی منافع خود به حرکت درآورند؛ هر چه بتوانند تعداد بیشتری را با خود همراه کنند به قله‌ی اهدافشان بیشتر نزدیک می‌شوند. اما این میان زندگی ماست که بدون اراده‌ی خودآگاه ما در جهتی که آن عده می‌خواهند جهت‌گیری کرده و ابعاد مختلف آن اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فردی و … تحت‌الشعاع قرار گرفته است. شاید فکر کنیم که چگونه گشت در پیام‌رسان‌ها یا به دنبال مد لباس بودن یا غذا خوردن در یک رستوران زنجیره‌ای معروف، می‌تواند بر زندگی و سیاست و اقتصاد ما موثر باشد‌؟ اما این معمای پیچیده‌ای نیست!

در این مطلب با چند مستند آشنا می‌شویم تا این معمای به ظاهر پیچیده را به ما توضیح دهند.

مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند»؛ رستورانی که بر زندگی و سیاست ما تاثیر می‌گذارد!

قطعا همه ما نام مک‌دونالدز و محصولات آن را شنیده‌ایم. این برند یکی از اصلی‌ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به حساب می‌آید و دارای بیش از ۳۱ هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه‌های سنگین تبلیغاتی تلاش می‌کند موقعیت خود را به عنوان رتبه اول در حوزه موادغذایی حفظ کند.

مستند «مک دونالدز تقدیم می کند» به نقد نظام سرمایه‌داری با محوریت شرکت مک دونالدز می‌پردازد و این موضوع را تبیین می‌کند که چرا بسیاری از مردم دنیا امروز نمی‌توانند ساندویچ‌های مک دونالدز را از رژیم غذایی خود حذف کنند؟

در این راستا مستند در ابتدا به تاسیس شرافتمندانه مک دونالدز پرداخته و سپس روند تبدیل شدن آن از یک رستوران ساده به یک غول و جهانی مک دونالیزه شده را به نمایش می‌گذارد.

این مستند که توحید ابراهیمی آن را کارگردانی کرده و تهیه‌کننده آن محسن یزدی است، در مرکز مستند سوره تولید شده است.

مستند «باشگاه شهرت»؛ سلبریتی‌ها چگونه سلبریتی شدند؟

این روزها موضوع شهرت یا به اصطلاح عامه «سلبریتی» بسیار داغ است و با منتشر شدن یک عکس یا یک فیلم از چهره‌های معروف، موجی از صحبت‌ها و حواشی به راه می‌افتد. معمولا افراد عاشق آدم‌های مشهور می‌شوند و سخنان آنها را قبول می‌کنند.

محمدحسن یادگاری در جدیدترین مستند خود سراغ سلبریتی‌های خارجی رفته است و چگونگی به شهرت رسیدن سلبریتی‌هایی از جمله: الیزابت تیلور، چارلی چاپلین، مرلین مونرو، جرج بست، دیوید بکهام و افرادی که در زمینه‌ی ثروت و قدرت سرآمد هستند مانند دونالد ترامپ … را بررسی می‌کند و تأثیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هر سلبریتی را در دوره‌های مختلف بر روی جامعه می‌سنجد.

مستند «باشگاه شهرت» در دهمین جشنواره فیلم عمار برنده جایزه فانوس جنگ نرم شده است.

مستند «بهت میاد»؛ چرخش پوشش ایرانی در گذر زمان

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند «بهت میاد» در مستندش سراغ تغییر پوشش جامعه ایرانی رفته است. در این مستند روایتی تاریخی از سیر تحول مد، پوشش و آرایش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد تاکنون در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و به معضلات و چالش های پیش‌روی جامعه امروز می پردازد.

مستند تلاش دارد ضمن معرفی نوع پوشش در ادوار مختلف تاریخ ایران، به این سوال پاسخ بدهد که تعریف درست زیبایی چیست‌؟ و مدل مواجهه‌ی جامعه‌ی ایرانی و به ویژه زنان با مسئله‌ی پوشش چگونه بوده و هست؟

در بخشی از مستند آمده: «امروز صاحبان برند های پوشاکی و آرایشی خودشون بزرگترین مدسازها هستن اینکه چه مدهایی زیبا حساب میشه و چه چیزهایی نه به این ربط داره که چه کسایی اون مدها رو به وجود می آرن، البته مدی جای خودش و به مد دیگه میده و برنده اونی که میتونه هر روز برای مصرف کننده‌ها مد جدیدی رو تعریف کنه.»

مستند بهت میاد

مستند «موشک دوست داشتنی»؛ تلگرام، پیام‌رسانی که نه سهام دار مشخصی دارد و نه اهداف روشنی

مستند «موشک دوست داشتنی» به مضرات استفاده از پیام رسان‌های خارجی و فواید استفاده از پیام رسان‌های داخلی و تاریخچه آنها می‌پردازد.

این مستند را ناصر عالمی کارگردانی کرده و محمد قنبری تهیه‌کننده آن است.

مستند موشک دوست داشتنی

تله اسکرین؛ واکاوی لایه‌های پنهان BBC

مستند «تله اسکرین» ساخته‌ی مصطفی حریری روایتی است از تاریخچه شبکه BBC، که محور آن واکاوی لایه‌های پنهان این شبکه است.

این مستند به بررسی عملکرد شبکه بی‌بی‌سی در حوادث گوناگون مانند حادثه 11 سپتامبر، جنگ آمریکا علیه عراق، انقلاب اوکراین، جنگ هشت ساله ایران، اتفاقات سال 88 و خوادث سوریه پرداخته و تاثیر اخبار غیرواقعی آن را بر اذهان عمومی بررسی می‌کند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید