خانه دسته‌بندی نشده صدا، دوربین، فندک

صدا، دوربین، فندک

این روزها که در شبکه نمایش خانگی به جای صدا دوربین حرکت از صدا دوربین فندک استفاده شده و به محض آغاز تصویر برداری، شخصیت‌های عجیب و غریب و ناآشنای سریال‌هایی که به فیلم فارسی تنه می‌زند در دود سیگار محو می‌شوند. بد نیست به سینمایی بپردازیم که در همین نزدیکی تمام تلاش خود را در جهت مبارزه با استعمال دخانیات به کار برده است.

چندین سال پیش بود که آنبومانی رامادوس، وزیر بهداشت کشور هند در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از ستارگان مشهوری چون شاهرخ‌خان و آمیتا باچان خواست تا با عدم استعمال دخانیات در آثار خود و یا در عموم، در مقابل روند افزایشی استعمال دخانیات در هند ایستاده و به وزارت بهداشت هند در جهت محافظت از کودکان در برابر دخانیات کمک کنند.

وزیر بهداشت هند گفت: «باید به سیگار کشیدن در صحنه‌های فیلم‌ها خاتمه داد، چرا که آماری که ما داریم نشان می‌‌دهد 52 درصد کودکان اولین پک‌شان به سیگار را به خاطر چهره‌های مشهور سینمایی زده‌اند. روزانه دست کم  2200 نفر در هند که با 1.1 میلیارد نفر جمعیت بزرگترین شمار سینماروها در جهان را دارد به علت بیماری‌های مربوط به دخانیات می‌میرند.»

هم باچان و هم شاهرخ‌خان محبوب‌ترین هنرپیشه فعلی بالیوود، در حال حاضر در موارد مختلف به خاطر روشن کردن سیگار در مکان‌های عمومی که ناقض قانون ممنوع کننده سال 2004 است، بوسیله گروه‌های ضدسیگار مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. «سازمان ملی ریشه‌کنی دخانیات» در اکتبر گذشته یک اخطار قانونی برای شاهرخ‌خان فرستاد و از او خواست توضیح دهد که چرا در یک مسابقه کریکت و در یک کنفرانس رسانه‌ای سیگار ‌‌کشیده است. آمیتا باچان، ابرستاره کهنه‌کار سینمای هند، نیز محبور شد به خاطر ظاهر شدن با سیگار برگ در پوسترهای فیلم معذرت‌خواهی کند.

نهایتا اما وزارت بهداشت هند با تصویب قوانینی جدید در جهت مبارزه با استعمال دخانیات، سیگار را به طور کامل در آثار سینمایی ممنوع کرده به طوری که علاوه‌ بر تبلیغات ضد سیگار در ابتدا و انتهای فیلم‌های سینمایی، در میان فیلم نیز این تبلیغات دیده می‌شود. و آثاری که پیش‌تر در آنها از سیگار استفاده شده موظف هستند که تصویر استعمال دخانیات را در فیلم خود تار کنند.

تمامی این تلاش‌ها، حال اکنون بعد از چندین سال به نتیجه رسیده به طوریکه اخیرا مسئولان وزارت بهداشت هند از کاهش میزان استعمال دخانیات توسط نوجوانان و جوانان خبر دادند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در سینمای پر ادعای ایران و مخصوصا در شبکه نمایش خانگی میزان استعمال دخانیات به میزان محسوسی افزایش یافته به طوریکه اکنون تقریبا در تمامی سکانس‌ها حداقل یک نفر در حال استعمال دخانیات است.

بازیگران این آثار که در تمامی موضوعات اجتماعی و اقتصادی نیز خود را صاحب نظر دانسته و در تمامی موضوعات اظهار نظر می‌کنند بد نیست به عنوان «صدای مردم» کمی درباره تاثیر منفی آثار خود روی جامعه نیز صحبت کنند. در روزگاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزارکننده نمایشگاه‌ها بدل شده است و ساترا تنها با اعلام خبر بدون مجوز بدون آثار شبکه نمایش خانگی آب پاکی را روی دست مخاطب می‌ریزد جای خالی سیاست‌گذار فرهنگی به شدت احساس می شود، سیاست‌گذاری که بتواند در عین نظارت، با ناهنجاری‌ها نیز مبارزه کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید