خانه یادداشت رابطه صنعت و سینما با تمرکز بر فیلم فورد در برابر فراری...

رابطه صنعت و سینما با تمرکز بر فیلم فورد در برابر فراری – 5 فیلم از خدمات متقابل سینما به صنعت

صنعت سینما در صنعت کشورها

ما در دنیایی زندگی می کنیم که مفهومی به نام «صنعتی شدن»، مدت هاست به عنوان یکی از معیارهای حکومت و کشور تراز شناخته شده است. صنعت در هر کشوری بازو و بستر رشد در زمینه های گوناگون از اقتصاد و پزشکی تا سیاست و نظامی گری است. بنابراین رشد صنعت واجبی است که همه آحاد کشور و دستگاه های اجرایی و فرهنگی باید در درجه اول اهمیت آن برای کشور را درک کنند و به دنبال آن کشور را به تراز رشد صنعتی برسانند. در این میان نقش سینما به عنوان مهمترین هنر – صنعت – رسانه بی بدیل است و باید به این میدان وارد شود و به سهم خودش در این مسیر نقش ایفا کند. اما سینما چگونه می تواند کشور و بطن جامعه را بر مدار رشد صنعتی نگه دارد؟

می خواهیم با یکدیگر یک مثال را از سینمای هالیوود بررسی کنیم: فیلم سینمایی «فورد در برابر فراری» در میدان درک مفهوم رشد صنعتی نمونه ای است که قابل تامل بوده و جای درنگ دارد. قصه فیلم خیلی سرراست جلو می رود: کمپانی عظیم فورد که در رقابت با ماشین‌های فراری شکست را احساس می کند، برای ساخت یک ماشین مسابقه برای رقابت با فراری، دست به دامن  کارول شلبی طراح ماشین و راننده مشهور آن دوران می شود. در فیلم صحنه‌ای وجود دارد که مدیر بازاریابی شرکت فورد، تلاش می کند به مدیر عامل توضیح دهد چرا مردم به فراری اقبال بیشتری نسبت به فورد دارند.« چون فراری برای مردم معنی برنده شدن می دهد» این استدلال نشان می دهد که چگونه معانی در ذهن مردم بر رفتارهای واقعی آن ها تاثیر می گذارد.

«جیمز باند ماشین فورد سوار نمی شود» این هم یکی از دلایل عقب ماندگی شرکت فورد که در فیلم بازگو می شود. این استدلال نیز نشان می دهد که چطور خلق شخصیت های محبوب، بر علائق و گرایشات مردم تاثیر می گذارد. جیمز باند برای مردم آمریکا نمادی از یک «مامور باهوش و کاردرست» است. پس ساعت دستش و چاقوی جیبش و ماشین زیرپایش و کت و شلوارش لابد منحصر به فرد و مخصوص یک مامور باهوش و کار درست است.

این چنین سال های سال است که سینمای هالیوود در ذهن مردم آمریکا معنا خلق می کند و ساخت شخصیت های ماندگار در سینما ماموریتی است که برای خلق معنا در ذهن ها باید تعقیب شود. همین فیلم « فورد در برابر فراری» موفق می شود صنعتی را که محصول نهایی اش ساخت ماشینی آمریکایی است که می تواند 24 ساعت مداوم در یک مسابقه دوام بیاورد و نهایتا اول شود را به نمایش بگذارد. در دوران فعلی که کارخانه های آمریکا و شرکت های آمریکایی من جمله شرکت فورد، که روزگاری پایتخت آن شهر دیترویت بود و اکنون دیترویت شهر ارواح است، رو به ضعف و افول میروند، این فیم نمایش مجدد قدرت صنعتی آمریکا و بازگشت به دوران طلائی صنعت آمریکایی است.

آمریکا در دوره کلاسیک سینما، سینمایی داشت که در خدمت این معناسازی  برای مردم آمریکا و همه دنیا قرار داشت و هم اکنون نیز فیلم هایی از این دست می سازد و مردم خودش و دنیا را ، به آمریکا دعوت می کند.این چنین سینمایی در کشور ایران هنوز شکل نگرفته است.سینمای ایران به موضوع رشد صنعتی ایران نپرداخته و مردم ایران اینگونه نمایش رشد صنعتی کشورشان را بر پرده‌ی نقره ای ندیده اند.

بر خلاف آمریکا که دوره شکوه صنعتی خود را گذرانده و در سراشیبی سقوط صنعتی قرار گرفته، کشور ایران مدت دو دهه است که در دوره شکوفایی صنعتی خود به سر می برد و داستان های فراوانی از  افتخارات در عرصه صنعت کشور قابل روایت در قاب سینماست . صنایع نظامی، عمرانی، سد سازی، نیروگاه ها، صنعت فضایی کشور ، صنایع گوناگون پزشکی، صنعت هسته ای و دیگر زمینه های رشد صنعتی ، هر کدامشان می توانند فصلی از غرور و تحرک و شور را در سینما بیافرینند. سینمای ایران ، سینمای همه مردم ایران است و این ها همه دستاوردهای مردم ایران.

5 فیلم از مهمترین پیشرفت صنعتی در عرصه های مختلف بر پرده سینما

عماریار مجموعه ای از فیلم های این حوزه را جهت آشنایی تماشاگران با این گونه پیشرفت ها آماده کرده است که معرفی مختصری از هر کدام بدین شرح است:

Kalashnikov 2020: قصه ساخت اسلحه کلاشنیکف توسط مخترع روسی میخائیل کلاشنیکف.

Ford v Ferrari 2019: داستان ساخت بهترین ماشین مسابقه در دهه 1960 توسط شرکت فورد.

The Current War 2017: روایت رقابت سخت دو مخترع نابغه آمریکایی ادیسون و وستینگهاوس برای تصاحب سرمایه بیشتر و تسلط بر جریان برق

Castles in the Sky 2014 : روایت تلاش انگلیسی ها برای ساخت رادار در سال های منتهی به جنگ جهانی دوم

flash of genius 2008 : مخترعی پس از آنکه یکی از ایده هایش تحت عنوان برف پاک کن برقی ، توسط شرکت فورد به سرقت می رود، علیه شرکت فورد اقامه دعوی می کند.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید