خانه خانه1-2 فوت‌های بی‌سرانجام! / «حلقه عاشقان» از آنچه بر اربعین گذشته می‌گوید

فوت‌های بی‌سرانجام! / «حلقه عاشقان» از آنچه بر اربعین گذشته می‌گوید

به گزارش سایت راه‌نوشت، خداوند توی قرآن حکمیش می‌فرماید: «می‌خواهند نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند و حال آنكه خدا، گر چه كافران را ناخوش افتد، نور خود را كامل خواهد گردانيد.»

مستند «حلقه عاشقان»، قدم به قدم ما را با خودش همراه می‌کند تا گوشه‌ای از تحقق این آیه را نشان‌مان بدهد؛ دست‌مان را می‌گیرد و می‌برد به سال ۶۱ هجری، آن جا که پاک‌ترین نفس‌ها به دست شنیع‌ترین انسان‌ها به قتگاه رفت.

شروع مستند با پرده‌ی نقاشی و موسیقی آکنده از شیهه اسب، ناله، فریاد و شعله‌های آتش است. صحنه‌هایی که ذهن ما را می‌برد به روزهای بعد از واقعه عاشورا و اسارت خاندان اهل بیت علیه‌السلام.

سپس در ادامه تلاش می‌کند تا با حضور پژوهشگران حوزه تاریخ، کامل شدن نور خدا را برایمان به تصویر بکشد.

توی اولین ستون این مسیر، ما را کنار قدم‌های جابر می‌برد و از اولین شخصی که پا در مسیر عاشقی گذاشته حرف می‌زند.

توی ستون‌های بعدی نیز، تخریب چند باره قبر مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام، اذیت و آزار شیعیان و آن چه بر این مسیر از سال ۶۱ هجری تاکنون گذشته را روایت می‌کند.

فوت‌های بی سرانجامی که حتی یک دانه‌اش هم نتوانست از پس خاموش کردن نور اهل بیت علیهم‌السلام بربیاید و نه تنها یک روز که یک ساعت هم زیارت امام حسین علیه‌السلام و مسیر پیاده‌روی، تعطیل نشد.

فوت‌های بی‌سرانجام! / «حلقه عاشقان» از آنچه بر اربعین گذشته می‌گوید
مستند حلقه عاشقان

در نیمه ی دوم مستند پای انقلاب اسلامی و امام نیز وسط می‌آید.

آن روزهایی که رژیم بعث بر عراق حاکم می‌شود و سنگ‌هایش را به سمت زائران پیاده این مسیر، نشانه می‌گیرد. امام و سایر علما نیز در مقابلش قد علم می‌کند و مانع بسته شدن راه می‎‌شوند.

هم چنین مستند اشاره‌ای می‌کند به سنت اربعین شهدای انقلاب، که سبب فروپاشی بساط پهلوی می‎‌شود.

همراه کردن تصاویر و فیلم‌های تاریخی در کنار روایت پژوهشگران بر جذابیت مستند در چشم مخاطب افزوده است و بیشتر او را همراه خودش می‌کند. هم‌چنین انتخاب موسیقی متن مناسب که اجازه همراه شدن آهسته و پیوسته مخاطب را با روند ماجرا می‌دهد.

در پایان نیز، گره زدن انتهای این مسیر عاشقی به جریان ظهور، کارش را تمام و کمال می‌کند.

مستند «حلقه عاشقان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای به مدت ۶۰ دقیقه توسط خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

نویسنده: مریم برزویی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید