خانه خانه1-3 درباره «چریک پیر» چه می‌دانیم؟ / روایت زندگی مردی که عراق برای...

درباره «چریک پیر» چه می‌دانیم؟ / روایت زندگی مردی که عراق برای سر او جایزه تعیین کرده بود

به گزارش راه‌نوشت، دفاع مقدس، محل شکوفایی شخصیت‌های برجسته‌ای بود که در طول تاریخ ماندگار شدند.

الگوهای معاصر و قابل درک که اگر از دل حماسه هشت ساله استخراج نشوند، مصداق از دست دادن فرصت‌ها و ندیدن زیبایی‌های آن تاریخ پرشکوه است.

وقتی به تعبیر امام روح‌الله فتح‌الفتوح جنگ، تربیت انسان‌های آزاده است، جنگ می‌شود گنج.

گنجی که ارزش آن به اندازه ارزش یک کارخانه انسان‌سازی است.

مستند «شیر صحرا» می‌خواهد یکی از این گوهر‌های منحصر به فرد جنگ را با زبان صمیمی و خوانش تصاویر قدیمی معرفی کند.

شهید «حسن آبشناسان»، ارتشی متعهد و مجاهد، فرمانده‌ای بود که خودش به میدان می‌رفت و به نقل از شهید صیاد، تا منطقه را نمی‌دید فرمان جنگ صادر نمی‌کرد.

 در مستند شیر صحرا می‌بینیم که ایشان از قهرمانی و رکوردزنی در ورزش، به قهرمانی در میدان جنگ و میدان محبت و حتی میدان عشق‌ورزی به همسر و فرزندان رسیدند.

به تعبیر صیاد دل‌ها، او یک «چریک پیر» بود، که در کردستان به روی دشمنان، اسلحه می‌کشید و برای تعمیر سقف دوستاران بیل به دست می‌گرفت.

شیر صحرا روایتی صمیمی از عشق و جنگ

روایت مردی که روح او عاشق بود و تمام جسمش در خدمت این عشق.

لطافت یک همسر دلسوز، مهربانی یک پدر فداکار و با محبت، و صلابت یک مرد جنگی شجاع و نترس از او یک شخصیت منحصر به فرد ساخته بود و این انحصار شخصیتی در مستند به خوبی نشان داده شده است.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از شهید حسن آبشناسان که عراق برای سر او جایزه تعیین کرده بود، جز یک نام نشنیده‌اید، مستند را ببینید و‌افسوس بخورید که چرا تاکنون این مرد بزرگ، جایی ‌در کتاب‌های درسی و داستان‌های مادرانه و فیلم‌های سینمایی نداشته است.

و افسوس از اینکه سوژه‌های ناب و تکرار نشدنی مانند آبشناسان در گنجینه‌های مخفی خاک خورده‌اند و ما هم‌چنان سرمایه‌های ملی را صرف سریال‌های بی‌محتوا و بدون قهرمان می‌کنیم و از سرمایه‌های اصلی و معرفی آن غافل هستیم.

نویسنده : صنم یاوری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید