خانه دسته‌بندی نشده تهیه کننده «سیدخندان»: می‌خواهیم حرف‌مان را با شکل و شمایل جدید به...

تهیه کننده «سیدخندان»: می‌خواهیم حرف‌مان را با شکل و شمایل جدید به مخاطب بزنیم

«سیدخندان» عنوان برنامه طنزی است که از ابتدای سال همزمان با عید نوروز و ماه رمضان میهمان منازل مخاطبان شبکه ۲ سیما شد؛ برنامه‌ای که اگر چه به اعتقاد برخی، هنوز با برنامه‌هایی مانند خندوانه فاصله دارد اما در همین مدت توانسته است از برخی ظرفیت‌های اجتماعی مغفول در راستای جلب توجه مخاطب استفاده کند. «محمدرضا شهبازی» مجری این برنامه است؛ هنرمندی که قبل از «سیدخندان»، برنامه «پاورقی» را روی آنتن همین شبکه ۲ داشت.

او پیش‌تر در برنامه‌هایی همچون «دکتر سلام»، «نطنز» و… هم تداعی‌کننده لحظه‌های طنز برای مخاطبان بود. شهبازی در مجموع تیپ طنز دارد و طی سال‌های اخیر توانسته تیم طنز جوان و توانمندی در حوزه‌های ژورنالیستی و همین‌طور حوزه تصویر و اجرا جمع کند. بر اساس برخی دیدگاه‌ها، رسانه ملی با اتکا بر همین نیروی انسانی جوان و توانمند می‌تواند در مسیر درست قرار بگیرد و موفق باشد، از این رو سرمایه‌گذاری روی این نسل جوان می‌تواند برای صداوسیما بازدهی مناسبی داشته باشد.

«محمدحسین بزرگی‌راد» کارگردان و مستندساز جوان کشورمان که در «سیدخندان» تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارد، گفت: «اولین نکته این است که تمام سعی ما بر این بوده کلیشه‌های مرسوم در خلق خنده و طنز را بشکنیم و ظرفیت‌های مردمی را که تاکنون کمتر استفاده شده، به نحو عالی به کار گیریم. در تمام اجزا سعی کردیم خلاقیت داشته باشیم. کار کردن در ژانر طنز به طور طبیعی سختی‌های خاص خودش را دارد اما در این زمان می‌طلبید آزمون و خطا کنیم. می‌خواهیم حرف‌مان را با شکل و شمایل جدید به مخاطب بزنیم. حرف اصلی در «سیدخندان» این است که یک دورهمی طنز شبانه تعریف کنیم. این موضوع را در بین عوامل به این صورت تعبیر کردیم که در این دورهمی طنز شبانه، تک تک اعضای خانواده با هم بحث می‌کنند و در دل این بحث و جدل طنزی نهفته است که می‌تواند این طنز آموزنده باشد.»

بزرگی‌راد ادامه داد: «باید از فضایی که صرفا طنز را به دید سرگرمی می‌بیند فرار کنیم. درباره عنوان برنامه هم در اتاق فکرمان، عناوین مختلفی داشتیم که در نهایت به این عنوان رسیدیم. «سیدخندان» تداعی‌کننده شخصیت سیدی است که به دیگران کمک‌های فراوانی می‌کرده و در عین حال همیشه خندان و خوش‌رو بوده است. از سویی به طور کلی بازآفرینی یک محل است که این مکان برای مردم آشناست. با برخی شاعران صاحب سبک در حوزه طنز مثل آقای ناصر فیض هم تعامل داشتیم که بازخوردهای خوبی هم از شاعران طنز درباره برنامه داشتیم. در مجموع از کسانی که به فضاهای ارزشی اعتقاد دارند و از فضای سکولار دور هستند دعوت می‌کنیم در خدمت‌شان باشیم.»

تهیه‌کننده «سیدخندان» یادآور شد: «طبق نظرسنجی که از مردم و همین طور مسئولان رسانه ملی شد، آمارها حکایت از رضایت نسبی از اجرای طنز آقای محمدرضا شهبازی دارد. مساله مهمی که وجود دارد این است که حمایت‌ها از برنامه‌سازی تلویزیونی در این حوزه جدی باشد؛ درست است که ما سلبریتی را با آن تعریفی که در برخی محافل مطرح می‌شود در برنامه نداریم ولی شروع این کار با ظرفیت مردمی و همچنین ایده‌های جذاب و خلق فرصت‌های نو می‌تواند امیدوار‌کننده باشد و ان‌شاءالله فصل‌های بعدی «سیدخندان» تولید می‌شود. به طور مثال یکی از آیتم‌های برنامه، بخش خاطره‌گویی است که تمام قد از این آیتم دفاع می‌کنیم. می‌توان گفت «سیدخندان» مکمل برنامه «نطنز» به شمار می‌رود. به نوعی می‌توان گفت «سیدخندان» قالب تلویزیونی «نطنز» صحنه‌ای است.»

وی تصریح کرد: «خنده‌ای که در هر آیتمی شکل می‌گیرد، مبنا و محتوا دارد و صرفا خندیدن برای خندیدن نیست و این یک اصل است. اگر ما آیتم نمایشی داریم، باید نشأت‌گرفته از فکر و تأمل و در راستای تقویت ادبیات طنز باشد. فیلمبرداری و پخش ما تا اواخر تیر ماه انجام می‌شود. «سیدخندان» سعی دارد نسبت به مسائل جامعه دغدغه‌مند باشد. «سیدخندان» را فارغ از جامعه نمی‌دانیم و قسمت‌ها جز به جز تفاوت دارد و انتظار داریم این مساله را مخاطب حس کند. از سوی دیگر برنامه‌سازان نیز باید تلاش کنند استاندارد‌های خود را تقویت کنند، به گونه‌ای که برنامه‌های جذاب برای سلایق مختلف آماده کنند. این یک مطالبه جدی از تهیه‌کنندگان و عوامل این برنامه نیز است.»

گفت‌وگو از روزنامه وطن امروز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید