خانه خانه1-3 روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس چهارم: روانشناسی بازی

روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس چهارم: روانشناسی بازی

به گزارش راه‌نوشت، در سلسله جلسات «هم‌بازی» که سال 96 در حسینیه هنر تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام میثم زاهری، کارشناس مسائل خانواده، بحث جامعی پیرامون روانشناسی کودک و آثار بازی داشته‌اند که در این مطلب به نکات مهم آن می‌پردازیم.

جهت دریافت فایل آموزشی کامل آن، اینجا کلیک کنید.

درس چهارم: روانشناسی بازی

بحثی‌ست به نام فلسفه بازی؛ که بعضاً با تحلیل بازی یک مقداری مشابه می‌دانند، یا بگوییم یکی حتی می‌دانند. بازی چیست؟ اساتید مختلف از داخلی و خارجی، روانشناسان و کسانی که در زمینه بازی کار کردند، تعریف‌های متفاوتی از بازی را بیان کردند. تقریبا می‌شود گفت هیچ تعریفی مشابه تعریف دیگر نیست. آن‌هایی که کتاب‌های روانشناسی بازی را دقت کردند، تقریبا هفت هشت تا تعریف آنجا بیان شده.

در تحلیل بازی‌های کامپیوتری، اندرویدی، بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها خیلی‌ها در حد سطحی و جریان جسمانی و مادی مانده‌اند؛ و هنوز ما نمی‌دانیم بازی واقعا چیست. از یک طرف می‌گوییم بچه باید بازی کند، از یک طرف نمی‌دانیم بازی چیست، از یک طرف در قرآن می‌گوید همة دنیا و حیات دنیا لهو ولعب است، از آن طرف ما می‌گوییم بازی نکنید. یوسف را که می‌خواهند به چاه بیندازند، به بهانة بازی از بابا جدا می‌کنند این‌ها بحث‌هایی است که صد در صد شنیده‌اید.

اما من فکر می‌کنم تمام تعارض ما در تعریف بازی، در طراحی بازی، در اینکه جرئت نمی‌کنیم بچه‌هایمان را به بازی سوق بدهیم، یا به بعضی از بازی‌ها سوق دادیم و اگر بیان بشود هراس برمان خواهد داشت که چرا و چرا نمی‌دانستیم، در تعریف انسان نهفته. و تمام مشکلات اقتصادی، سیاسی و جهانی در باب تعریف انسان از نظر فلسفی هستش که اصلا انسان چیست؟

اگر ما انسان را بدانیم، بعد بحث تربیت انسان مطرح خواهد شد. بحث تربیت که مطرح بشود حالا ما سراغ این خواهیم رفت چه قالب‌هایی و چه روش‌هایی و چه ابزاری برای تربیت می‌شود استفاده کرد، پس ما اول می‌خواهیم انسان را بشناسیم، بعد لزوم تربیت انسان را بررسی کنیم، بعد ببینیم از انواع روش‌ها و ابزار، یکی از ابزار بازی است.

حالا اهمیت بازی چقدر است؟ می‌بینیم همه اساتید آمدند گفتند، به جایی می‌رسد که نفر اول جهان اسلام، جهان شیعه، مقام معظم رهبری دغدغه‌های دارد، نه کم، خیلی زیاد! به جایی می‌رسد که حضرت آقا پیغام به حتی مسئولین می‌دهد که بروید بابا اسباب‌بازی طراحی کنید. بابا کاری نکردید؛ به قول من البته دارم می‌گویم بابا کاری نکردید بروید همین لی‌لی بازی خودمان را بین مردم شایع کنید، بروید الک‌دولک را شایع کنید. کجا دارد می‌گوید؟ در جمع مسئولینی که قرار است سیستم امنیتی ما را بالا ببرند و حفظ کنند.

درس قبلی از این سیر:

روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس سوم: روش تربیتی اثرگذار بر چه پایه‌هایی استوار است؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید