خانه خانه3 تذکر رهبر انقلاب پیرامون کم‌توجهی به واقعه 7 تیر، جرقه ساخت «ضد»

تذکر رهبر انقلاب پیرامون کم‌توجهی به واقعه 7 تیر، جرقه ساخت «ضد»

به گزارش راه‌نوشت، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ضد» با حضور عوامل فیلم دقایقی پیش در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده فیلم در ابتدای سخنان خود گفت: سال ۹۵ بود که رهبر انقلاب پیرامون واقعه هفتم تیر و کم‌توجهی رسانه‌ای و سینمایی نسبت به آن صحبت کردند. واقعه هفتم تیر، شروع عملیات سازمان مجاهدین علیه نظام بود و تا همین امروز به صورت رسمی مسؤولیت آن را نپذیرفته است، چون در صورت پذیرش، در فهرست گروهک‌های تروریستی قرار می‌گیرند. ما از همان موقع تحقیقات را آغاز کردیم.

وی افزود: البته به لحاظ ذهنی با این موضوع درگیر بودم، چون تحقیقات برای ساخت سریالی پیرامون شهید بهشتی را شروع کرده بودم. اما تحقیقات مجددی شروع شد

شفیعی افزود: حدود دو سال تحقیقات طول کشید و فیلمنامه اولیه‌ای نوشته شد. سال ۹۸ برای ساخت آن خیز برداشتیم که نشد. سرانجام با بازنویسی، پیش تولید را در سال ۹۹ شروع کردیم و نهایتا امسال مقابل دوربین رفت.

وی درباره شخصیت‌های حاضر در فیلم گفت: غیر از شهید بهشتی و کلاهی، شخصیت‌های واقعی در فیلم نداریم، یعنی ما به‌ازای واقعی ندارند، اما به این معنی نیست که شبیه به آن در تاریخ نبوده‌اند.

تهیه‌کننده «ضد» تأکید کرد: در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که فرد دیگری غیر از کلاهی ملعون در حزب وجود داشته و هدایت انفجار را تمکین نکرده است، اما مابقی اتفاقات، تخیل ماست.

شفیعی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات امنیتی، محمدرضا کلاهی نامزد یا دوست دختری داشته که آن را از سازمان مخفی کرده ‌است. این دختر، چند روز قبل از واقعه هفتم تیر در تهران کشته می‌شود و دلیلش مشخص نیست. 

تهیه‌کننده «ضد» گفت: یک فایل صوتی از اردوگاه اشرف کشف شد که در آن مسعود رجوی می‌گوید: ما با بهشتی نمی‌توانستیم کنار بیاییم، ما با آخوندی که سامسونت دست می‌گیرد، لباس اتوکشیده تن می‌کند و رمان می‌خواند و فرانسوی می‌داند، نمی‌توانستیم کنار بیاییم. این دیالوگها را در فیلم استفاده کردیم.

شفیعی گفت: نسخه اولیه ۱۶۰ دقیقه بود که مجبور شدیم آن را کوتاه کنیم و اکثر سکانس‌های خانم جوادی حذف شد.

مرتضی کهزادی طراح گریم گفت: از محمدرضا کلاهی فقط یک عکس وجود دارد و سعی کردیم بر اساس آن، بازیگر را گریم کنیم.

نادر سلیمانی که با نقش و گریم متفاوتی در فیلم «ضد» حضور یافته است هم گفت: من سال‌هاست کار طنز می‌کنم و مهری است که بر پیشانی‌ام چسبانده شده. ممنون از کارگردان و تهیه‌کننده که موجب شدند ذهنیت‌ها درباره بازیگران طنز شکسته شود.

وی افزود‌: این کار برایم سخت بود، چون باید قالب می‌شکستم و شکستن قالب، برای بازیگر سخت است. نه اینکه ناممکن باشد اما زمان نیاز دارد.

لیلا زارع، بازیگر فیلم پیرامون نزدیکی نقشش با شخصیت خود گفت: تا کنون نقشی را بازی نکرده‌ام که خیلی به خودم نزدیک باشد. اما این نقش را به دلیل وجوه انسانی و عاشقانه‌اش دوست داشتم. اینکه چقدر از خروجی راضی هستم، من نباید بگویم، مخاطب باید بگوید.

طراح گریم فیلم هم گفت باید گریم خانم زارع به نحوی می بود که از سن خودشان جوان‌تر بودند.

لیندا کیانی، دیگر بازیگر زن فیلم گفت: از بازی در فیلم ضد لذت بردم و خوشحال می‌شوم اگر کاندیداتوری بازیگر مکمل را برایم به ارمغان آورد، چون سختی زیادی داشت.

وی افزود‌: قرار بود نقشم با همه دختران منافقی که در تلویزیون و سینما دیده‌ام، متفاوت باشد.

* برنامه‌ای برای ساخت فیلم‌ با موضوع نفوذ ندارم

در ادامه نشست، امیرعباس ربیعی، کارگردان «ضد» پیرامون دغدغه‌اش درباره نفوذ دنباله‌دار توضیح داد: پروژه‌ای برای خودم درباره نفوذ تعریف نکرده‌ام. در فیلم «لباس شخصی» نفوذ وجود داشت و در «ضد» هم همینطور، اما برنامه‌ای برای ادامه این موضوع ندارم.

وی درباره اینکه آیا سکانس ورود آیت‌الله بهشتی و اسلوموشن آن شبیه به نماهنگ نشده است، گفت: شاید چنین بازخوردی برای مخاطب داشته باشد، اما اسلوموشن منطق سینمایی داشت و pov سعید (فرد نفوذی) است و می‌داند قرار است چه اتفاقی بیفتد.

ربیعی تأکید کرد‌: پایان فیلم ما مشخص است و تعلیقی ندارد، تعلیق درباره شخصیت‌های فیلم است. فیلمنامه ما یک قصه تخیلی است که بکگراند واقعی دارد.

کارگردان «ضد» در پاسخ به اینکه چرا راجع به ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) فیلم نمی‌سازد گفت که بررسی ایدئولوژی در مدیوم سینما کار دشواری است، چون ممکن است جذابیت نداشته باشد.

وی افزود‌: آنقدر این اتفاق تروریستی ضربه مهلکی به سازمان مجاهدین است که آن را گردن نمی‌گیرد اما تحقیقات و حضور کلاهی در اردوگاه اشرف، موید این است که واقعه هفتم تیر را منافقین انجام دادند.

* کلاهی هنوز زنده است! 

جواد موگویی، مشاور تاریخی فیلم «ضد» گفت: با ۶۰-۷۰ نفر حتی عوامل سازمان نظیر سعید شاهسوندی مصاحبه کردیم و کتاب آن به زودی منتشر می‌شود.

وی افزود: شاهسوندی که خودش هم اروپا زندگی می‌کند، می‌گوید کلاهی بعدا به غرب کشور رفت، سپس عراق و بعدا اروپا. و معتقد است کلاهی هنوز زنده است.

موگویی گفت‌: شاخه اروپای سازمان، بلافاصله مسئولیت حادثه انفجار را پذیرفت. رجوی هم بعدها در فیلمی اقرار می‌کند که انفجار کار آن‌ها بوده است.

مهدی نصرتی بازیگر نقش اول فیلم «ضد» هم گفت‌: سعید که نقش آن را بازی کردم، شخصیت واقعی نبود.

مهشید جوادی هم گفت: خوشحالم که در این فیلم بازی کردم و برای ورود به سینما باید با نقش کوتاهی وارد می‌شدم.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید