خانه دسته‌بندی نشده از شهید بروجردی و شهید زین‌الدین تا قصه مرد ترورهای خاموش /...

از شهید بروجردی و شهید زین‌الدین تا قصه مرد ترورهای خاموش / جزئیات پروژه‌های در دست تولید اوج

چند روز پیش خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد که سازمان هنری رسانه‌ای اوج قرار است در سال جاری 10 پروژه‌ سینمایی را تولید کند که از میان این آثار حداقل ۸ فیلم به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌رسند.

به گزارش سایت راه‌نوشت، مهرماه 1400 احسان محمدحسنی، مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در یک نشست خبری با تاکید بر تلاش این سازمان در تولید محتوا گفته بود که در 10 سال فعالیت این موسسه، حدود 23 هزار محصول تولید کرده‌اند و همچنین با بیش از 4 هزار هنرمند همکاری داشتند. واضح است که این آمار تولید محتوا فقط مختص آثار نمایشی یا سینمایی نیست و شامل موسیقی و هنرهای تجسمی هم می‌شود اما آن چیزی که در فضای رسانه‌ای همیشه کنجکاو برانگیز بوده است این بوده که این موسسه رسانه‌ای در بخش تولیدات سینمایی و سریال‌ها با کدام فیلمسازان همکاری می‌کند و اینکه برای جشنواره فیلم فجر قرار است از چه آثاری رونمایی کند.

احسان محمدحسنی در همان نشست خبری به نمونه‌هایی اشاره کرد که برای تولید درحال بررسی است. چند روز پیش خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شد که این موسسه قرار است در سال جاری 10 پروژه‌ سینمایی را تولید کند که از میان این آثار حداقل 8 فیلم به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر می‌رسند. این فیلم‌ها علاوه‌بر موضوعاتی که احسان محمدحسنی در نشست رسانه‌ای خود مطرح کرد در حوزه دفاع مقدس، شهدای شاخص، تاریخ اسلام، تبیین وقایع انقلاب و … هستند. در گزارش پیش‌رو، نگاهی انداختیم به برخی از آثاری که احتمالا در جشنواره امسال رونمایی می‌شوند.

«غریب»؛ زندگی و زمانه مسیح کردستان

ازجمله پروژه‌هایی که با حمایت موسسه رسانه‌ای اوج ساخت می‌شود با محوریت زندگی شهید بروجردی است. این پروژه با نام اولیه «غریب» به صورت سریال تلویزیونی و همچنین یک اثر سینمایی آماده می‌شود. محمدحسین لطیفی این کار را کارگردانی می‌کند و تهیه‌کنندگی آن هم برعهده حامد عنقا است. فیلمنامه سریال «غریب» اقتباسی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» به قلم نصرت‌الله محمودزاده است.

لطیفی درباره تولید این اثر گفته است: «روح بزرگ این شهید و حتی نوع برخوردش با دشمن بسیار عجیب است. حضور در جنگ برای ایشان طبق رویه مولا علی(ع) است که کمترین میزان کشته برایش ملاک است و نه به هر قیمتی شهید شدن.»

لطیفی درباره تولید این اثر گفته است: «شاید ساخت سریال خیلی از شهدا را به من می‌گفتند و قبول نمی‌کردم کمااینکه پیش از این هم قبول نکردم. اما این کار برایم متفاوت بود و بسیار برنامه‌ریزی‌های خوبی با حامد عنقا تهیه‌کننده سریال برایش انجام شده است. امیدوارم بتوان این فکرها را محقق کرد تا اندکی کار متمایزی انجام دهیم.»

همچنین او درباره انتخاب بازیگران این سریال گفت: «به لحاظ استراتژی‌ای که با حامد عنقا داریم، دچار مشکل نمی‌شویم. برای کاری مثل سریال شهید بروجردی برای من بازیگر ملاک نیست. مثلا فلانی بیاید فلان نقش را بازی کند که سریال من دیده شود؟ من هیچ‌وقت نمی‌خواهم این کار این‌گونه دیده شود.» به نظر می‌رسد محمدحسین لطیفی این بار بر توانایی شهرام خلج به‌عنوان طراح چهره‌پردازی برای شبیه‌سازی شخصیت‌های واقعی، حسابی ویژه باز کرده است.

شهید محمد بروجردی جزء هسته اولیه تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که تشکیل نیروی آموزش دیده و منسجم از بچه‌های سپاه را برعهده داشت؛ به دلیل این اقدامات بی‌بدیل بارها به وی پیشنهاد فرماندهی سپاه داده‌ شده بود اما وی این پیشنهاد را نپذیرفت و حتی وقتی شهید محلاتی نماینده‌ امام در سپاه؛ فرماندهی کل سپاه را به بروجردی پیشنهاد کرد، او درخواست کرد تا فرماندهی تیپ ویژه‌ شهدا را به او بدهند. بنا به گفته بسیاری از نزدیکان وی علت قبول نکردن این مسئولیت را لزوم خدمت‌رسانی به مردم کردستان عنوان کرد؛ چراکه محور حرکت خود را خدمت به مردم مظلوم کردستان در کنار مبارزه با نیروهای ضدانقلاب قرار داده بود، بنابراین لقب مسیح کردستان را برای شهید بروجردی باید نشان‌دهنده گوشه‌ای کوچک از خدمات این شهید ماندگار در تاریخ دفاع مقدس دانست.

2 قصه از دل تاریخ

مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در نشست خبری مهرماه 1400 خبر از تولید یک اثر سینمایی فاخر داد. محمدحسنی گفت علاقه‌مند است فیلم سینمایی با موضوع زندگی و زمانه حضرت خدیجه(س) بسازند. نکته جالب این است که فیلمنامه این اثر سینمایی را داود میرباقری کارگردان سریال‌های مهم تاریخی تلویزیون نوشته است. مراحل پژوهش این فیلمنامه را مجید رضابالا برعهده داشته است. البته محمدحسنی در همان نشست تاکید کرده بود که در این اثر سینمایی رابطه عاشقانه و لطیف پیامبر با حضرت خدیجه را مدنظر قرار دادند و از نمایش مستقیم چهره پیامبر(ص) پرهیز می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به درگیری‌های میرباقری در تولید سریال سلمان فارسی، پروژه سینمایی حضرت خدیجه(س) همچنان در مرحله پیش‌تولید باقی بماند.

فیلم سینمایی به نام «نائله» یکی دیگر از پروژه‌های تاریخی موسسه اوج است که داستانش به سال 60 هجری قمری و قبل از واقعه کربلا بر‌می‌گردد. به نظر می‌رسد که این پروژه سینمایی، یکی از گزینه‌های مهم رونمایی در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر باشد. کارگردانی این اثر سینمایی را غلام‌حسن آخوندپور برعهده دارد و سعید سعدی به‌عنوان تهیه‌کننده این پروژه سینمایی انتخاب شده است.

روایت زندگی آقا مهدی

موفقیت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» در جشنواره سال گذشته، باعث امیدواری در تولید آثار سینمایی با محوریت زندگی شهدای دفاع مقدس شده است. اسفندماه پارسال سیدمحمدتقی شاهچراغی، استاندار قم در جلسه هماهنگی ساخت سریال زندگی سردار شهید مهدی زین‌الدین خبر از تولید یک اثر نمایشی فاخر با موضوع زندگی این شهید داد.  این فیلم سینمایی درباره شهدای غواص با نقش‌آفرینی رزمندگان لشکر ۱۷ سپاه امام علی ابن‌ابیطالب(ع) قم در دوران دفاع مقدس است. در این اثر سینمایی، بخش‌هایی از دوران فرماندهی شهید مهدی زین‌الدین به تصویر کشیده می‌شود. خبرها حاکی از این است که قرار بوده تا دانش اقباشاوی کارگردانی این اثر سینمایی را به عهده بگیرد. اما این موضوع فعلا منتفی شده است و اقباشاوی به سراغ یک سوژه دیگر رفته است.
«شهید مهدی زین‌الدین» فرمانده لشکر ۱۷ سپاه امام علی ابن‌ابیطالب(ع) قم در دوران دفاع مقدس؛ ۲۴ اسفند ۱۳۳۸ هجری خورشیدی در تهران متولد شد و ۲۷ آبان ۱۳۶۳ هنگامی که به همراه برادرش «مجید» مسئول اطلاعات و عملیات تیپ ۲ لشکر علی ابن ابیطالب(ع) برای شناسایی منطقه عملیاتی از کرمانشاه به سمت سردشت آذربایجان غربی درحال حرکت بود، در منطقه تپه ساروین با گروهک‌های ضدانقلاب درگیر و به فیض شهادت نائل آمد.

پادگان مخوف

پادگان منافقین یکی از نقاط مخوف در خاک عراق بود که آدم‌های آن به بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران متصل هستند. با وجود اینکه تا سال‌ها هیچ تصویری از این منطقه و آدم‌هایش منتشر نشده بود اما دوربین مستندسازان توانسته بود به این نقطه تاریک سیاه تاریخ نزدیک شود. نمونه مشهور آن مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» بود که تلاش یک پدر برای بیرون آوردن دخترش از اردوگاه اشرف را نشان می‌دهد.  حالا گفته می‌شود که یکی از پروژه‌های سینمایی اوج هم با محوریت منافقین است و قرار است یک کارگردان خانم که فیلم‌اولی هم هست، این اثر سینمایی را کارگردانی کند.  سازمان مجاهدین خلق، سال 1365 و در بحبوبه نبرد ایران و رژیم بعث عراق در استان دیاله عراق، اردوگاهی به نام پادگان اشرف برپا کردند. این اردوگاه در ۸۰ کیلومتری مرز ایران در شرق عراق قرار داشت و جمعیت آن تا حدود ۳۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شد و آخرین گروه از اعضای سازمان مجاهدین خلق در تاریخ ١٦ سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی از قرارگاه اشرف خارج شدند. با این حال همچنان شمار اندکی از اعضای این سازمان تروریستی در اردوگاه ماندند تا درنهایت در پی حمله‌ای در سپتامبر ۲۰۱۳ این اردوگاه به‌طور کامل تخلیه شد. پس از خروج نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران از این قرارگاه در سپتامبر ۲۰۱۳ و از زمان حمله داعش به استان دیاله در عراق، این کمپ در اختیار حشدالشعبی قرار گرفته است و از آن زمان به «اردوگاه شهید ابومنتظر المحمداوی» تغییر نام داد.

مرد ترورهای خاموش

فیلم‌های سینمایی«لباس‌شخصی» و «مصلحت» ازجمله تولیدات سال‌های گذشته اوج هستند که مقاطع جنجالی تاریخ سیاسی دهه 60 را روایت می‌کنند. تولیداتی که هنوز رنگ پرده‌های سینما را ندیدند و احتمالا جزء توقیفی‌ها سینما هستند. ‌ حالا شنیده می‌شود که یکی دیگر از مقاطع مهم تاریخ سیاسی دهه 60 به‌عنوان قصه‌محوری یکی از آثار سینمایی اوج انتخاب شده است. سازندگان این اثر سینمایی، سراغ یکی از شخصیت‌های سیاسی رفتند که در دهه 60 به ترورهای خاموش شهرت یافته بود. اعدام این شخصیت، آغازگر جدل‌های سیاسی بعدی بود. به نظر می‌رسد که می‌توان این فیلم را جزء سیاسی‌ترین آثار امسال اوج در جشنواره فیلم فجر دانست. در مورد کارگردان این فیلم سینمایی هنوز اسمی بیرون نیامده است و باید دید آیا اوج باز هم می‌خواهد یک فیلم‌اولی را با یک فیلم سیاسی به سینمای ایران معرفی کند یا نه؟

موتورسواران چمران

یکی از پروژه‌های سینمایی که سازمان اوج به دنبال تولید آن است، با اقتباس از مستند «خاطرات موتورسیکلت» ساخته می‌شود. البته مستند را هم سازمان اوج تولید کرده است. این مستند قصه موتورسوارانی است که از تپه‌ها و خیابان‌های تهران آمدند و اولین گروه چریکی موتورسواران جنگ، تحت فرماندهی شهید مصطفی چمران را تشکیل دادند. «خاطرات موتورسیکلت» در اولین نمایش خود در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در سال ۱۳۹۸ بود و موفق به دریافت تندیس نقره‌ای جایزه شهید آوینی از این جشنواره شد.

منبع: فرهیختگان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید