خانه خانه1-2 در محضر گل آقا -کیومرث صابری چگونه ماندگار شد؟ - نگاهی به...

در محضر گل آقا -کیومرث صابری چگونه ماندگار شد؟ – نگاهی به مستند روزگار گل آقائی

به گزارش سایت راه نوشت، گل آقا شاید عمومی ترین طنزنویس رسانه‌ای ایران پس از انقلاب است که نام او را زیاد شنیده ایم و به جرأت می توان گفت که روند حرکت طنز در رسانه های ایران مرهون کار کیومرث صابری مشهور به گل آقا است.

مطبوعات و جراید که در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب در جایگاه شبکه های اجتماعی بودند تأثیر به‌سزایی در بسط عدالت اجتماعی و نقد درون گفتمانی در جامعه داشتند که بعضاً با برخوردهایی از سوی موافقان و مخالفان مواجه می شدند.

این روزها را که مرور می کنیم و گستردگی شبکه های مجازی را که می بینیم شاید چندان حرکتی را که گل آقا آن سال ها آغاز کرده به چشم نیاید اما در آن دوران همان گونه که در مستند هم آمده وزرا هم قدیس بودند و انتقاد از آن ها سخت و دشوار، حال این که بخواهی باب شوخی و طنز را باز کنی و از آن در یچه نسبت به عملکرد سیاست مداران نقدی داشته باشی که این مسئله از دست هر کس بر نمی آید.

اهمیت توجه به حرکتی که کیومرث صابری در دهه 60 آغاز کرد و در دهه 70 به اوج رسید مسئله ای ساده نیست، این که گل آقا از کجا شروع کرد و چگونه و با چه ادبیاتی توانست طنز را در ادبیات رسمی کشور پس از انقلاب وارد کند را مستندساز توانسته به خوبی در «روزگار گل آقائی» برای مخاطب باز گو کند.

مستند «روزگار گل آقائی» مستند طنز نیست بلکه بیشتر تلاش کرده تا بیوگرافی از آن دوره به مخاطب عرضه کند.

شاید یکی از مهم ترین ویژگی های گل آقا را زمانه شناس بودن او به توان قلمداد کرد، مسئله ای که مستند به خوبی از پس نمایش آن بر آمده است، این که در چه شرایطی چه چیزی نیاز است و تو چه کاری انجام دهی مسئله ای است که گل آقا به خوبی آن را انجام داده است.

مستند توانسته در مصاحبه دوستان و همکاران کیومرث صابری فضای آن روزهای مجله گل آقا و تأثیراتی که این مجله بر جامعه گذاشته بود را به خوبی برای مخاطب ترسیم کند.

زوم کردن بر محورهای کمتر شنیده از زندگی گل آقا و این که او پیش از مسئولیت در مجله مشاور فرهنگی رؤسای جمهوری نظیر آیت الله خامنه ای و شهید رجایی بوده و جنس شوخی هایی که با مسئولان وقت داشته و چگونگی ایجاد پیوند میان خود و سیاستمدران به گونه ای که رابطه ای دوستان میانسان سکا بگیرد از دیگر نکاتی است که با دیدن مستند روزگار گل آقایی متوجه آن خواهید شد.

تماشای مستند جذاب و دیدنی روزگار گل آقایی در سایت عماریار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید