خانه یادداشت روایتی شکل نگرفته از یک سوژه معمولی - نقدی بر مستند دختر...

روایتی شکل نگرفته از یک سوژه معمولی – نقدی بر مستند دختر نهضت

مستند «دختر نهضت»، روایتی دربارۀ خانم «خضری»، از معلمان نهضت سوادآموزی در دوران انقلاب است. او پس از فرمانِ امام خمینی(ره) برای تشکیلِ نهضت سوادآموزی، به روستاهای اطراف کلیبر در آذربایجان‌شرقی رفت و کار جهادی‌اش را اآغاز کرد.

در وهله‌ی نخست باید گفت که مستند «دختر نهضت» در سطحی نیست که مورد نقد قرار بگیرد. سوژه سوژه‌ی نابی نیست و مستند مشخصاً نقطه‌ی جذابی ندارد. داستان تک‌خطی و ساده‌‌ای‌ست از خانم جوانی که در پی دستور و توصیه‌ی امام خمینی(ره) برای تشکیل نهضت سواد‌آموزی و مدرسه کردن کشور تلاش می‌کند.

شاید می شد با همین سوژه روایت بهتری ارائه کرد اما «دختر نهضت» زندگی خانم خضری را به خوبی پرداخت نکرده بود و حتی تأکید درستی بر مثمر ثمر بودن این حرکت و نهضت صورت نگرفته است.

مثال‌های راوی از اشخاص و خاطراتش از حضور در محیط آموزش مثال‌های مناسب و هدف‌مندی نیستند. متأسفانه در این اثر لحظاتی که مخاطب را به ذوق بیاورد وجود ندارد.

 در قسمت‌هایی از مستند هنگام مکالمات آذری زیرنویس فارسی درج نشده که نقطه‌ی ضعف قابل چشم‌پوشی‌ای نیست. اگر مصاحبه‌ای با افرادی که آن دوره تحت تعلیم این خانم بودند انجام می‌شد، شاید اتفاقات بهتری می‌افتاد که این هم در نظر گرفته نشده بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید