خانه خانه1-3 خاطرات نادر طالب‌زاده از سفر مصطفی عقاد به ایران و کمک برای...

خاطرات نادر طالب‌زاده از سفر مصطفی عقاد به ایران و کمک برای ساخت یک فیلم

به گزارش راه‌نوشت، نادر طالب‌زاده، تهیه‌کننده و کارگردان، در گفتگویی با یادآوری خاطره حضور مصطفی عقاد ، کارگردان فیلم محمد رسول‌الله، در ایران اظهار داشت: من نمی دانم حوزه هنری با او چه کاری داشت اما آوردنش به ایران از این جهت مهم بود که فیلم او همزمان با راه افتادن نهضت انقلاب در ایران ساخته شد. در واقع این دعوت یک جور قدردانی از او بود و این که آدمی که پشت این فیلم بود شناخته شود. چون علیرغم این که فیلمش را در آمریکا خیلی نشان ندادند، ولی در ایران زیاد دیده شد. بعد هم با آقای آوینی صحبت کردیم که مصاحبه‌ای از او گرفته شود و اطلاعات و حال و هوای ایشان را در تلویزیون نمایش دهیم.

چرا عقاد فیلم الرساله را ساخت؟

وی در توضیح علت ساخت فیلم الرساله توسط عقاد افزود: او گفت من ابتدا با مستندسازی شروع کردم. مستندی هم در جزایر فیلیپین در رابطه با مساجد و توسعه آن در هزاران جزیره آن منطقه ساختم و همیشه در حین ساخت آن مستند حسرت می‌خوردم که چرا در غرب هیچ چیز راجع به اسلام نمی دانند. در واقع ریشه فیلمنامه الرساله همین حسرت بود که چرا اسلام را در غرب نمی‌شناسند.

خصوصیات اخلاقی عقاد

این کارگردان هم‌چنین در رابطه با خصوصیات اخلاقی عقاد گفت: آدم شاگردپروری بود. به من گفت یک کتاب خوب برای تو دارم که از روی آن فیلم بسازی و در نوشتن فیلمنامه‌اش هم به تو کمک می‌کنم. کتاب شمشیرهای بهشت در رابطه با جنگجویان چچنی که آن را از لس‌آنجلس برایم فرستاد. یعنی در کمک کردن به دیگران بی‌محابا بود. انسان خیلی شریف و هنرمند بسیار متواضعی بود. دو سه بار هم به ایران آمد و اگر در موقعیت دیگری بود می‌شد خیلی بهتر از وجودش استفاده کنیم.

طالب‌زاده اشاره‌ای هم به دومین فیلم سینمایی مصطفی عقاد داشت و اضافه کرد: در فیلم عمر مختار حرکات آنتونی کوئین خیلی شبیه امام بود خیلی از این حرکات را از حرکات امام بازسازی کرده بود. یک فیلم نوستالژی خیلی قوی بود. بازیگرهای خوبی هم در آن بازی کرده بودند و فیلم خسته‌کننده‌ای به هیچ وجه نبود. در ایران هم فیلمی از تشییع جنازه امام دید و خیلی گریه کرد. می گفت اگر من این را زودتر دیده بودم پایان فیلم عمر مختار را عوض می کردم. آن فیلم خیلی آرام تمام شد در صورتی که باید پایانش ولوله ای می شد.

او در پایان بیان کرد: عقاد یک استراتژیست هم بود. یعنی فکر می کرد به اینکه جهان اسلام به چه نیاز دارد. در عمل کاری که او کرد کس دیگری نکرد. او مسیر بهتری را رفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید