خانه خانه1-2 شعر و ادب پارسی؛ سلاحی به لطافت باران / نگاهی به مستندهایی...

شعر و ادب پارسی؛ سلاحی به لطافت باران / نگاهی به مستندهایی با موضوع شعر و شعرای ایرانی

به گزارش راه‌نوشت، از دیرباز یکی از سوغاتی‌های صادراتی ایران شعر بوده، شعرهایی از جنس حکمت و اندیشه؛ اشعار حافظ، مولانا و فردوسی همواره توسط دوستداران ادب پارسی ترجمه و مورد استفاده اهالی فرهنگ و هنر در سراسر جهان قرار می‌گرفته است.

درگذشته زندگی و روزگار مردم هم بیشتر با شعر گره خورده بود. آمیختگی ایرانی‌ها با شعر و شاعری را می‌توان در ضرب‌المثل‌ها و فرهنگ‌ ایران لمس کرد و تأثیر زیاد آن را در فرهنگ و روحیات ایرانی‌ها دید.

 بيست و هفتم شهريور ماه، سالروز درگذشت شهريار، شاعر نامدار ايراني، با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، «روز ملي شعر و ادب پارسی» ناميده شده است.

سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه «حیدربابایه سلام» است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده ‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

به همین مناسبت در ادامه به معرفی چند مستند می‌پردازیم که معرفی شعرای پارسی را به عهده گرفته‌اند.

مستند «همزاد عاشقان»؛ پرتره‌ای از زندگی شاعر آیینه‌های ناگهان

قیصر امین‌پور یکی از تاثیرگذار‌ترین شاعران انقلاب اسلامی، منتخب هفتمین همایش چهره‌های ماندگار و برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آئینی است، شاعری که فوت او تسلیت رهبر انقلاب را به همراه داشت.

اشعار زیبای امین‌پور را می‌توان از کتاب‌های درسی تا مجلات حرفه‌ای ادبی و هنری پیدا کرد. شعرهای او از حیث بلاغی ارزشمند بوده و بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزوده ‌است.

مستند «همزاد عاشقان»، پرتره‌ای از زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای قیصر امین‌پور است که به کارگردانی تورج کلانتری تولید شده است.

در این مستند چهره‌های مشهوری همچون حسام الدین سراج، مصطفی رحماندوست، علی‌محمد مودب، یعقوب حیدری در مقابل دوربین حاضر شده و در مورد او گفت‌و‌گو کرده‌اند.

مستند «رزم آرزم» ؛ روایتی از نخستین گروه سرود پس از انقلاب

نخستین گروه سرود پس از انقلاب، به سرپرستی «هادی آرزم» شکل گرفت، هادی آرزم، آهنگ‌ساز، نوازنده ویولون و یکی از اساتید مطرح کمانچه است که با شروع انقلاب، بیشتر کوشش خود را صرف موسیقی انقلابی کرد.

او در سال‌های بعد با نگاه علمی به تواشیح، گروهی تشکیل داد و چندین قطعه سرود و تواشیح با مدیریت او تولید شد.

این مستند روایتی از سرگذشت تواشیح و تولد موسیقی آکاپلا در ایران و تشکیل اولین گروه سرود پس از انقلاب به سرپرستی آقای آرزم می‌باشد.

در این مستند که به کارگردانی تورج کلانتری ساخته شده به گفتگو با اساتید و کارشناسان تواشیح و سرودهای مذهبی پرداخته و فلسفه و آغاز پیدایش آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مستند «سپیده کاشانی»؛ سیر زندگی بانوی شاعری خوش‌قریحه

مستند «سپیده کاشانی» روایتگر زندگی پرفراز و نشیب بانو سرور اعظم باکوچی معروف به سپیده کاشانی است.

وی شاعری خوش‌قریحه با طبعی لطیف بود که اشعار زیبایی به سبک قدیم و نو سروده است. زندگی پُرفراز و نشیب شخصی، رویدادها و رخدادهای دوران جنگ تحمیلی و جریان‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی جامعه را نیز در شعر خود بازتاب نمود و نقش مؤثری در آگاهی‌بخشی مخاطب داشته است.

مستند «سپیده کاشانی» به کارگردانی ایمان احمدی در سال 1392 ساخته شده است.

«دادخواست»؛ نامه‌ای سرگشاده به آمریکا

در سال 59 وقتی با آمریکا قطع رابطه کردیم، آقای سبزواری سرود «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را به سفارش سید احمد خمینی ساخت.

این سرود به واسطه شهید حداد عادل به دست حضرت امام می‌رسد که در نهایت سیداحمد تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد که امام این موسیقی را شنیده و دوست داشته است.

در مستند «دادخواست» روایتی از شکل‌گیری این سروده‌ی به یادماندنی را با مرور خاطرات عوامل تولید آن را می بینیم.

یکی از نکات مثبت در ساخت این مستند این است که همه‌ی عوامل تولید این سرود در قید حیات بوده‌اند و در ساخت مستند همکاری کرده‌اند.

مستند 30 دقیقه‌ای «دادخواست»  به کارگردانی و نویسندگی روح الله رشیدی و تهیه کنندگی قربانعلی طاهرفر در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است.

جهت مشاهده این آثار می‌توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید