خانه خانه1-2 «خیرالنساء» نشانی از ظرفیت های بهترین مردمان - تولید این مستند رزق...

«خیرالنساء» نشانی از ظرفیت های بهترین مردمان – تولید این مستند رزق ما بود – گفت و گو با علیرضا باغشنی، کارگردان مستند

«خیرالنساء» مستندی درباره بانویی 92 ساله از روستای صد خرو سبزوار است که منزلش را در زمان جنگ پایگاه مردمی پشتیبانی جبهه قرار داده بود.

او مدیر بزرگ‌ترین پایگاه پشتیبانی جنگ در شهرستان سبزوار بوده‌است. مستند «خیرالنساء» به کارگردانی علیرضا باغشنی، روایتی از فعالیت‌های این بانو در زمان دفاع مقدس است.

در ادامه با کارگردان این مستند به گفت و گو نشسته ایم که با هم می خوانیم:

علیرضا باغشنی کارگردان مستند «خیرالنساء» درگفت و گویی درباره نحوه ورود خود به عرصه هنری اظهار داشت: اولین آشنایی من در کار هنری زمانی بود که قرار شد به عنوان محقق یک مستند کاری را تولید کنیم ولی در ادامه مجبور شدم روایتگری و تدوین هم یاد بگیرم تا کار پیش برود.

وی افزود: در کار بعدی تصمیم گرفتم صفر تا صد تولید را خودم انجام دهم، این شد که با یک دوربین به امامزاده روستایمان رفتم و اثری به نام «مسیر ارادت» تولید کردم که آن را به سومین دوره جشنواره عمار ارسال کردم و اتفاقا در سینما فلسطین اکران شد.

از تحقیق تا تولید

این کارگردان که تا الان بالغ بر 40 اثر را تولید کرده است درباره آثار خود گفت: عنوان مطرح‌ترین کارهایی که تولید کرده‌ام «بابا حاجی»، «پدر، عشق، پسر»، «ابو سه نقطه»، «مسافران وادی السلام»و «مقام محمود» است که در جشنواره‌های عمار، رویش، مقاومت و مدافعان حرم حضور داشته اند.

باغشنی موضوع مستند «خیرالنساء» را چنین عنوان کرد: داستان این مستند درباره بانوی 92 ساله‌ای است که در روستای صد خرو سبزوار زندگی می‌کند و منزلش در زمان جنگ پایگاه مردمی پشتیبانی جبهه بوده است.

وی یادآور شد: در این مستند خیرالنساء قصد دارد روز عاشورا برای هیئت قاسم بن الحسن نان، کلوچه، و مربا بپزد ضمن آنکه در طول مستند همزمان فعالیت‌های پشتیبانی روستای صد خرو را توضیح می‌دهد.

این کارگردان درباره نحوه آشنایی با ایده این اثر عنوان داشت: من در حال ساخت مستندی با موضوع یک جانبازی 70 درصد بودم که از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بنده تماس گرفتند و پیشنهاد این کار را به من دادند که ابتدا قصد انجام آن را نداشتم ولی بعد از آشنایی با سوژه، تصمیم به تولید گرفتم.

تولید «خیرالنساء» رزق ما بود

وی افزود: به دلیل اینکه مشغول کار دیگری بودم ابتدا تصمیم قطعی گرفتم که این کار را قبول نکنم ولی به خدا توکل کردم و آن را پذیرفتم؛ به نظرم تولید اثر «خیرالنساء» رزق ما بود.

علیرضا باغشنی هدف از تولید این اثر را خدمت به انقلاب دانست و اضافه کرد: قصد من از تولید این اثر نشان دادن ظرفیت‌های مردم برای انقلاب بود، به طوری که قبل از جنگ همسر خیرالنساء به او اجازه نمی‌داد که تنها از خانه بیرون برود ولی وقتی جنگ آغاز و حضور خیرالنساء در بعضی مکان‌ها نیاز شد این قضیه را پذیرفت.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: این مردم بودند که برای انقلاب جهاد کردند همانطور که در زمان جنگ مردمان روستای صد خرو به سرپرستی خیر النسا هر چه در توان داشتند برای رزمندگان انجام می‌دادند.

وی درباره مشکلات ساخت این اثر گفت: بالاخره تولید مستند دشواری‌های خاص خودش را دارد ولی بیشتر نگرانی من بابت سن ایشان بود که می‌ترسیدم از حضور ما برای تصویربرداری آزرده خاطر شوند.

باغشنی که مستند دیگری با نام «پدر، عشق، پسر» را کارگردانی کرده است، درباره موضوع این اثر نیز گفت: داستان این مستند درباره پدر و پسری است که هر دو با هم برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم جبهه می‌شوند و در میانه جنگ پدر به شهادت می‌رسد.

کارگر ساده افغانستانی که مدافع حرم شد

این کارگردان اظهار داشت: بزرگترین حرف «پدر، عشق، پسر» نشان دادن یک کارگر ساده افغانستانی است که در ایران کارگر بوده و مصالح ساختمانی حمل می‌کرد ولی برای عشق به اسلام و حضرت زینب(س) در جبهه حق علیه باطل حاضر شده و فرمانده لجستیک فاطمیون می‌شود.

علیرضا باغشنی درباره موضوع مستند «ابو سه نقطه» نیز یادآور شد: این کار درباره یک جوان هجده ساله افغانستانی به نام رضا اسماعیلی است که عشق حضرت زینب او را متحول می‌کند و اولین ذبیح فاطمیون می شود.

وی درباره موضوع اثر دیگر خود با عنوان «جوانه‌ها» اظهار داشت: این اثر داستان سفر خانواده شهدای مدافع حرم به مشهد مقدس است که همه از کشورهای پاکستان، افغانستان، لبنان و عراق به ایران آمده بودند.

موضوعاتی که به آن ها کم پرداخت می شود

علیرضا باغشنی درباره موضوعاتی که باید بیشتر به آنها پرداخته شود نیز گفت: الان ما باید به معضلات اجتماعی از قبیل اعتیاد، بی‌حجابی، طلاق، دروغ و …. بیشتر بپردازیم زیرا که مشکل عمده مردم ناشی از این مسئله است.

کارگردان مستند «خیرالنساء» تصریح کرد: در بسیاری از روایات داریم اولین سوالی که روز قیامت از انسان می‌پرسند درباره نماز است در صورتی که فیلم‌سازهای انقلابی ما متأسفانه در این زمینه کمتر ورود پیدا می‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: باید حواسمان باشد که یک جهاد اکبر داریم و یک جهاد اصغر و تمام کاهایی که در فیلم‌سازی انجام می‌دهیم جهاد اصغر است؛ باید بیشتر به مبارزه با نفس و جهاد اکبر بپردازیم تا بقیه‌اش حل شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید