خانه خانه1-3 روایت « مردی که به فردا می اندیشید » - نگاهی به...

روایت « مردی که به فردا می اندیشید » – نگاهی به مستند « او یک معلم بود »

بسم ربّ القلم

سال 1304 است که رضا پهلوی، سلطنت ایران را به دست می گیرد، قرار است کار طوری پیش برود که زمام تربیت، از دست مکتب های سنّتی دینی، به دست مدارس تازه تاسیس مدرن بیفتد و آنجاست که غول دموکراسی، از غرب تشریف بیاورد و ذهن های آماده را برای آینده ای استعماری، پروار کند.

اما کسی به زودی می آید که روزی به درد تربیت نسل آینده این کشور خواهد خورد، مردی از یاران امام (ره)…

مستند «او یک معلّم بود» برهه از زندگانی پر جوش و خروش شهید سید محمد حسینی بهشتی را به تصویر می کشد و جایگاه او را از زاویه ی یک مربّی دینی، بررسی می کند.

وجه تمایز این شخصیت روحانی با دیگر روحانیون، ابتدا در ظاهر و اشتغال به تدریس زبان انگلیسی بود. اما به مرور وقتی این شخصیت با نهضت ملّی شدن صنعت نفت همراه گشت و نسبت به مسائل سیاسی کشور، دغدغه نشان داد؛ ویژگی های خاصّ درونی و نخبگانی او یک به یک پدیدار شدند.

بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332، روی فرضیه ای تامّل کرد تا دیگر یک انقلاب مردمی با چالش شکست، رو به رو نشود. بنابراین، نظریه «کادرسازی فرهنگی» را پایه نهاد و با تاسیس دبیرستان دین و دانش در قم، کار را در عرصه ی عمل، پی گرفت. این اقدامات، در حوزه نیز تا حدّی به جریان افتاد.

او به دنبال علوم فلسفه و فقه و اصول رفت و مشغول جمع آوری توشه ی علمی بود که از طرف ساواک به تهران تبعید شد و به توصیه دیگران، به آلمان سفر کرد.

او نظریه کادرسازی فرهنگی اش را آنجا هم رها نکرد و ثمره ی آن، اداره ی یک مسجد بزرگ و اتحادیه دانشجویان مسلمان، در هامبورگ بود.

نقش مهم تعالیم دینی در تربیت نسل آزادی خواه

او بعد از چند سال به ایران بازگشت و از طرف آموزش و پرورش وقت، همراه با شهید باهنر و آقای گلزاری مامور به بازنویسی کتب تعالیم دینی راهنمایی و دبیرستان گشت.

این «تعالیم دینی» نقش مهمّی در تربیت نسلی آزادی خواه و ضدّ استکباری داشت که قرار بود بر همان مبانی، انقلابی اسلامی را در ایران رقم بزنند.

این مستند به نقاط روشنی از زندگی شهید بهشتی اشاره کرده که بررسی آن نقاط می تواند مسیر کشور به سمت ساخت تمدّن اسلامی را بسیار بهبود ببخشد.

مقدمه چینی برای ورود به زندگی شخصیت، در ابتدای مستند، عالی انجام گرفت، اما پایان مستند، ناگهانی بود و جریان داستان با رسیدن به بازگشت امام (ره)، به یکباره قطع شد.

در کل، روند مستند، روان و قابل قبول بود. از تصاویر قدیمی و مستندات مجله ای و… به صورت مرتبط با صوت، به خوبی استفاده شد، البته لازم بود به برخی قسمت های این دوره مثل تاسیس مدرسه حقّانی و مسجد هامبورگ، بیشتر پرداخته شود.

نقش تربیت و رسوخ فرهنگ معقول اسلامی در جان های کودکان، نوجوانان و جوانان امروز، نقشی کلیدی در ساخت فرداهای کشور ما و همچنین پرورش فکری و درونی مردم تمام کشورهای جهان خواهد داشت.

پرداخت این دست سوژه ها، ابعاد شکل گیری تحوّل و آماده سازی بستر یک انقلاب فرهنگی را نشان می دهد این افراد، تجربه ی یک انقلاب اسلامی موفق مردمی را پشت سر گذاشته اند و واکاوی زندگی این افراد و بررسی انگیزه و اهداف آنها در عمل در زمینه های مختلف، می تواند عرصه های لازم برای آماده سازی یک آگاهی بخشی و یک انقلاب فکری به وسعت دنیا را مشخص کند.

بنابراین، چنین مستندهایی، آثاری ارزشمند و لازم به حساب می آیند، برای آقای موسوی تبار و تیم مستندسازی ایشان، توفیقات مزید از خداوند یکتا، خواستارم.

نویسنده : سیّد محمد حسین موسوی

جهت تماشای این مستند در سایت عماریار به این لینک مراجعه کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید