خانه پادکست روایت کشف حجاب رضاخانی در “چادری از باران” + صوت

روایت کشف حجاب رضاخانی در “چادری از باران” + صوت

۲۱ تیر، هشتاد و دومین سالروز قیام گوهرشاد و قتل عام مردمی است که در مقابل کشف حجاب رضاخانی ایستادگی کردند و در این راه به شهادت رسیدند. «مینای خورشید» و «چادری از باران»، عنوان دو کار رادیویی است که درباره این موضوع ساخته شده است.

زهرا اسماعیلی کارگردان و فیلمنامه نویس این دو اثر درباره این آثار گفت: «مینای خورشید» یک نمایش رادیویی با موضوع کشف حجاب در میان زنان ایل بختیاری در زمان رضاخان و ایستادگی آنان است.

وی در همین باره افزود: در این نمایش رادیویی، دختری به اسم «خورشید» برای اینکه «مینا» که همان چادرش است، از سرش برندارند شروع به مقابله با مأموران دولتی می‌کند و در نهایت توسط نیروهای دولتی آن زمان که از طرف رضاخان فرستاده شده بودند، کشته می شود. مرگ دختر موجب می شود تا مردان ایل بختیاری برای مبارزه و مقابله با رضاخان با هم متحد شوند.

این کارگردان و فیلمنامه نویس ادامه داد: نمایش رادیویی «مینای خورشید» توسط «اعظم منصوریان» و بر اساس داستان «دال» اثر «زهره علمدار» نوشته شده است.

نمایش رادیویی «مینای خورشید»

اسماعیلی تصریح کرد: این نمایش رادیویی در مدت زمان ۳۰ دقیقه به همت واحد نمایش صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری تهیه شده و صدابرداری کار هم برعهده «رضا حیدری» بوده و «مهناز نجفی» بازیگر نقش «خورشید» بوده است.

وی اظهار داشت: نمایش «مینای خورشید» از رادیوی استان چهارمحال و بختیاری هم پخش شده و در جشنواره بین المللی عفاف و حجاب سال ۸۸ رتبه دوم را به دست آورده است و در جشنواره عمار هم جزء نامزدها بود.

این کارگردان و فیلمنامه نویس درباره مستند رادیویی «چادری از باران» گفت: این اثر با موضوع کشف حجاب ساخته شده و متن آن را بر اساس یک واقعه مستند که در استان چهارمحال و بختیاری و در شهرکرد روی داده، نوشته‌ام.

اسماعیلی افزود: داستان مستند «چادری از باران» روایتگر دختری دبیرستانی در شهرکرد است که در زمان کشف حجاب رضاخانی به سخنان مدیر دبیرستان درباره گذاشتن حجاب خود گوش نمی دهد و درگیری بین آنها اتفاق می‌افتد که طی آن با سیلی مدیر مدرسه، گوش او به مرور زمان عفونت کرده و بر اثر آن فوت می‌کند.

وی ادامه داد: «چادری از باران» به صورت مستند داستانی ساخته شده، به صورتی که در آن واقعه گذشته به زمان حال ربط داده شده است.

این نمایش‌نامه نویس گفت: داستان این مستند رادیویی دارای یک نگاه و گذر تاریخی است که از سال ۱۳۵۵ شروع و در سال ۱۳۵۸ تمام می شود زیرا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنان راحت می‌توانستند حجاب داشته باشند.

وی یادآور شد: این مستند برای نخستین بار ۷ سال قبل ساخته شده است و در سال ۱۳۸۸ در جشنواره بین المللی عفاف و حجاب موفق به کسب رتبه دوم شد.

نمایش رادیویی «چادری از باران»

این کارگردان و فیلمنامه نویس تصریح کرد: این اثر ۱۵ دقیقه ای در جشنواره مراکز صدا و سیما هم رتبه دوم را کسب کرده و در هفتمین جشنواره مردمی عمار هم در میان آثار بخش مسابقه قرار داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه رسانه‌ها حق مطلب را نسبت به ماجرای قیام گوهرشاد ادا نکرده‌اند، اظهار داشت: مردم و هنرمندان ما در عرصه های مختلف فرهنگی از اصل ماجرای مسجد گوهرشاد اطلاعی ندارند و حتی من با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ و رادیو فعالیت می‌کنم هنوز اطلاعات کاملی از این واقعه ندارم.

وی ادامه داد: یکی از علت های اصلی تولید نمایش رادیویی «مینای خورشید» این بود که بختیاری هستم و یک حس بسیار قوی نسبت به شجاعت و شیرزن بودن زنان بختیاری دارم؛ اما دلیل ساختن مستند «چادری از باران» علاقه ای بود که به انجام این کار و اتفاقات تاریخی که در استان چهارمحال و بختیاری رخ داده است داشتم.

اسماعیلی گفت: دلیل عدم استقبال از ساخت آثاری از این دست کم کاری رسانه ها و عدم مطالعه اهالی فرهنگ است که موجب شده در حوزه واقعه مسجد گوهرشاد با فعالیت های بسیار کمی روبرو باشیم.

وی افزود: رسانه های تصویری و شنیداری، به خصوص صدا و سیما می تواند در حوزه مستند فعالیت های فرهنگی خوبی را در سطح استان ها انجام بدهد و مردم را تشویق به پیگیری وقایع تاریخی کشور کند؛ پخش این قبیل مستندها بر روی مردم شهرهای کوچک که بزرگان تاریخ را به خوبی می شناسند تاثیر مثبت و بسیار خوبی گذاشته و می تواند موجب تغییر رویه زندگی آنها شود.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، ازجمله کارهایی که در دست ساخت دارم مستند «پلبران» است که به بررسی و معرفی آداب و رسوم زنان بختیاری می پردازد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید