خانه خانه1-3 سنت‌های عاشورایی شهر یزد به روایت توریست‌های محرمی

سنت‌های عاشورایی شهر یزد به روایت توریست‌های محرمی

به گزارش سایت راه‌نوشت، مستند «و کویر شاهد بود» سفری‌ست کوتاه با چهار مسلمان شیعه با ملیت‌های گوناگون، از اروپایی گرفته تا آفریقایی و آسیایی؛ قرار است به یزد برویم و از عینک یک غیرایرانی به آداب و رسوم محرمی یزد نگاهی بیندازیم و تأملی کنیم!

آداب و رسومی که شاید بعنوان یک ایرانی  هم از آن‌ها بی‌خبر باشیم.

آن‌ها به هیئت‌های مختلف شهر سری می‌زنند و آن گوشه کنار کاری کوچک برای نوکری اباعبدلله پیدا می‌کنند؛
می‌خواهد مداحی باشد یا جارو زدن فرش زیر پای عزاداران حسین (ع).

اگر با این دوربین همراه شوید احتمالا شما هم سیر و سفری زیبا را به یزد تجربه می‌کنید.

شهر  بادگیرها و مناره‌های بلند.

از ویژگی‌های خوب تصویربرداری در این اثر،  به‌کارگرفتن تصاویر هوایی از برخی نقاط شهر می‌باشد، که معماری بی‌نظیرش را پدیدار می‌کند.

موسیقی متن دل‌انگیز و شیواست و کلیت تکنیک‌های کارگردانی به خوبی بکار گرفته شده است، جز چند نکته که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

ویژگی خوب دیگر اینکه دوربین مستند، همزمان چند زاویه دید دارد؛ گاهی از نگاه یک غیر ایرانی و گاه یک ایرانی ساکن یزد که نقش راهنمای مسیر را برایمان دارد.

کارگردان، مستند را در سه قسمت بین 15 تا 20 دقیقه‌ای ترتیب داده است.

در این فیلم افرادی که با آن‌ها آشنا می‌شویم فارسی زبان نیستند؛ یکی از آلمان است، یکی اندونزی، کنیا و … اما جالب اینجاست که می‌توانند تا حدودی فارسی صحبت کنند. البته انتظار می‌رفت همراه با صحبت آن‌ها زیرنویس فارسی نیز قرار گیرد تا فهم کلام این بزرگواران آسان‌تر شود.

در باب صداگذاری نیز، نیاز بود که تعادل و یکدستی بیشتری در اصوات مشاهده شود! مثلا صدای موسیقی برخی سکانس‌ها، از صدای افراد بالاتر بود و این برای مخاطب آزاردهنده است.

نویسنده: زینب علیزاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید